Recessie
Hoogopgeleiden willen na 2 jaar switchen
Ruim 75 procent van de hoogopgeleiden vindt het na twee jaar stilstand tijd voor persoonlijke groei en staat open voor een uitdagende…
Uit onderzoek van YER blijkt dat medewerkers na twee jaar recessie dóór willen met hun carriere. De hogeropgeleide professional anno 2010 is zelfbewust, ambitieus, wil zichzelf ontwikkelen en wil er toe doen. Neemt daarbij het heft in eigen hand en maakt eigen keuzes ingegeven door veel zelfvertrouwen. Zeker nu de economische situatie verbetert en daarmee de kansen op de arbeidsmarkt voor de hedendaagse Young Professional, trekken zij hun eigen carrièreplan.
Oriënteren
Na twee jaar recessie is de loyaliteit naar de huidige werkgever door aanhoudende reorganisaties, bezuinigingen op bedrijfsuitjes/evenementen en gebrek aan promoties, trainingen en opleidingen, sterk afgenomen. Het orienteren op een nieuwe baan is door gebruik van Internet en Social Media bovendien gemakkelijker dan ooit.
Trends
Naar wat werkzoekenden anno 2010 beweegt deed YER onderzoek onder sollicitanten. Een inventarisatie van trends op een twaalftal functionele gebieden. De moderne werkzoekende gedraagt zich steeds meer als consument en beschikt over het zelfvertrouwen en de middelen om steeds flexibeler inhoud te geven aan het eigen carrièreperspectief. Social media spelen hierin een cruciale rol. Het gluren bij de buren is niet meer weg te denken uit het oriëntatiegedrag van werkzoekenden. (Bron: Managersonline.nl)