Klantcontactcentrum
Het is de bedoeling dat eind 2011 alle gemeenten in het kader van het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) bereikbaar zijn via een '14+netnummer Antwoord©'. In 1205 moeten de gemeenten daarachter een klantcontactcentrum (KCC) hebben ingericht. Het 14+- nummer is er dan niet alleen voor vragen en meldingen aan de gemeente, maar ook aan andere overheden. De meeste vragen moeten door de KCC-medewerker rechtstreeks kunnen worden afgehandeld.
Ruim vijf miljoen burgers kunnen 14+nummer bellen
Vijftig gemeenten in Nederland hebben op dit moment een 14+nummer. Daarmee kunnen vijf miljoen mensen een makkelijk te houden…
Even praten
Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere, tevens VNG-voorzitter en stuwende kracht achter de afspraak dat dat de gemeenten zullen aansluiten op het landelijke 14+netnummer, merkt overigens zelf dat het goed routeren van telefoontjes mensenwerk blijft, vertelde hoofd informatiebeleid Nancy Bakker de toehoorders op een e-overheidsconferentie deze week. Jorritsma (of haar secretariaat) krijgt nog regelmatig burgers doorverbonden die 14 036 hebben gebeld en 'die graag even met de burgemeester willen praten'.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Geweldig ! Voorheen kon ik gewoon m'n gemeente bellen, kreeg een juf aan de lijn, die me feilloos doorprikte naar iemand die antwoord kon geven.
Nu moet ik eerst een belspelletje spelen, want mij plaats ligt in een gebeid waarin 2 gemeenten liggen die gedeeltelijk hetzelfde kengetal hebben, waarvan de eigen gemeente voor vrijwel elk dorp een ander kengetal heeft. Dus sta ik eerst een kwartier te kletsen tegen een ingeblikte Miep, kom daarna bijeen mevrouw terecht die me doorstuurt naar de gemeentelijke telefoniste. Ja, in ruimteschip Den Haag weten zo hoe de wereld buiten werkt: niwits.
Ik voel me een mazzelaar. In mijn kengetalgebied liggen wel vijf gemeenten, dus dat 14+-nummer zal hier nog wel even wegblijven - te ingewikkeld. Tenzij de invoering van dat nummer noodzaakt tot gemeentelijke herindeling natuurlijk ...
Niet blij! Niet het aantal telt (vijf miljoen burgers), maar hoe tevreden zij zijn. En als je een vraag hebt voor een medewerker van een Amsterdamse stadsdeelwerf, word je niet blij van het script dat 14 020 hanteert, om je via Timboektoe door te verbinden met de verkeerde medewerker.
Fantastisch. Ik ben erg blij met 14070. Werkt prima, krijg antwoord en merk dat ik ook makkelijk andere gemeenten te pakken krijg. Geen 50 diensten met aparte nummers meer. Opmaat voor 1 landelijk overheidsnummer denk ik
Ik vind het waardeloos omdat het het zoveelste betaalde nummer is en dit geen vast nummer is en je er dus voor moet betalen net als die 0900 nummers.
Alweer een manier om de burger geld uit de zak te kloppen met een betaalnummer wat verder geen toegevoegde waarde heeft.