Volleybal
Bedrijven lijken steeds meer geobsedeerd door hun ‘funfactor’. Google spant de kroon. Op het hoofdkwartier in Mountain View beschikken werknemers over volleybalvelden, een rollerhockeybaan, een bedrijfsmasseuse of kunnen ze een wand beklimmen.
Managmentnieuwigheden
Plezier maken en hebben op je werk blijkt de laatste mode. Maar wat erachter zit is meestal minder zuiver. De funcultuur wordt gedreven door drie van de meest populaire managementnieuwigheden van het moment: empowerment (je lot in eigen handen nemen), engagement en creativiteit. Bedrijven gaan er prat op dat ze het bedrijf opnieuw in de handen geven van hun eerstelijnsmedewerkers. Maar uit peilingen blijkt dat amper 1 op elke 5 werknemers volledig in zijn werk opgaat. Een aantal dat nog verkleint wanneer het over creativiteit gaat.
Averechts
Managers hopen dat de ‘funfactor’ op een magische manier deze aantallen omhoog zal drijven. Maar wanneer plezier een onderdeel van de bedrijfsstrategie wordt, bereikt men meestal net het tegenovergestelde. Van bovenaf onder zachte dwang opgelegd, resulteert fun@work meestal in een lege schelp of een verplichte oefening.
Bron: Express.be
Spontane 'fun' zonder tussenkomst van manager werkt, zoals hieronder te zien is, wel! (klikken)
'Funfactor' als strategie werkt averechts
Al eens van lachyoga gehoord? Lachworkshops? Bedrijven waar werknemers tijdens hun middagpauze kunnen surfen in een zwembad dat…
Bron: Express.be
Spontane 'fun' zonder tussenkomst van manager werkt, zoals hieronder te zien is, wel! (klikken)