De Nationale ombudsman heeft de provincie Overijssel geadviseerd excuses te maken voor alle problemen van de afgelopen jaren langs het Kanaal Almelo-De Haandrik. Volgens ombudsman Reinier van Zutphen is uit diverse onderzoeken en uitspraken van de rechter gebleken dat de provincie ‘steken heeft laten vallen’. Ruim vierhonderd huizen langs het kanaal kregen te maken met verzakkingen en andere schades nadat de vaarweg was uitgediept en verbreed.
Ombudsman vraagt Overijssel om excuses voor 'kanaaldrama'
De Nationale ombudsman heeft Overijssel geadviseerd excuses te maken voor de problemen de afgelopen jaren langs kanaal Almelo-De Haandrik.

‘Menselijker, makkelijker en milder’
Overijssel zette een schaderegeling op, maar de afhandeling daarvan verliep jarenlang stroef. Op advies van huidig BBB-minister Mona Keijzer paste de provincie de aanpak aan. Zo wil Overijssel zich ‘menselijker, makkelijker en milder’ opstellen. Oud-minister Arie Slob werd vorig jaar aangesteld als bestuurlijk kopstuk, om zwaarwegend advies te geven als een gedupeerde er niet uitkomt met de provincie.
‘Erkenning is gratis’
‘Tot op heden zijn excuses uitgebleven’, schrijft de Nationale ombudsman, die de afhandeling van het 'kanaaldrama' nauwgezet volgt. ‘Ook het maken van excuses hoort bij een coulante opstelling. Het doet mijns inziens dan minder ter zake dat schadeoorzaken bij een deel van de huishoudens niet (meer) achterhaald kunnen worden en de verantwoordelijken van destijds niet dezelfde zijn als die van tegenwoordig. Erkenning is gratis, maar toch onbetaalbaar.’
Adviezen
De ombudsman was vorig jaar kritisch over de manier waarop Overijssel alle schade afhandelt, maar is inmiddels een stuk positiever. Wel geeft Van Zutphen de provincie een aantal adviezen om bepaalde zaken nog beter aan te pakken. Verantwoordelijk gedeputeerde Martijn Dadema (GroenLinks) bestudeert de brief van de ombudsman en komt op korte termijn met een reactie, aldus zijn woordvoerder.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Onze Ombudsman snapt in ieder geval hoe een Overheid in dit soort situaties behoort te handelen.
Op het gebied van de schadeafhandelingen kan de Overheid beter een vergelijkbare systematiek hanteren als de verzekeringsmaatschappijen (dus met behulp van een schadetaxateur en de financiële schade direct uitbetalen).