Overslaan en naar de inhoud gaan

Ambtenaar Almelo neergeslagen met hamer

Een ambtenaar van de gemeentelijke sociale dienst in Almelo is neergeslagen met een hamer. De verdachte is aangehouden.

Een ambtenaar van de Sociale Dienst in Almelo is woensdagmiddag rond 4 uur door een man neergeslagen. De ambtenaar raakte daarbij gewond en is met een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Vermoedelijke dader aangehouden
De vermoedelijke dader is aangehouden, aldus een woordvoerster van de politie. Ook is het wapen waarmee hij heeft geslagen in beslag genomen. Volgens collega's van de neergeslagen man zou het om een hamer gaan.

Grote plas bloed
De ambtenaar lag in een grote plas bloed voor de informatiebalie van het stadhuis. De politie kan nog niets zeggen over de aanleiding voor het incident of het motief van de verdachte. Er is een onderzoek gaande.


De ambtenaar lag in een grote plas bloed voor de informatiebalie van het stadhuis. De politie kan nog niets zeggen over de aanleiding voor het incident of het motief van de verdachte. Er is een onderzoek gaande.

De ambtenaar lag in een grote plas bloed voor de informatiebalie van het stadhuis. De politie kan nog niets zeggen over de aanleiding voor het incident of het motief van de verdachte. Er is een onderzoek gaande.

Binnen de gemeentelijke organisatie is geschokt gereageerd op de gebeurtenis.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Karianne Marcellis

Het agressie-interventieteam van de gemeente Uden is geschrokken van dit incident. Wij hopen dat betrokken medewerker zowel lichamelijk als psychisch dit incident te boven komt. Alle ambtenaren van de gemeente Almelo veel sterkte.

Op 7 februari 2013, 09:39
O. ten Hove

Soms is geweld een reactie op gewelduitlokkend gedrag van de ambtenaar. Laten we eerst het onderzoek afwachten voordat conculsies getrokken kunnen worden.
In de gemeente Den Haag gaat men bijvoorbeeld uit van de stelling dat de klant altijd fout is, terwijl ee cliënt door frustratie ten gevolge van het beleid (directie van de dienst) of soms horkerig gedrag van de ambtenaar uit zijn dak gaat...

Op 7 februari 2013, 11:51
Sander

ik ga een heel eind mee met Joschke. (semi)overheden zijn soms tenenkrommend bezig. En een rechtsstaat is NL ook al tijden niet meer. Maargoed, geweld gebruiken is niet goed te praten, had dan een glazen deur aan gruzlementen geslagen!

Op 7 februari 2013, 13:21
Henk

Joschke: Die hamer heeft verdachte zeker altijd achter in zijn broekzak zitten? Geweld is nooit goed te praten. Ik leef met het slachtoffer en zijn collega's!

Op 7 februari 2013, 13:34
Sjoerd Visser

Treurig dat de verharding en verarming/versobering in de maatschappij vele negatieve gevolgen heeft...en waardoor er steeds meer (veelal onschuldige) slachtoffers vallen. De mensvriendelijkheid verdwijnt zienderogen...op heel veel plaatsen en bij vele mensen. Als men daar zélf (waar dan ook) ECHT rekening mee zou houden in denken, doen en laten...dan bedenk je je toch vóórdat je zelf (ook) aan mensonvriendelijkheid meedoet en daarmee een ander schade toebrengt? Ik hoop maar op een goede afloop...voor iedereen!!! Sterkte aan de betrokkenen!

Op 7 februari 2013, 13:44
O. ten Hove

Beste Henk... het slachtoffer is niet altijd het slachtoffer en de dader niet altijd de dader. Ik ben zelf cosulent bijstandszaken geweest en ik weet hoe sommige consulenten de cliënten het bloed onder de nagels vandaan konden halen... Ik zeg niet voor niets wacht het onderzoek af... van zo'n fuctionaris die klachten moet behandelen, zit daar toch om de eigen organisatie te beschermen...

Op 7 februari 2013, 16:04
Henk

Beste Joschke: Ik (h)erken dat écht wel. Ben zelf casemanager geweest in een organisatie waar met een zeer kwetsbare en vaak machteloze doelgroep werd gewerkt. Dan nóg zeg ik: dergelijk geweld kan gewoon niet. En je hebt gelijk: eerst het onderzoek maar eens afwachten.

