Overslaan en naar de inhoud gaan

Megaproject verkeerssignalering blijkt half miljard duurder

Een megaproject van Rijkswaterstaat blijkt 500 miljoen euro meer te gaan kosten dan de geplande 250 miljoen euro.

Snelweg

Rijkswaterstaat dreigt bij het vernieuwen van de zogeheten wegkantstations, ICT-systemen van verkeerscentrales en systemen langs de weg die de signalering regelen, minimaal een half miljard euro duurder uit te zijn door diverse tegenvallers.

Langs de Nederlandse wegen staan zo’n drie- tot vierduizend ‘grijze kastjes’ met daarin in totaal zo’n 6.000 wegkantsystemen. Deze oudere wegkantsystemen geven via grote matrixborden langs de weg aangepaste snelheden of rode kruizen aan die vanuit de landelijke verkeerscentrale worden doorgegeven bij files of ongelukken. Sommige systemen zijn al sinds de jaren negentig in gebruik en dringend aan vervanging toe.

Eigen oplossing

Het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) heeft het programma onderzocht dat moet zorgen voor de vervanging van de bestaande systemen om de continuïteit van de verkeerssignalering op het hoofdwegennet voor de toekomst zeker te stellen. Het feit dat Rijkswaterstaat (RWS) met een eigen oplossing, genaamd iWKS, heeft ontwikkeld om de afhankelijkheid van leveranciers te verminderen, wordt door het AcICT geprezen.

Zwaar weer

De uitrol van iWKS verloopt echter moeizaam, waardoor de continuïteit van de verkeerssignalering op termijn in gevaar kan komen. ‘Er zijn forse tegenvallers op het gebied van kosten, kwaliteit en de uitrolsnelheid van de oplossing. Dit komt onder meer door sterk gestegen personeels- en materiaalkosten, capaciteitsproblemen en uitgesteld onderhoud,’ aldus het AcICT. RWS heeft drie noodzakelijke voorwaarden voor grootschalige uitrol onvoldoende ingevuld, schrijft het adviescollege.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Budget drie keer zo duur

Allereerst is er geen zicht op de dekking van een financieel gat. ‘Het oorspronkelijke budget van 250 miljoen euro is veel te laag; er dreigt een tekort van minimaal een half miljard euro.’ Daarnaast blijft de volwassenheid van de iWKS-oplossing achter. ‘De iWKS-oplossing kent nog tekortkomingen die de grootschalige uitrol onnodig belemmeren, zowel op technisch als organisatorisch vlak.’ Verder is de uitrol onnodig complex georganiseerd. ‘Hierdoor duurt het lang voordat iWKS-systemen daadwerkelijk worden geplaatst en stijgen de kosten.’

RWS kan door

Volgens het AcICT kan RWS doorgaan met het programma, maar moet het werken aan een gerichte uitrolstrategie, inclusief een financieel kader. De iWKS-oplossing moet worden verbeterd en de uitrol moet worden gestroomlijnd. In een brief aan de Tweede Kamer heeft minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat laten weten dat Rijkswaterstaat de bevindingen van het adviescollege onderschrijft en de aanbevelingen van het AcICT zal overnemen.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in