Overslaan en naar de inhoud gaan

Einde aan rotondejanboel

Op de zes rotondes in de Brabantse gemeente Best gelden verschillende voorrangsregels, binnen één rotonde zelfs twee. Al…

Spraakmaker: Paul Gondrie

Het is verwarrend in Best.

Maar er is wél over nagedacht. De raad heeft in 2004 besloten om fietsers geen voorrang te geven op rotondes, met uitzondering van twee rotondes waarvan scholieren op weg naar school gebruikmaken. Aan één kant hebben ze voorrang, maar het is absoluut verwarrend voor de weggebruiker. In het collegeprogramma staat dat we de gemeenteraad een overzicht zouden geven van de kosten om fietsers op alle rotondes voorrang te geven. Dat laatste zou in ieder geval 300 duizend euro kosten. Alleen niets doen kost niets.

Dan doet u toch niets?

Ik vind dat er hoe dan ook uniformiteit moet komen. En dat kost geld. Fietsers krijgen voorrang óf niet. Onderzoek van het onderzoeksbureau voor verkeersveiligheid SWOV wijst uit dat er minder ongelukken gebeuren als fietsers geen voorrang krijgen. Die veiligheid vind ik het belangrijkst, maar je kunt ook voor mobiliteit kiezen en fietsers voorrang geven. De rotondes hebben in drie collegeperiodes op de agenda gestaan, nu moet de raad beslissen.

Dat zou ze deze zomer toch doen?

Er zijn nog te veel vragen. Eind dit jaar weten we meer. We hebben als college de kosten van reconstructie- opties gegeven, maar de raad wil meer weten over het aantal ongelukken en de status van de bouwrichtlijnen van het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Heel terecht. Als je rotondes niet volgens de richtlijnen inricht, ben je dan wel of niet aansprakelijk als er een ongeluk gebeurt? Welke risico’s nemen we? Ik wil juridisch advies inwinnen. Deze problematiek speelt namelijk overal.

Want het is overal een chaos.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Den Haag zou exact moeten voorschrijven hoe rotondes moeten worden aangelegd. Vrijblijvende regels scheppen verwarring. In Sint-Oedenrode hebben de fietsers geen voorrang, in Oirschot wel, bij ons is het een mix. We voeren gemeentelijk een oeverloze discussie en dat hoort niet. Leg het landelijk vast, net zoals Rijkswaterstaat bepaalt hoe de A4 en de A7 worden aangelegd. Ik zou wel eens willen weten of er een rechtszaak is gevoerd over een ongeluk op een rotonde en hoe de jurisprudentie is. Misschien dat uw lezers kunnen helpen?

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in