digitaal / Partnerbijdrage

Zoetermeer koploper digitale dienstverlening

Zoetermeer is een van Nederlandse groeikernen en inmiddels de derde grootste gemeente in Zuid-Holland. 'Zoetermeer wordt ook wel de ICT-stad genoemd', vertelt Julie Merks, teamleider Bedrijfsbureau, onderdeel van de afdeling Werk, Zorg en Inkomen (WZI). 'We vinden het belangrijk om met nieuwe ontwikkelingen aan de slag te gaan, zoals digitale dienstverlening. Het feit dat we koploper zijn, heeft ook nadelen zoals kinderziektes. Maar de digitale dienstverlening verloopt gelukkig soepel.'

16 juni 2011

Gemeente Zoetermeer maakt al ruim acht jaar gebruik van GWS4all. Julie: 'We gebruiken het bij het vastleggen van onze uitkeringen, re-integratie, Wmo-aanvragen en kinderopvang voor onze klanten. Maar ook voor de Zoetermeerpas, waarmee burgers met een laag inkomen korting krijgen op sportieve, educatieve en culturele activiteiten. We gebruiken GWS4all dus om onze klanten te kunnen volgen en om te zien of zij de voorzieningen krijgen waar ze recht op hebben.'


Midoffice
Een jaar geleden heeft de gemeente de koppeling tussen GWS4all en het midoffice in gebruik genomen. 'Klanten kunnen een aanvraag doen via de website, maar ook nog steeds via de balie, telefoon of post. Via het midoffice wordt de aanvraag doorgezet naar GWS4all. Er is dan een zaak aangemaakt in het midoffice en de eventuele bijlagen zijn opgeslagen. De klant kan op zijn persoonlijke internetpagina (Mijn Zoetermeer) de aanvraag bekijken en de status van de afhandeling volgen. In het midoffice wordt de aanvraag vastgelegd en doorgestuurd naar GWS4all. De klantmanager ziet in GWS4all een werkproces in zijn voorraad en kan de aanvraag in behandeling nemen', vertelt Julie.


Koppelvlakken
Zogenaamde koppelvlakken maken de uitwisseling van gegevens tussen het midoffice en de applicatie GWS4all mogelijk. Een koppelvlak is een verbinding tussen twee systemen met als doel gegevensuitwisseling. Julie: 'Het is altijd wel ‘redelijk eenvoudig’ alles technisch aan elkaar te koppelen, maar lastiger is de organisatie eromheen. Wat doen we als iets niet werkt en hoe gaan we dit samen aanpakken? Dit kost vaak meer energie dan de techniek. Het afgelopen jaar hebben we veel aandacht besteed aan het werkend krijgen en de organisatie eromheen. Al werkende merkten we dat de basics onderbelicht waren, zoals de onderliggende taken en verantwoordelijkheden. Hier zijn we nu druk mee bezig.'


Elektronische dienstverlening
Zoetermeer heeft elektronische dienstverlening hoog in het vaandel staan. 'Onder andere het midoffice en de benodigde koppelvlakken dragen hieraan bij. Er zijn inmiddels al meer dan zestig digitale producten en diensten beschikbaar', aldus Annette de Croo, projectmanager Digitale publiekshal. 'Ook bieden we de burgers de mogelijkheid om producten met betrekking tot Werk, Inkomen en Zorg digitaal aan te vragen. Voor verschillende producten kan de burger al digitale aanvragen indienen met zijn DigiD. De afdeling WZI ontvangt de aanvraag en het formulier met eventuele bijlagen. De consulent handelt de aanvraag af. Voorbeelden van digitale producten voor WZI zijn aanvragen voor Wmo, hulp bij het huishouden, inburgering, een gehandicaptenparkeerplaats, bijzondere bijstand en de Zoetermeerpas.'


Laagdrempelig
De gemeente Zoetermeer vindt dat de burger via alle kanalen contact moet kunnen leggen met de gemeente. Wel is het digitale kanaal het voorkeurskanaal. 'We gaan met onze tijd mee en maken gebruik van de technieken die er zijn. Burgers zijn gewend veel via internet te regelen. Het is een laagdrempelige manier om vragen bij de gemeente neer te leggen. Als ICT-stad hebben we ook een naam hoog te houden', zegt Julie. 'Uit verschillende onderzoeken blijkt dat onze klanten tevreden zijn over onze website en graag digitaal zaken doen. Ze hoeven de deur niet uit en kunnen producten aanvragen wanneer het hen zelf uitkomt, eenvoudig en snel', vult Annette aan.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.