Naar verhouding heeft de gemeente Almere de meeste woningen met goede energielabels, en de Groningse gemeente Westerwolde de minste. Almere telt op een totaal van ruim 90.000 huizen zelfs maar negentig woningen met een E-label of lager.
Almere heeft maar 90 huizen met een slecht energielabel
Vergelijkingswebsite zet gemeenten op een rij die goed of slecht scoren qua zonnepanelen, labels of elektrische auto's.

Daarnaast hebben de Drentse gemeente Tynaarlo en de Zeeuwse gemeente Kapelle percentueel de meeste zonnepanelen op daken van huizen. Tot slot heeft de Utrechtse gemeente Houten het hoogste percentage elektrische auto's.
Dat is de uitkomst van een onderzoek van Energievergelijk.nl, één van de vergelijkingswebsites van het Barendrechtse bedrijf Humbird. Onderzoeker Koen Kuijper dook in de cijfers die onder andere de Regionale Klimaatmonitor van de rijksoverheid verzamelt.
De oorzaken
De contrasten tussen gemeenten hebben uiteenlopende oorzaken: de vele goede energielabels in Almere zijn het resultaat van de jonge woningvoorraad in deze gemeente; in slecht scorende noordelijke gemeenten als Westerwolde en Pekela zijn de woningen juist oud en de bewoners minder welvarend. ‘Toch zijn er ook opvallende uitzonderingen, zoals Bloemendaal en Heemstede, waar de inkomens hoog liggen maar het energielabel achterblijft’, schrijft Kuijper. ‘Dit onderstreept dat naast inkomen ook andere factoren, zoals woningtype en bouwjaar, een rol spelen in hoe energiezuinig een gemeente daadwerkelijk is.’
Koopwoningen en inkomen
Dat landelijk gelegen gemeenten als Tynaarlo en Kapelle relatief zoveel zonnepanelen op woningdaken hebben, komt volgens een vermoeden van Kuijper door het hoge aantal koophuizen in deze omgevingen. Gemeenten als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag scoren juist relatief slecht (met 8-11 procent van de woningen met zonnepanelen), vanwege de vele hoogbouw, huurwoningen en appartementen.
In de gemeenten Houten, Haarlemmermeer, Breda, Almere en Amersfoort zijn percentueel de meeste elektrische auto's. Dat zou te maken hebben met relatief hoge inkomens en veel eigen parkeerruimte bij de huizen. ‘In steden als Breda en Amersfoort is bovendien het gemeentelijk beleid gunstig, met investeringen in publieke laadpunten en stimulering van elektrisch rijden’, stelt Kuijper.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.