Arnhem gaat nog niet zomaar akkoord met de aanleg van een nieuw goederenspoor dwars door woonwijken in de stad. De gemeente wil garanties over voorzieningen voor veiligheid en tegen stank, trillingen en lawaai. Er moet een tunnel komen op de plaats waar de nieuwe spoorlijn bestaand spoor kruist en de wachttijden bij spoorwegovergangen mogen niet oplopen.
Arnhem nog niet akkoord met goederenspoor
Burgemeester en wethouders van Arnhem hebben in een brief aan Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) laten weten dat ze niet zomaar…
Tracébesluit
Dat schrijven B en W van Arnhem woensdag in een brief aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). De minister wil binnenkort een tracébesluit nemen over een nieuwe goederenspoorlijn van het Gelderse Elst naar Oldenzaal, dwars door Arnhem. Door de nieuwe lijn moet er meer ruimte komen op het gewone spoor, waarvan het personenvervoer zal profiteren. Er zouden twee tot vier goederentreinen per uur gaan rijden.
Maatschappelijke verzet
Arnhem wil dat de zwaarste geluids- en trillingsoverlast in de nachtelijke uren maatgevend zal zijn voor maatregelen om de woonomgeving te beschermen. Deze week adviseerde de Commissie voor de milieueffectrapportage (mer) de minister nog geen tracébesluit te nemen, omdat er ook andere oplossingen zijn en het maatschappelijk verzet snel groeit.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Schandalig wat hier gebeurt. Hele woonwijken liggen nu al 's-nachts te schudden van de zware goederentreinen en houden mensen al uit hun slaap. Dat wordt straks nog veel erger. Zelfs nieuwe wijken worden tegen de spoorlijn aangebouwd. Om vervolgens de frequentie van vervoer zo op te hogen is je reinste bedrog. Er wordt hier gesproken over 2 tot 4 treinen, maar iedereen weet dat als iets eenmaal geregled is er veel meer gaat komen. Bij wie kan ik terecht als ik mijn woning hierdoor niet verkocht krijg? Of als ik doordraai wegens slaaptekort?
Een gemeente mag ook wel eens kijken wat het rendement van zo'n spoorlijn is voor onze economie. Helaas zijn er ook hele woonwijken waar mensen wel klagen over lawaai, terwijl men de hele dag werkloos thuis op de bank zit. Nederland is formidabel zeurland geworden. De stemming is zuur en klagerig. We leggen het hele land vol met 2 x 4 rijstroken aan asfalt en enorme geluidsschermen, terwijl we eindeloos zeuren over een spoorlijn met een paar treinen per uur. Sorry, maar realiseer je ook dat dieren van traditionele spoorlijnen weinig last hebben. Die kunnen ze zonder geluidsschermen oversteken, bij een plak asfalt van 8 rijstroken gaat dat niet. Dat zouden die zogenaamde milieubeschermers in het Meinweg gebied zich weleens mogen realiseren. Het is volstrekt idioot dat de huidige Betuwelijn zo duur is geworden met al die tunnels en geluidsschermen ! Dat had de helft goedkoper gekund. Wilt u het anders ? Okay, dan betaalt u maar 1000 euro eigen risico op uw ziektekostenpremie. We zeuren en we zeuren en niemand is meer in staat om verantwoorde keuzes te maken. Onkunde, zuurheid en egogedrag worden meer en meer ons nationale symbool. Moet ik mij spiegelen aan aan dat zielige stel, die Henk en Ingrid| ?
Goeiemorgen...!! En al die (afgelopen) jaren moet bijna iedere centimeter veiligheid (groepsrisico en pers.risico) worden uitgemeten in bestemmingsplannen, los van bijvoorbeeld (fijn)stof en die andere belemmeringen....En dan wil de ("diezelfde") landelijke overheid door woonwijken banjeren met een rommeldebommeltrein..ik denk dat ik maar bij een hoveniersbedrijf ga solliciteren
Als ik het goed begrijp wordt er een soort van snelweg door een woonwijk gelegd?
Tja, zou ik ook niet blij mee zijn. Wel de lasten, niet (direct) de lusten