Gemeenten mogen als het aan het kabinet ligt vanaf volgend jaar gaan experimenteren met een maximumsnelheid of adviessnelheid op fietspaden. ‘Fietsparadijs’ Houten liet weten aan de slag te gaan met een snelheidslimiet. ‘We denken aan 25 kilometer per uur’, zegt wethouder Wouter van den Berg (SGP) tegen het AD.
Houten gaat experimenteren met maximumsnelheid op fietspaden
‘We moeten alleen wel onthouden dat dit niet het enige antwoord is’

Ongelukken
De laatste jaren gebeuren er steeds meer fietsongelukken, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Prognoses laten zelfs zien dat het aantal ernstig gewonde slachtoffers dreigt te verdubbelen. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de invoering van een maximumsnelheid op fietspaden, waar gemeenten op korte termijn al mee mogen experimenteren.
‘Steeds harder’
Ook de gemeente Houten, die al drie keer werd verkozen tot fietsstad van het jaar (2008, 2018 en 2019), komt niet onder de huidige ontwikkelingen uit, weet wethouder Van den Berg. ‘Op onze fietspaden zijn zo ontzettend veel soorten weggebruikers: fietsen, elektrische fietsen, bakfietsen, brommers, enzovoorts. Het wordt steeds drukker en je ziet dat mensen ook steeds harder gaan, soms té hard’, aldus de bestuurder uit Houten in het dagblad.
Scooters en fatbikes
Wat de precieze snelheid wordt, is nog niet bekend. ‘Maar we denken aan 25 kilometer per uur’, stelt Van den Berg. Een bittere pil voor scooters en fatbikes, die geregeld de 40 of zelfs 50 kilometer per uur aantikken en binnenkort wellicht vaker zullen worden ingeruild voor normale fietsen. Maar dat is volgens de wethouder geen slecht nieuws: ‘We hebben geen officieel ontmoedigingsbeleid voor scooters, maar als er minder mensen op de scooter door Houten zouden rijden, is dat alleen maar fijn. Als er iets onveilig is, zijn het scooters die te hard over de fietspaden crossen.’
Verantwoordelijkheid
‘We moeten alleen wel onthouden dat dit niet het enige antwoord is’, nuanceert Van den Berg. ‘Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid ook bij de mensen zelf. Denk daarbij niet alleen aan de snelheid: hoe beweeg je je veilig over fietspaden; rem je af als je bij een kruising komt; ga je wat zachter als er plots kinderen oversteken’. Maar hij erkent ook: ‘Als het probleem met name is dat mensen structureel te hard gaan, kan deze regel al een hele hoop teweegbrengen. Maar, het is wel zaak dat we er goed over nadenken. Er komt altijd veel bij zo’n maximumsnelheid kijken, zoals hoe je erop gaat handhaven.’
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat fietspaden des te gevaarlijker maakt, is het gebruik ervan door voetgangers, ook als de stoep er vlak naast ligt! Dit aspect ontbreekt structureel in de discussies. Mensen met honden en/of kinderwagens, hardlopers, skeeleraars etc. (ja, ook die laatsten zijn voetgangers) maken het drukker en daarmee gevaarlijker dan nodig is. Laten we daar eens beginnen - maar dat is handhaven, en daar zijn we niet van in Nederland ... Dus die 25 km/u klinkt leuk, maar zie ik ook niet werken. Een bord is wel lekker goedkoop natuurlijk, kost veel minder dan een BOA of agent.
In plaats van de aanpak van fattbikes gaat/moet de gemeente Houten het verkeersborden oerwoud kennelijk nog verder volzetten. Wanneer neemt het Rijk eens verantwoordelijkheid?