Er moet een nieuw tracébesluit komen voor de renovatie en uitbreiding van het sporencomplex bij het NS-station in Arnhem. Dat heeft de Raad van State woensdag besloten.
Raad van State veegt Tracébesluit Arnhem van tafel
Minister Schultz van Haegen moet een nieuw tracébesluit nemen over de sporen bij Arnhem.
Bezwaar
Aangezien de werkzaamheden al op een haar na klaar zijn, mag er wel worden doorgewerkt. Tegen het besluit Sporen in Arnhem hebben omwonenden, de wijkvereniging en anderen vanaf het begin bezwaar gemaakt. Zij vrezen onder meer geluidsoverlast en trillingshinder.
Onzekerheid
Dat laatste is de hoogste bestuursrechter met hen eens: minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) heeft te veel onzekerheid laten bestaan over de mate van trillingshinder die omwonenden zullen ondervinden en daarom is het hele tracébesluit vernietigd. De minister krijgt 26 weken de tijd om een nieuw besluit te nemen.
Vertraging
Bij Arnhem zijn meer sporen aangelegd om een hogesnelheidslijn en extra goederenvervoer richting Duitsland mogelijk te maken. Het karwei heeft enorm veel vertraging opgelopen, maar zou nu in september helemaal zijn afgerond.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Rechtsbescherming vanuit een rijdende trein:
Hou je eigen burgers jaren zoet,
zodat de overheid zijn gang kan gaan;
voldongen feiten voor een denderbaan
vlak voor de ramen in de grond mag slaan.
"Trillen moet! Trillen doet je goed!"
De burgers zijn de grond dus allang kwijt
op grond van Hollandse "rechtszekerheid".
Een goederenspoor dwars door de binnenstad -
waarom dan die miljarden voor een lijn
dwars door het mooie Betuws groen? Was dat
dan achteraf gezien maar voor de gein?
Het antwoord is: ex ante evaluatie
van't speelveld voor een ongelijk gevecht
wees op geschiktheid van het Neerlands recht
voor 't schijn-juridisch naaien van de natie.
(c) Michiel Jonker, 31 augustus 2011