Een bedrijf krijgt via de e-mail geregeld vertrouwelijke gegevens van burgers toegestuurd die eigenlijk zijn bedoeld voor DigiD, het digitale communicatiesysteem van de overheid. Dat zei de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer in het tv-programma Eva Jinek op zondag.
Vertrouwelijke DigiD-mail naar verkeerd adres
Het bedrijf heeft al 1400 maal vertrouwelijke gegevens van particulieren, bedrijven en overheidsinstanties ontvangen met de melding dat men…
Reclamebureau
De ombudsman heeft minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) in een brief gevraagd hoe dit kan en wat hij hieraan denkt te doen. De naam van het bedrijf bestond al, voordat de overheid met DigiD kwam. Het gaat om een reclamebureau met vrijwel dezelfde naam.
1400 keer
Brenninkmeijer liet in een toelichting weten dat de onderneming al 1400 maal vertrouwelijke gegevens als inlogcodes van mensen en bedrijven heeft toegestuurd gekregen met de melding dat men het systeem niet in kon. Zelfs overheidsinstanties hebben zich volgens hem ten onrechte gemeld.
Geen commentaar
De leiding van het getroffen bedrijf verwees zondag naar de ombudsman en wilde verder geen commentaar geven.
Geen commentaar
De leiding van het getroffen bedrijf verwees zondag naar de ombudsman en wilde verder geen commentaar geven.
De leiding van het getroffen bedrijf verwees zondag naar de ombudsman en wilde verder geen commentaar geven.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Is dat bedrijf nog niet op het slimme idee gekomen zijn naam te veranderen?
En waarom zou dat bedrijf z'n naam moeten veranderen?
Enig idee wat dat voor een bedrijf voor een impact heeft?!