Slimme ‘afstandsbediening’ spaart milieu en gemeentekas
Utrecht schakelt over op openbare verlichting die op afstand kan worden gedimd en gemonitord. Het moet de gemeente minimaal 20% op de energierekening besparen.
Utrecht schakelt over op openbare verlichting die op afstand kan worden gedimd en gemonitord. Het moet de gemeente minimaal 20 procent op de energierekening besparen.
Jaarlijks ‘verbrandt’ de gemeente Utrecht met onder andere zo’n 11 duizend lantaarnpalen voor 1,7 miljoen euro aan energie. De energiekosten voor straatverlichting, verkeersinstallaties en rioolgemalen bedragen meer dan een kwart van de totale elektriciteitsrekening van de gemeente. Op een fors deel van die kosten kan worden bespaard als een proef, waarmee deze week een begin is gemaakt, succesvol uitvalt.
In samenwerking met Microsoft en Logica is een systeem ontwikkeld dat het mogelijk maakt straatlampen, rioolgemalen en andere objecten in de openbare ruimte voortaan op afstand slim te besturen. Op dit moment is volgens vakgroepbeheerder openbare verlichting en verkeerssystemen Peter Kommers de straatverlichting slechts in- of uit te schakelen.
‘Nu gaan we naar een betrouwbaarder systeem, waarmee je de straatverlichting dynamisch kan dimmen aan de hand van de verkeersintensiteit en de weersomstandigheden.’ In Utrecht gaat het met name om een proef met dertig straatlampen aan de Cartesiusweg. Zijdelings maken een rioolgemaal en een verkeersregelinstallatie deel uit van de proefopstelling. De komende 4 maanden gaat de lichtintensiteit op de hoofdbaan van de Cartesiusweg naar beneden als er minder auto’s rijden.
‘We gaan er vanuit dat er op die manier 20 à 25 procent aan energiekosten kan worden bespaard. Het systeem heeft het bijkomende voordeel dat we op afstand kunnen monitoren of een lamp stuk is. Nu komen we daar alleen achter door meldingen of door zelf actief te gaan schouwen’, zegt Kommers.
Breder
Als de proef slaagt, is het de bedoeling deze ‘uit te rollen’ over grotere delen van de stad. Volgens Cees van de Par, directeur public sector van Microsoft Nederland, is een veel bredere toepassing van het zogeheten IBOR-systeem mogelijk. ‘IBOR staat voor integraal beheer openbare ruimte. Je kunt er op afstand ook andere objecten mee bedienen, zoals verkeerslichten, bruggen, rioolgemalen of paaltjes in de weg om auto’s uit voetgangersgebieden te weren’, zegt hij.
‘Voordeel van het op afstand bedienen van die paaltjes is dat hulpdiensten dat niet met de hand hoeven te doen. Dat scheelt kostbare tijd.’ De slimme manier van aansturen levert behalve economisch (kostenbesparing op energie en onderhoud) en ecologisch (minder CO2- uitstoot) volgens hem ook maatschappelijk voordeel op. ‘Burgers voelen zich veiliger als de verlichting het doet’, zegt hij.
Utrecht kiest er vooralsnog niet voor het nieuwe systeem in de woonwijken te introduceren. Mirjam de Rijk, wethouder openbare ruimte en duurzaamheid, stelt dat de gemeente met de innovatieve manier van omgaan met de openbare verlichting geen afbreuk doet aan de normen voor kwaliteit en veiligheid.
‘Verlichting als en waar het nodig is’, aldus de GroenLinks-wethouder. De extra kosten van het IBOR-systeem zijn volgens Kommers marginaal, althans waar het de hardware betreft. ‘Een paar tientjes per armatuur’, vult Van de Par aan. Voor de ontwikkeling van de software kreeg Utrecht subsidie van gemeentelijk samenwerkingsverband BRU, het Bestuur Regio Utrecht. Voor de software hoeft een gemeente overigens geen eigen, aparte ICT aan te schaffen. Die software draait op basis van zogeheten cloud-technologie, wat maakt dat het eenvoudig kan worden toegepast in andere steden.
Voor het nieuwe systeem bestaat volgens de Microsoft-directeur wereldwijd belangstelling. ‘Van Almere tot Lyon. Maar het wordt voor het eerst in de praktijk getest in Utrecht, omdat die stad ons het eerst benaderde’, aldus Van de Par. Dit jaar ontving het systeem de ICTMilieu Award, een jaarlijkse prijs in samenwerking met onder andere de ministeries van Economische Zaken en Binnenlandse Zaken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.