Valentijn Wösten, huisjurist van actiegroep MOB, hangt aan de telefoon. Waarom? Hij wil graag uitleggen waarom MOB en milieuorganisatie Vereniging Leefmilieu opnieuw handhavingsverzoeken voor PAS-melders indienen bij provinciebesturen. Elke week doet Wösten tien handhavingsverzoeken de deur uit. Eerst gericht aan Limburg, en daarna volgen week na week de andere provincies.
Het is een ‘fabel’ dat PAS-melders niks te verwijten valt
Interview met jurist Valentijn Wösten die namens MOB opnieuw handhavingsverzoeken naar provincies stuurt.

Het is een pijnlijke zaak, want het gaat om boerenbedrijven die ten tijde van kabinet Rutte-II, op basis van het toenmalig Programma Aanpak Stikstof (PAS), voor een nieuwe activiteit die ze toen wilden ontplooien geen natuurvergunning nodig hadden. Sinds het PAS in 2019 bij de bestuursrechter is gesneuveld, zijn zij formeel illegaal en moeten provincies handhaven op de Wet natuurbescherming. Dat willen provincies niet, maar ze staan nu zwakker dan ooit.
Mijn eerste vraag is: waarom de PAS-melders? Het gaat bij hen maar om kleine hoeveelheden onvergunde stikstofuitstoot.
Valentijn Wösten: ‘Dat geldt voor vrijwel alle bedrijven. Het maakt niet uit of je het over PAS-melders hebt of niet, het gaat bijna altijd om kleine beetjes. Bij PAS-melders gaat het om bedrijven met een stikstofdepositie onder de 1 mol per hectare per jaar. Maar als je spreekt over alle bedrijven met een depositie onder de 1 mol, heb je het wel over 80 procent van alle stikstofemissies.’
80 procent?
Valentijn Wösten: ‘Dat staat in één van de bijlages bij een onderzoek dat het Interprovinciaal Overleg (IPO) heeft laten uitvoeren naar de impact van de invoering van een rekenkundige ondergrens. Daarin staat: wat is de uitkomst als je die rekenkundige ondergrens zet op 1 mol per hectare per jaar? Dat betekent dat ongeveer tachtig procent van de bedrijven vrij wordt gespeeld. Kortom, het is een fabeltje dat alles onder de 1 mol om een klein percentage van de totale emissies gaat. Dit fabeltje zal uit het debat gerost moet worden.’
Wösten doelt op een studie die beschrijft wat er gebeurt als in het rekenmodel Aerius (dat gebruikt wordt voor natuurvergunningen) een rekenkundige ondergrens wordt ingevoerd van 1 mol per hectare per jaar. In dat geval zou 92 procent vervallen van alle vergunningsaanvragen die op dat moment bij de provincies lagen. Dus meer nog dan de 80 procent die Wösten noemt.
Zie onderstaande grafiek uit het rapport, op pagina 20:
Terug naar de PAS-melders: afgelopen april heb je namens MOB een rechtszaak tegen de provincie Drenthe gewonnen, over de handhaving op zeven PAS-melders. Het verweer van Drenthe is dat de depositie van deze PAS-melders niet meer is dan 0,04 tot 0,46 mol per hectare per jaar. Dat is een toename van 0,002 tot 0,05 procent van de stikstofoverbelasting op de natuurgebieden. Daarom vindt de provincie het onevenredig om te handhaven.
Valentijn Wösten: ‘Het punt is dat het stikstofprobleem bestaat uit vele miljarden kleine beetjes. Dat is de stikstofdeken. Op het moment dat je zegt: ‘Dit is een klein beetje, daar moet je niet moeilijk over doen”, moet je consequent zijn en dat over ál die kleine beetjes zeggen. Maar dan zet je de sluizen open. Het is een volkomen verkeerde voorstelling van zaken dit neer te zetten als een klein percentage van de totale depositie. Dan snap je het probleem niet. Het probleem is een optelsom van enorm veel kleine beetjes.’
Voor meer uitleg over het complexe stikstofdossier: zie het kader onder dit artikel.
