Overslaan en naar de inhoud gaan

OV-chipkaart niet te stuiten

De invoering van de ov-chipkaart kan wat de Tweede Kamer betreft gewoon doorgaan.

De invoering van de ov-chipkaart vanaf vandaag in de Rotterdamse metro kan wat de Tweede Kamer betreft gewoon doorgaan. Een motie van SP, PVV en GroenLinks om daar op de valreep een stokje voor te steken, sneuvelde woensdag.

Op verzoek van de SP was een debat met staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) een week vervroegd. Dat mensen van RTV Rijnmond enkele dagen met een gekraakte ov-chipkaart konden reizen, was voor Kamerlid Emile Roemer extra reden voor de motie. Maar alleen GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren en Rita Verdonk steunden hem. De regeringsfracties CDA, PvdA en de ChristenUnie, plus VVD en D66 deden niet moeilijk.

Staatssecretaris Huizinga en producent Translink Systems (TLS) hebben wel te harde toezeggingen gedaan over de veiligheid van de ov-chipkaart, vindt vervoersdeskundige Wijnand Veeneman van de Technische Universiteit Delft. Hij reageerde op het bericht dat RTV Rijnmond een anonieme chipkaart illegaal liet opladen door specialisten van de Radboud Universiteit.

“Er is geen technologie die niet te kraken is”, stelt hij. “Het is echter de vraag welke prioriteit je daaraan stelt. De ov-chipkaart is een minder fraudegevoelig betaalmiddel dan de strippenkaart, die je net zo goed niet kan afstempelen of met een beetje kleurenkopieerder kan dupliceren.”

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB mag van de staatssecretaris in april nog niet zomaar overstappen op de ov-chipkaart. Huizinga zei woensdag dat de producent eerst een erkenning van De Nederlandsche Bank (DNB) moet krijgen, de zogenoemde EGI-status. Het GVB wacht nu de onderhandelingen over deze erkenning voor TLS af, reageerde een woordvoerster van het bedrijf. “Het is niet zo dat de invoering van de ov-chipkaart in Amsterdam niet zeker is. Wij zorgen in ieder geval dat we er in april klaar voor zijn.”

Als de poortjes voor de strippenkaart in Rotterdam definitief dicht zijn, zal het zwartrijden afnemen, denkt RET-directeur Pedro Peters. “We hopen dat de dag soepel zal verlopen. Maar we maken ons geen illusies: er zullen zich hier en daar best wat problemen voordoen. Wat ik echt interessant vind, is hoe we er twee weken later voor staan.”

Belangenorganisaties van reizigersvervoer zijn argwanender. “We willen allemaal best een ov-chipkaart”, zegt een woordvoerder van de ANWB. “Maar het systeem werkt nog niet goed en reizigers hebben van tevoren geen inzicht in de kosten van een reis.” Bovendien vreest de ANWB dat de incidentele reiziger zoals de toerist snel afhaakt. Reizigersorganisatie Rover vreest dat het in Rotterdam “gigantisch misgaat”. Zij voorziet vooral problemen voor de reiziger die uit het regiovervoer overstapt op de Rotterdamse metro en voor studenten uit andere regio’s die naar Rotterdam reizen. (ANP)

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in