Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer onderzoek voor herstart vliegveld Twente

In de aanvulling op het milieuonderzoek moet onder meer in kaart worden gebracht welke bedrijven in de omgeving van het vliegveld met…

Voor de herstart van het voormalige militaire vliegveld Twente als burgerluchthaven moet eerst een uitgebreider milieuonderzoek naar veiligheid en geluid worden verricht. Die eis van het ministerie van Infrastructuur en Milieu maakte gebiedsontwikkelaar Area Development Twente (ADT) bekend.

Gevaarlijke stoffen

In de aanvulling op het milieuonderzoek moet onder meer in kaart worden gebracht welke bedrijven in de omgeving van het vliegveld met gevaarlijke stoffen werken. Het ministerie wil met het aanvullend onderzoek bereiken dat voor omwonenden en andere belanghebbenden duidelijk is wat de impact van het vliegveld wordt. 

Kwaliteit gewassen
Verder vraagt het ministerie om een duidelijke omschrijving van wat kan worden verwacht, bijvoorbeeld het aantal passagiers, de hoeveelheid vracht, openingstijden, vliegroutes en de operationele lengte van de start- en landingsbaan. Ook moeten de effecten op de kwaliteit van de gewassen in de omgeving in beeld worden gebracht. ADT meldde de gevraagde informatie te gaan leveren. De ontwikkelaar verwacht ondanks de vertraging in de eerste helft van dit jaar de aanvraag voor een luchthavenbesluit in te dienen.

Vertraging 

Maandag werd al duidelijk dat ook de aanbesteding van de luchthaven vertraging oploopt. De Europese Commissie heeft meer tijd nodig voor het onderzoek naar mogelijk ongeoorloofde staatssteun. Enschede stemde maandag in met de voorwaarden voor de aanbesteding. De provincie Overijssel, partner van Enschede in de ontwikkeling van de luchthaven, beslist woensdag.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

a.a. smits

Raar hoor. Geen enkel gewoon mens ziet het zitten, want het gaat de burger hoe dan ook geld kosten en hinder opleveren. En stug gaat de trein verder, zodat we over een halfjaartje "helaas moeten constateren dat stoppen geen optie is omdat we er al zoveel energie en geld in hebben gestoken!"
Met die JSF schijnt het ook zo te vergaan. Zou dat nou echt met elkaar te maken hebben? Of moeten we er maar luchtigjes over doen bij het vervliegen van de miljarden?

Op 4 april 2012, 12:09
Hendrik

Of de staatsteun wel of niet geoorloofd is, is niet heel interessant. Wat mij vebaast is dat er totaal geen discussie is over of dit gewenste staatssteun is. Een gemeente die, in tijden van crisis, met belastinggeld commerciële bedrijven steunt zou eigenlijk meteen weer artikel 12 gemeente moeten worden.
Kennelijk is deze subsidie nodig omdat er anders geen commercieel bedrijf het aandurft om de exploitatie op zich te nemen. De vraag rijst ook op basis van waarvan bedrijven geen exploitatiekosten hoeven te betalen. Mag een gemeente dit wel doen? Mogen we dit zien als een precedent? Kan ik nu een bedrijf starten op gemeentegrond en dan pas na 8 jaar de grond kopen (en bij tegenvallend succes afzien van de koop)?

Op 19 april 2012, 23:19

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in