De ODRA voldoet bij het verlenen van bouwvergunningen niet aan de eigen standaarden voor publieke tevredenheid, concludeert de Rekenkamer Arnhem in het rapport Bouwen aan vertrouwen. Ook heeft de gemeente Arnhem als opdrachtgever van de omgevingsdienst slechts beperkt grip op de bouwtaken.
Arnhemse bouwers te lang in ongewisse
De dienstverlening van de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA) rond het verlenen van bouwvergunningen schiet tekort.

Hoge werkdruk
De kwaliteit van dienstverlening rond bouwvergunningen is volgens de rekenkamer ‘een groot punt van aandacht’. Zo biedt de ODRA inwoners de mogelijkheid om casemanagers telefonisch te benaderen. ‘Dit wekt de verwachting dat casemanagers ook altijd de telefoon opnemen. Door de hoge werkdruk is dit vaak niet het geval.’
Onprettig
Ook moeten particulieren soms lang wachten tot er antwoord op een mail komt. ‘Sommige particulieren werden door de casemanager gebeld als hun bouwplan dreigde afgewezen te worden en kregen een ruime termijn om de gebreken te herstellen. Andere particulieren ontvangen alleen een brief met een termijn van enkele dagen. Dat is een onprettige ervaring.’
Achterhaald
De over die dienstverlening tussen de gemeente Arnhem en de ODRA gemaakte afspraken dateren al van 2013. ‘Deze afspraken zijn achterhaald en de DVO is sindsdien niet meer geactualiseerd. De ODRA confirmeert zich niet aan de servicenormen die de gemeente Arnhem stelt voor de publieke dienstverlening.’
Bemoeilijkt
Het doorvoeren van oplossingen wordt bemoeilijkt doordat van de tien bij de ODRA aangesloten Gelderse gemeenten slechts een beperkt aantal hun bouwtaken bij de dienst hebben ondergebracht. ‘De gemeente Arnhem is de grootste afnemer en de andere deelnemende gemeenten dringen er op aan dat verbeteringen geen extra investeringen eisen.’
Jong talent
De ODRA heeft last van het feit dat gekwalificeerde vergunningverleners moeilijk te krijgen. Dat probeert de dienst te ondervangen door in te zetten op jong talent. ‘Het gevolg is, dat de ODRA werkt met relatief veel junior medewerkers, die nog niet over dezelfde ervaring beschikken als hun seniore voorgangers, die bovendien met pensioen gaan op korte termijn.’
Verbeterplan
Voor ondernemers en particulieren vormen de knelpunten een bron van ergernis, stelt de Rekenkamer Arnhem vast. Dankzij een intern verbeterplan zouden de verbeteringen in 2028 moeten zijn geïmplementeerd.
Maar: ‘In 2024 was er nog niet gestart met het verbeterplan. Hiervoor ontbraken de middelen en de benodigde capaciteit.’
Fusieproces
De Omgevingsdienst Regio Arnhem doorloopt momenteel een fusieproces met de dienst in de regio Nijmegen. Dat moet leiden tot de Omgevingsdienst Groene Metropool.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.