Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid mailt slordig met burger

De ombudsman vindt dat de kwaliteit van het mailverkeer tussen overheid en burger tekortschiet. Het is onduidelijk hoe en wanneer ze op…

De Nationale ombudsman vindt dat de kwaliteit van het e-mailverkeer tussen de overheid en de burger tekortschiet. Zo maken overheden vaak niet duidelijk hoe en wanneer ze op een mailtje van de burgers en bedrijven zullen reageren. Dat schrijft de ombudsman in een dinsdag verschenen rapport. Hij vindt dat de situatie moet verbeteren.

FW: FW: FW:
Ombudsman Alex Brenninkmeijer stelt dat e-mails die de burger verstuurt naar overheidsdiensten, nogal eens in het luchtledige vallen. Ze worden vaak naar een betrokken ambtenaar doorgestuurd en niet beschouwd als een normale brief, die een stempel krijgt en officieel de pijplijn ingaat.


Vrijblijvend

Als de overheid per mail een bericht verstuurt naar de burger, stelt ze zich bovendien vrijblijvend op door bijvoorbeeld te stellen: ,,aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen''.

De ombudsman betrok 104 overheidsinstanties bij het onderzoek en sprak met groepen burgers over hun ervaringen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

a.a. smits

Steeds meer gemeenten gaan over op electronische berichtenstromen. Mits er goede werkafspraken komen is er dan veel verbetering te verwachten.
Maar, heeft Alex ook naar het emailgedrag van de gemiddelde burger gekeken? Daar valt ook nog wel wat te verdienen.

Op 17 augustus 2011, 11:15
Harry Brakel

Het is nog erger;
Zeg maar rustig: " niet alleen slecht mailen met de burger, veelal reageert de overheid helemaal niet ",
Officiele verzoeken uitgezonderd alsmede bezwaar- & beroepzaken niet per e-mail indienen.
Verleen - en geef de e-mailberichten -de officiele status van inkomende post en laat deze een onderdeel uitmaken van de gelegaliseerde poststromen.
Maak dit kenbaar aan de burger!

Op 17 augustus 2011, 12:25
Michiel Jonker

Gemeente gaf aan dat contact over een project via een bepaald gemeentelijk email-adres moest. Naar dat adres gemaild als vertegenwoordiger van een bewonersgroep, met een vraag om informatie over de stand van zaken. Nooit antwoord gekregen. Is niet de eerste keer.
Vooral "lastige" emails worden vaak niet beantwoord. Als je dezelfde boodschap per brief verstuurd, krijg je een ontvangstbevestiging en vervolgens ook geen antwoord, of een uitermate vaag afscheep-antwoord. Het ligt niet aan het medium. De gemeeente vindt het dan gewoon even niet opportuun om te communiceren, maar wil dat uiteraard niet openlijk toegeven.

Op 17 augustus 2011, 21:13

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in