Hoeveel valt PAS-melders te verwijten? In februari heb je rechtszaken gewonnen van de provincie Gelderland, waarbij een verweer van Gelderland was dat het de veehouderijen niet te verwijten is dat ze geen natuurvergunning kunnen krijgen.
‘Dat is opnieuw een fabel. Dat wordt al jaren geroepen, maar de mensen doen hun huiswerk niet. Ik maak even een vergelijking met het aanvragen van een vergunning: stel dat je een vergunning hebt gekregen, maar daar is beroep tegen ingesteld bij de rechter en die vergunning gaat onderuit. Als je dan al vóór de uitspraak van de rechter hebt gebouwd, geldt dat dat bouwen was voor eigen rekening en risico. Er is geen enkel serieus argument om dit anders te zien bij PAS-melders. Door de overheid is tegen hen gezegd dat volstaan kon worden met het doen van een PAS-melding. Maar in de hele agrarische sector was bekend dat er een beroep liep tegen het PAS en dat de Raad van State in 2019 uitspraak zou doen. Als zij toch hebben gebouwd nog voordat die uitspraak er lag, dan doen ze precies hetzelfde als de partijen die bouwen voordat er een uitspraak ligt over een aangevochten natuurvergunning.’
‘Dat is opnieuw een fabel, maar de mensen doen hun huiswerk niet’
Het PAS begon in 2015. Vanaf wanneer was in de agrarische sector bekend dat er een hoger beroep liep?
‘Iedereen kon vanaf het begin op zijn vingers natellen dat het PAS onderwerp van beroep zou worden. Begin 2016 is het eerste beroepschrift richting de Raad van State gegaan. Al was dat beroep eerder of later geweest, iedereen kon op zijn vingers natellen dat op enig moment de rechter er aan te pas zou komen.’
Volg je dezelfde redenering bij het intern salderen? De Spoedwet Aanpak Stikstof heeft in 2020 de vergunningsplicht voor intern salderen geschrapt. Sindsdien kónden bedrijven die intern saldeerden bij provincies geen natuurvergunning krijgen. Zij kregen in plaats daarvan een positieve weigering. Valt die initiatiefnemers iets te verwijten nu zij niet meer legaal zijn, sinds de uitspraak hierover van de Raad van State van eind 2024?
‘Interessante vraag. Even kijken, hoor. Wat vind ik daarvan? Inderdaad, zij hebben een vergunning aangevraagd en die vergunning is geweigerd. En zij wilden vooruit. Mijn antwoord is: die situatie ligt misschien genuanceerder. Maar dan zou ik ook zeggen: wat ze hadden kunnen en misschien ook moéten doen, is beroep instellen tegen die positieve weigering. Dan hadden zij kunnen zeggen: “Provinciebestuur, u zit op het verkeerde spoor. Ik moet vooruit en ik moet rechtszekerheid hebben.”’
‘Meneer Koopmans heeft geen enkel recht om over moraliteit te spreken als hij zelf architect is van het PAS.’
LTO en Agractie kwamen met felle reacties op het feit dat jullie weer handhavingsverzoeken gaan doen. LTO-voorzitter Ger Koopmans zei: “Hier worden boerengezinnen gereduceerd tot een lobbymiddel om beleidsdoelen te realiseren. Moreel gezien vind ik dat onder het ijs.” Wat zeg je daarop?
‘Meneer Koopmans is zelf verantwoordelijk voor het PAS. Hij was als Kamerlid één van de architecten ervan. Hij heeft geen enkel recht om over moraliteit te spreken als hij zelf architect is van het PAS. Hij is mede-verantwoordelijk voor de ontstane situatie. Dus zijn woorden neem ik niet serieus. Als Kamerlid is hij samen met Diederik Samsom initiatiefnemer geweest van het Programma Aanpak Stikstof. Zij hebben met z'n tweeën in 2009 een amendement ingediend, als een vervolg op de Commissie Huys en Commissie Trojan. In die tijd speelde de vraag: hoe moeten we nu verder met stikstof, met ammoniak, met de veehouderij, enzovoort. Het hele verhaal is begonnen met het initiatief van in de eerste plaats Koopmans, die dus kennelijk Samsom voor zijn karretje heeft weten te spannen. Meneer Koopmans heeft geen enkele recht van spreken als het gaat over verantwoordelijkheden in het PAS-debacle.’
