Overslaan en naar de inhoud gaan

Eindhoven en Düsseldorf willen snelle treinverbinding

De burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle…

De Eindhovense burgemeester Rob van Gijzel en zijn Düsseldorfse collega Geisel hebben gezamenlijk bij de Nederlandse en de Duitse regering aangedrongen op een snelle rechtstreekse treinverbinding. Deze hogesnelheidslijn zou moeten lopen vanaf Den Haag en Rotterdam, via Eindhoven, naar Düsseldorf. De kosten van de nieuwe hsl worden ruwweg  geschat op tien miljard euro.

Economisch noodzakelijk

De spoorverbinding blijft volgens de burgemeesters ver achter bij wat economisch noodzakelijk is. ,,Nederland en Duitsland zijn met een handelsvolume van circa 168 miljard euro economisch nauw verbonden met elkaar. Grensoverschrijdende relaties tussen steden zijn van groot belang om als kenniseconomie internationaal te kunnen concurreren.'' Vooral de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, met Düsseldorf als hoofdstad, is economisch van belang. Zo'n 40 procent van de Nederlandse export naar Duitsland gaat naar Noordrijn-Westfalen en 30 procent van de totale import uit Duitsland komt uit die deelstaat.


Technologische hotspot Eindhoven 

Ook geldt Noordrijn-Westfalen als de toegangspoort voor de steden in Midden- en Zuid-Duitsland, zeggen de burgemeesters Rob van Gijzel van Eindhoven en Thomas Geisel van Düsseldorf. Verder speelt mee dat ,,de technologische hotspot Eindhoven'' via Düsseldorf zo verbonden kan worden met het netwerk van hogesnelheidslijnen in Duitsland.


10 miljard

De huidige regionale trein, één keer per uur van Düsseldorf naar Venlo, waar reizigers moeten overstappen, noemen zij ,,van zeer matige kwaliteit''. Van Gijzel en Geisel pleiten ervoor dat de snelle trein hoog op de agenda komt bij de komende topontmoeting van de Nederlandse en de Duitse regering. Volgens een ruwe schatting van de burgemeesters bedragen de kosten van de nieuwe hsl zo'n tien miljard euro. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk

Prima plan. Maar een goede gewone trein verbinding zou ook al een verbetering zijn. Zo zijn er nog eenpaar potentiele mogelijkheden. Metwat extra rails kun je zo de lijn Munster - Zutphen - Amsterdam openbreken

Op 13 januari 2016, 22:39
Rogier

Het idee is op zich mooi, maar EUR 10 mld is absurd veel en daardoor nooit haalbaar, hoe belangrijk Eindhoven zelf ook zegt te zijn. Je zou voor veel minder idd wel kunnen beginnen met een minder snelle treinverbinding. R'dam-Breda over HSL Zuid, Eindhoven-Venlo al geschikt voor 160 km/u. Grootste pluspunt is misschien nog wel dat je dan vanuit de trein nog wat ziet. De geluidsschermmanie is al groot in Nederland, laat staan als er ergens HSL-infra komt. De foto van de ICE is dan ook zeker niet in NL gemaakt, dan had er nl. een muur tussen de trein en de fotograaf gestaan.

Op 14 januari 2016, 00:34
K.M. Schaap

Verft die van Gijzel zijn haar tegenwoordig?

Op 14 januari 2016, 10:20
Egbert Zuilhof

Deze verbinding is zondermeer van groot belang, niet alleen voor het personenvervoer, maar ook voor het goederen vervoer.
De doorvoer van R'dam naar het achterland (v.v.)wordt hierdoor ook verbeterd.

Op 14 januari 2016, 11:35

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in