Groesbeek, bij Nijmegen, krijgt geen geld van het ministerie van Economische Zaken voor het ruimen van bommen en granaten in 2009. De gemeente declareerde daarvoor ruim 77.000 euro, maar het ministerie heeft terecht geweigerd die nota in behandeling te nemen. Dat heeft de Raad van State woensdag besloten.
Groesbeek moet bommen ruimen zelf betalen
De Raad van State besluit woensdag of het Rijk de gemeente Groesbeek meer geld moet geven voor het ruimen van bommen en granaten uit de…
Volgens de gemeente was de nota al ingediend toen het ministerie de regels voor het krijgen van een vergoeding voor het opruimen van oorlogsrestanten veranderde. Groesbeek krijgt ook in de komende jaren veel minder geld daarvoor.
Niet in behandeling
Aan de declaratie ontbraken gegevens die er volgens de nieuwe regels wel bij hoorden. Ook toen de gemeente die later alsnog inleverde, wilde het ministerie de nota niet behandelen. Volgens de bestuursrechter staat het een bestuursorgaan vrij om een besluit te heroverwegen, maar dat is niet verplicht.
Fikse vergoedingen
Het ministerie stelt dat Groesbeek al eerder fikse vergoedingen heeft gehad voor het ruimen van explosieven en dat de gemeente daarom nu in een ander regime valt. De gemeente denkt grote projecten zoals het aanleggen van een rondweg nu niet meer te kunnen financieren, omdat vaststaat dat daarbij nog heel veel explosieven aangetroffen zullen worden.
Oorlogsresten
De hele gemeente Groesbeek, waar in 1944 zwaar gevochten is, behoort tot de risicozone voor wat betreft explosieve oorlogsresten in de bodem. Bij vrijwel alle bouwactiviteiten en graafwerkzaamheden komen oorlogsresten aan de oppervlakte. De gemeente is verplicht bij alle grondwerkzaamheden eerst de bodem af te speuren naar bommen en munitie.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Merkwaardige zaak. Op basis van bovenstaand artikel kom ik met de volgende opmerkingen. Normaal is dat, als een regeling wijzigt, op lopende zaken de oude regeling van toepassing is, tenzij de nieuwe regeling voor verzoeker gunstiger is. Is een aanvraag ingediend en ontbreken er stukken, dan zal eerst op grond van art. 4:5 Awb gelegenheid moeten worden geboden de aanvraag te completeren. Gebeurt dat niet of onvoldoende, dan KAN (niet MOET) het bestuursorgaan beslissen de aanvraag niet in behandeling te nemen. Het komt vreemd over dat kennelijk op basis van een nieuwe regeling stukken worden gevraagd die onder de oude regeling niet nodig waren en de aanvraag - volgens dit artikel - al vóór het inwerkingtreding van de nieuwe regeling was ingediend. Ontbreken en essentiële gegevens in dit artikel of zat de Afdeling te slapen?