Wat vind je van wat Agractie zegt: “Dit zorgt voor radeloosheid, en bedrijven met hun gezinnen worden kapot gemaakt.” Er ontstaat emotionele schade door jullie handhavingsverzoeken.
‘Ik zou het op prijs stellen als wij deze problematiek met rust en een constructieve opstelling zouden bespreken en in samenspraak oplossen. Dan helpt het niet om met dit soort emotionele hyperbolen te schermen. Bovendien heeft MOB altijd al gezegd: een mate van coulance is mogelijk, maar alleen als onderdeel van een integrale oplossing. Dus wij nodigen Agractie, mevrouw Wiersma en alle partijen uit om nu serieus om tafel te gaan zitten, om deze problemen voor eens en voor altijd op te lossen. Met het vriendelijke verzoek op te houden met deze emotionele hyperbolen, want daar komen we geen stap verder mee.’
‘Met het vriendelijke verzoek op te houden met deze emotionele hyperbolen, want daar komen we geen stap verder mee.’
Dat jullie weer rechtszaken beginnen, volgt uit jullie teleurstelling in de uitkomst van de ministeriële commissie. Maar wat jullie een goede oplossing vinden, verschilt met wat het landbouwministerie en deze belangengroepen vinden.
‘Mevrouw Wiersma heeft nog een leercurve te ontwikkelen. Dat is wel duidelijk. Als mevrouw Wiersma werkelijk bezorgd is over de PAS-melders, is het onbegrijpelijk dat zij zelfs maar overweegt een grenswaarde van 1 mol te introduceren. Daarmee dreigt ze een nog grotere groep bedrijven de illegaliteit in te drijven.’
Zelf bezweert zij dat zij ten koste van alles wil voorkomen dat dat weer gebeurt. Ze wil volkomen juridische zekerheid hebben dat een rekenkundige ondergrens stand gaat houden.
‘Dat kan ze zeggen, maar dat zie ik haar niet doen. Ik kan alleen maar vaststellen dat op het moment dat zij die grenswaarde van 1 mol introduceert, ze daarmee weer een nieuwe groep bedrijven de illegaliteit in dreigt te drijven. Ze zegt het één en ze doet het ander. Aan de ene kant zegt ze dat ze wil opkomen voor de PAS-melders en biedt ze voor hen geen oplossing. Ze heeft de vijfjaarstermijn voor legalisatie laten verstrijken. Aan de andere kant werkt ze aan een 1-mol-grenswaarde, waarmee ze weer een nieuwe grote groep bedrijven die illegaliteit in dreigt te drijven.
Een wetsvoorstel voor de verlenging van het legalisatieprogramma dat Christianne van der Wal in 2022 was begonnen, ligt nu in de Tweede Kamer. Uit de reacties van de provincies en partijen als Agractie, LTO en de NAJK blijkt dat niemand daar vertrouwen in heeft. Een belangrijke reden is dat het intern salderen niet meer vergunningsvrij is, en dat rekening moet worden gehouden met het additionaliteitsvereiste.
‘Het punt is: het probleem van de PAS-melders kan niet opgelost worden zonder dat dat onderdeel uitmaakt van een complete oplossing van het stikstofverhaal. Dus opnieuw: de partijen zullen constructief en realistisch om de tafel moeten om de problemen nu voor eens en voor altijd op te lossen. Er moet een landbouwtafel komen, waar MOB beslist ook aan zit; een vervolg op wat Adema toentertijd heeft geïnitieerd, maar nu voor het echie. Het speelkwartier is voorbij. Er moeten knopen worden doorgehakt.’
‘Er moet een landbouwtafel komen, waar MOB ook aan zit; een vervolg op wat Adema toentertijd heeft geïnitieerd, maar nu voor het echie’
Minister Wiersma ruilt het depositiebeleid in voor een emissiebeleid, met doelsturing en emissieplafonds. Die ommezwaai kost veel tijd, maar is wel een ommezwaai die gesteund wordt door deskundigen zoals hoogleraren Wim de Vries en Jan Willem Erisman. Wil je niet wachten tot dat nieuwe systeem is opgetuigd?
