Antwoord
De commissie komt met haar eigen rapport als antwoord op het rapport van een commissie onder leiding van Boele Staal, dat eind deze maand uitkomt. In opdracht van het college van b en w onderzocht deze commissie de haalbaarheid en mogelijke alternatieven voor de RijnGouweLijn. .
Schrappen RijnGouweLijn kost Leiden miljarden
Het níet aanleggen van de geplaagde RijnGouweLijn gaat de gemeente Leiden tussen de 3,2 en 4,7 miljard euro kosten. Dat stelt de Commissie…
Ontwikkeling
Het Ondernemersfonds heeft in haar rapport de ‘mogelijke schade van de fall-out geïnventariseerd’, aldus Aart van Bochove. De schade komt voort uit de al gedane investeringen, het Science Park wordt in zijn ontwikkeling bekneld, andere locaties in het land krijgen wel Light Rail Systems waardoor de regio Leiden achter zou lopen en Leiden zou geïsoleerd in de regio raken. Maar ook bijvoorbeeld minder OZB-inkomsten voor de gemeente zijn volgens het Ondernemersfonds een gevolg van het afweren van de RijnGouweLijn.
Overtuigen
Met hun eigen rapport als antwoord op het Boele Staal-rapport hopen de Leidse ondernemers de gemeenteraad te overtuigen dat de RijnGouweLijn er gewoon moet komen. ‘Als dat niet zo is, zullen we de provincie nog publiekelijker steunen. We willen een signaal uitzenden: de politiek in Leiden is niet stabiel, ondernemend Leiden wil wel graag.’