Overslaan en naar de inhoud gaan

Stichting Irreële Reclame

Moet Melissa professionele campagnemakers echt uitleggen dat je een doelgroep het best kunt verleiden met een aantrekkelijk toekomstbeeld?

Onder invloed van welk geestverruimend middel en hoe diep in de nacht was het, toen de campagnemakers van SIRE met hun meest recente ‘communicatie-pareltje’ aan de slag gingen? U weet vast welke campagne ik bedoel, want ik ben niet de eerste en enige die hierover verbolgen in de pen klimt.

‘Je bent nooit te oud om te leven’ is de goedbedoelende slogan waarmee men zich richt op 50-plussers (of juist op iedereen rondom die 50-plussers…), gecombineerd met beelden van kistdragers en uitvaartauto’s die maken dat ik spontaan achter de geraniums wil duiken. Niet omdat ik recent de 58 jaar heb aangetikt en mij totaal miskend voel door deze van-de-pot-gerukte beeldvorming. Maar vooral omdat ik me plaatsvervangend schaam voor een club die, sinds mijn eigen geboortejaar, namens heel de communicatiebranche maatschappelijke thema’s agendeert en nu zulk warrig broddelwerk levert.

Want wat is nou eigenlijk de boodschap van dit opgetuigde circus aan tv-spotjes en printadvertenties en bovenal voor wie? Het lijkt te gaan over onterechte beeldvorming over de ouder wordende medemens en dat dit niet oké is. Om vervolgens deze beeldvorming een flinke impuls te geven, compleet met het nodige grijs, zwart en uitgezaktheid. Mochten 50-minners iemand van 50-plus hier nog nooit mee geassocieerd hebben, vanaf nu is deze link onuitwisbaar gelegd. SIRE, bedankt!

Of is het dan de 50-plusser die ‘soort van stimulerend’ wordt toegesproken… Om vooral regelmatig uit diens dakje te gaan op de dansvloer of in een coole rockband met golden oldies-repertoire. Misschien toch een iets te mistige poging om pensionado’s warm te laten lopen voor een bescheiden terugkeer naar de onderbezette werkvloer? Dat zou ik nog enigszins begrijpen. Maar moet ik professionele campagnemakers dan echt uitleggen dat, als je een doelgroep positief wilt stemmen, je ze het best kunt verleiden met een aantrekkelijk toekomstbeeld of hen rechtstreeks moet aanspreken op wat ze in jouw ogen te bieden hebben?

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Laat ieder lekker zelf uitmaken of ie nieuwe dingen wil blijven doen en zichzelf wil blijven uitdagen!

Overigens, als je de maatschappelijke pols dan zo goed denkt aan te voelen, dan is de bemoeienis met hoe een boomer zich precies moet gedragen best een tikje micro-agressief en enigszins grensoverschrijdend te noemen. Termen die ikzelf nooit zou gebruiken, maar die me ineens heel gepast beginnen voor te komen. Om eigentijds te zijn zou je minstens het motto ‘je bent nooit te oud om te leven’ moeten omvormen naar ‘leven en laten leven’. Laat ieder lekker zelf uitmaken of ie nieuwe dingen wil blijven doen en zichzelf wil blijven uitdagen!

Natuurlijk, we zijn heus niet vergeten dat SIRE ook geweldige campagnes heeft gelanceerd. Jong en oud kent nog altijd de leus ‘je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dat is een herkenbare en reproduceerbare boodschap geworden waarbij juist éxpres een afschrikbeeld is neergezet van verdwenen vingers aan een verminkte hand om, jazeker, mensen af te schrikken van vuurwerkstommiteiten.

Maar nu moeten we dus verder met het diffuse en óók afschrikwekkende beeld van ouder wordende mensen en hun tragische lot. Tenzij ze er natuurlijk zelf wat aan gaan doen. Zelfs een rund snapt dat!

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in