‘Nee, omdat dat namelijk niet binnen vijf jaar operationeel zal zijn en kan voldoen aan de Greenpeace-uitspraak. Het is prima om dit in gang te zetten, maar dat gaat ons niet binnen vijf jaar het noodzakelijke resultaat opleveren. Daarbij is er iets te veel optimisme. Bij open rundveestallen zul je emissiemetingen moeten hebben. Maar we weten amper wat er uit de bestaande stallen komt. Dus er moet al een hele meetmethodiek worden ontwikkeld. Dat gaat niet binnen vijf jaar operationeel zijn. Vervolgens zul je ook nog eens de bedrijven aan bepaalde reductiedoelstellingen moeten binden. Dat ga je binnen vijf jaar never nooit operationeel krijgen.’
In gesprek met provincies
Tot slot vertelt Wösten met provincies in gesprek te zijn. ‘Wij zijn nu prettig in overleg. Er is goed contact met het IPO en met bestuurders, met name van Utrecht en Overijssel. Dat is een noodzakelijk overleg, om te werken aan serieuze oplossingen. Dus er worden door MOB concrete initiatieven genomen om in samenspraak bij oplossingen te komen. We hebben het onder andere over bufferzones rondom Natura 2000-gebieden. Maar ook over welke normen gesteld moeten worden aan grondgebonden landbouw. MOB is een gesprekspartner in de beleidsontwikkeling van de provincies.’
Die provincies zeggen openlijk dat ze zwak staan tegenover handhavingsverzoeken voor PAS-melders.
Valentijn Wösten: ‘Dat staat er los van. We zouden veel liever die procedures niet voeren. Maar de opstelling van het ministerie van landbouw laat ons op dit moment geen andere keus.'
In het gesprek met die provincies hebben jullie de handhavingsverzoeken wel als stok achter de deur.
‘Het één sluit het ander niet uit. Nogmaals, op het moment dat we wel met een serieuze landbouwminister te maken krijgen, kunnen we opnieuw de balans opmaken en kijken of er niet nog bepaalde procedures stil kunnen worden gelegd.’
Begrijp je het als lezer niet meer? Geen zorgen:
- over de handhaving op PAS-melders: Provincies vrezen dat ze PAS-melders niet kunnen helpen
- de rekenkundige ondergrens: Hoe zit het nou met die rekenkundige ondergrens?
- de Greenpeace-uitspraak: Regering krijgt dwangsom als het stikstofdoel 2030 niet haalt
- het vonnis over intern salderen: 'Plotsklaps weer hele groep bedrijven in de illegaliteit'
- het beleid van minister Wiersma: Wiersma's inzet op emissiebeleid is allesbehalve nieuw. En: Doelsturing in de landbouw is erg lastig, aldus nieuw...
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Verstandige zet om uitleg te geven op dit medium van de redenen achter de handhavingsverzoeken. Die context ontbreekt namelijk in de andere media waardoor men te snel oordeelt.
Kortom, zolang realistisch beleid ontbreekt die écht iets doet aan de stikstofemissie zal er onzekerheid blijven.
1 Mol per hectare
Dat is 0,028 gram per m2.
Per jaar.
.
Geen land dat zo achterlijk doet.
https://vilt.be/nl/nieuws/stikstof-nederland-kan-drempelwaarden-van-denemarken-of-duitsland-toepassen
En dit is lang niet de enige bron met deze info.
Dan zijn de Vollebroekjes cs in één keer klaar. Hier kunnen ze het hele land terroriseren met hun geloof.
Goed dat dit uitgelegd wordt in een gesprek met Wösten
Maar ik zit met 2 vragen
Er wordt gesteld dat 80-90% van de bedrijven vergunningvrij is bij 1mol
Tegelijkertijd stelt de advocaat dat er dan een nog grotere groep in de illegaliteit terecht komt, hoe dan ?
Dit onderbouwt hij niet
Dus ook MOB doet aan emotionele roeptoeterij
De 2e vraag : waarom heeft Denemarken een uitstootgrens van 200Mol , en Nederland 0,7??