Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote gemeenten gebruiken meer social media

Naarmate de gemeentegrootte toeneemt, zijn ambtenaren en bestuurders actiever op social media. Dat blijkt uit onderzioek van de Vereniging…

Peiling
De VNG deed een peiling onder 466 griffiers, gemeentesecretarissen, raadsleden, wethouders, burgemeesters en gemeenteambtenaren over social media-gebruik. Van gemeenten met minder dan 18 duizend inwoners heeft 56% van de respondenten een account. Van de respondenten uit gemeenten met 50- tot 100 duizend inwoners is 70% actief, terwijl bij gemeenten met meer dan 100 duizend inwoners 79% een account heeft.

De VNG deed een peiling onder 466 griffiers, gemeentesecretarissen, raadsleden, wethouders, burgemeesters en gemeenteambtenaren over social media-gebruik. Van gemeenten met minder dan 18 duizend inwoners heeft 56% van de respondenten een account. Van de respondenten uit gemeenten met 50- tot 100 duizend inwoners is 70% actief, terwijl bij gemeenten met meer dan 100 duizend inwoners 79% een account heeft.


Bestuurders

Raadsleden loggen het vaakst in op een sociaal netwerk. 75% van de volksvertegenwoordigers heeft een of meer accounts. In totaal is 62% van de deelnemers actief een of meerdere social media.Van de bestuurders heeft 67% van de burgemeesters een account, terwijl van de wethouders 56% een account heeft. Gemeentesecretarissen sluiten de rij met 46%.

LinkedIn
De meest gebruikte kanalen zijn LinkedIn, Twitter en Facebook (resp. 80, 60 en 41%) maar ook Yammer, Flickr en ICQ of het eigen weblog worden gebruikt. De respondenten gebruiken social media vooral om te netwerken en nieuwe contacten te doen, maar ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen. 33% gebruikt social media om standpunten onder de aandacht te brengen.

Te veel tijd
34% van de respondenten is niet actief op social media. Van hen geeft 41% aan dat het onderhouden van social media te veel tijd kost. 59% zegt dat men liever via traditionele middelen (telefoon, e-mail, bijeenkomsten, borrels) contact met elkaar onderhoudt. Deelnemers uit kleine gemeenten geven vaker dan gemiddeld aan dat ze liever via de traditionele manier contact met elkaar houden (67%).

Communicatie met burger
Uit de ledenpeiling blijkt ook dat veel gemeenten social media inzetten ter versterking van hun communicatie met de burger. Het wordt vooral gebruikt als aanvullend communicatiemiddel voor nieuws en besluitvorming van de gemeente (84%) en voor burgerparticipatie (41%). Ook hier geldt dat naarmate de gemeente groter is, het gebruik van social media toeneemt.

Volg BB op ook facebook, twitter en LinkedIn

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Willem

Heb bij verschillende gebruikers van de sociale media regelmatig het gevoel van "kijk mij eens goed op de hoogte zijn" of "wat ben ik toch gevat''. Meer bezig ter meerdere eer en glorie van zichzelf dan iets zinnigs toevoegen.

Op 20 juni 2011, 08:02
gerrie

Dit zegt genoeg over hoe weinig de meeste van deze mensen werken. Ze werken te weinig en hebben een veel te hoog salaris

Op 20 juni 2011, 10:44
Doortje

Nieuws - maar ook broodje aap verhalen - gaat tegenwoordig extra snel via Twitter, juist bij calamiteiten en rampen is het van belang dat ook gemeenten goed uit de voeten kunnen met social media. Ook burgers keuze vrijheid te kunnen geven, is het delen van informatie van belang. En om ten tijde van rampen snel in actie te kunnen komen, kan een beetje oefenen geen kwaad ;-). Doen dus, ook in gemeente land.

Op 20 juni 2011, 11:41
C. Nicolai

Laten we vooral ook eens onderzoeken of en hoe onze burgers hier behoefte aan hebben. Ik denk nog wel eens terug aan de hype rondom Second life een paar jaar geleden. Mijn idee: lekker aan de slag met social media en goed bekijken waar behoefte aan is.

Op 20 juni 2011, 17:41
Yigal

Goed om te zien dat steeds meer ambtenaren gebruik maken van social media. Toch heb ik nog vaak het idee dat veel overheidsinstellingen voornamelijk zenden. Social media zijn juist de perfecte tool om de interactie met de gebruiker - dus burger - aan te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan webcare teams (KPN, Rabobank etc) die actief twitter afspeuren naar klachten en problemen.

Op 5 juli 2011, 17:02

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in