Op 7 februari 2013, 19:56
Annette

Het was niet eens een klant van de gemeente Almelo.....Medewerkers van de gemeente Almelo en het slachtoffer heel veel sterkte! Ik leef met jullie mee

Op 7 februari 2013, 21:38
Gerard

@Joschke: Empathie is je kerncompetentie begrijp ik?
Al snel de conclusie getrokken dat er een tweede kant aan het verhaal is en het slachtoffer niet per defintie het slachtoffer is. Leuke stelling. Sla iemand zijn kop in en dan toch slachtoffer in plaats van dader zijn. Hier komen we ver mee. Einde rechtstaat. Terug naar de knots en het berenvel.
En ja; wacht vooral het onderzoek af en reageer niet zo met een veronderstelling dat het slachtoffer misschien wel dader is beste Joschke. En denk de volgende keer even na hoe jouw reactie over kan komen. Schokkend in dit geval.

Op 8 februari 2013, 10:19
G.Wesselink

Ik verbaas me over het feit dat er dus kennelijk casemanagers zijn die klanten het bloed onder de nagels weg halen, moet je jezelf dan niet de vraag stellen of je dan wel bij een dienstverlenende instantie moet werken? Volgens mij moet je samen met de klant ergens naar toe werken i.p.v. tegenwerken. Ik noem dit misbruik van je positie maken. Treurig dat dit soort managers op zo'n plek werken.

Op 11 februari 2013, 13:01
Franky

Ik deel de verbazing, maar dan met name op het vlak van goedpraten en gedogen waar wij met zijn allen zo sterk in zijn geworden. Geweld is niet goed te praten en nooit de oplossing, voor niets! Stel je voor dat het je eigen partner betreft of je kind. Vreselijk!

Op 11 februari 2013, 13:32
Cas

@ Joschke
Ook ik vind uw reactie schokkend. Geweld is nooit te rechtvaardigen, laat staan het met een klauwhamer op iemands hoofd slaan waardoor deze persoon levensgevaarlijk gewond raakt. Mag ik dan, wanneer een client van mij erg lastig is, ook deze client fysiek aanvallen? Ik vind eerlijk gezegd uw reactie beneden alle niveau, stuitend en tenenkrommend. Het is juist door reacties van u waardoor geweld steeds meer getolereerd wordt.

Op 11 februari 2013, 13:56
Gerard

@G Wesselink. Ook u bent weer snel met conclusies trekken. Specialist wil blijkbaar niet zeggen dat je goed na kunt denken vóór te reageren. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die zich niet dienstverlenend opstellen. Net zoals in het bedrijfsleven. Ook daar is soms een dienstverlenende opstelling ver te zoeken. Maar we hebben het hier over afschuwelijk geweld tegen een persoon. Er is niemand die heeft beweerd dat deze persoon niet dienstverlenend was. Dat maakt u er zelf van.
Het is vooral stuitend om te zien hoe ook u reageert, "specialist".

Op 11 februari 2013, 17:40
O. ten Hove

Beste Cas, ik heb altijn mijn cliënten als bijstandsconsulent altijd met respect behandeld. In tegenstelling wat de ambtenarij en de regering doen laten geloven is het echt niet zo dat de burger altijd fout zit. Er zijn genoeg ambtenaren die bij de burger het bloed onder nagel vandaan halen, en dat doen die ambtenaren omdat ze wetend at ze toch gedekt worden. EN dat is pas stuitend en mist elk nivo...
En als geweld nooit valt te rechtvaardigen, dan hadden we nooit tegen de Duitsers mogen optreden. Kom op Cas, wees reëel en kom uit je ivoren toren.

Op 11 februari 2013, 18:12
Gerard

@Joschke. De betrokken ambtenaar van Almelo zal blij zijn met je constructieve bijdrage in deze discussie. Hij is weggezet als een ambtenaar met stuitend gedrag die arme mensen het bloed onder de nagels vandaan haalt. En een "verzetsstrijder" mag dan zijn hamer gebruiken om iemand zijn hersenpan in te slaan van onze Soldaat van Oranje "Joschke".

Op 12 februari 2013, 10:34
O. ten Hove

Gerard, je geeft aan dat je er niets van snapt en net als Opstelten ongebuanceerd denkt. Ik heb alleen gezegd dat er ambtenaren zijn die het bloed onder ja nagels vandaan kunnen halen. Ik heb het bij collega's meegemaakt en het uitgangspunt bij de sociale dienst Den haag was: de klant is altijd fout. En dat klopt dus niet....
Maar lezen is moeilijk. Ik heb nioet gezegd dat elke ambteaan dat doet. Opstelten, Gerard en Cas zijn blijkbaar niet in staat om genuanceerd te denken.
Jammer...

Op 12 februari 2013, 13:53
True

Goed dat gestoorde reacties als van ene Joschke geplaatst worden, kun je lezen wat 40 jaar verzorgingsstaat heeft aangericht.

Op 12 februari 2013, 14:03
Gerard

Grappig @Joschke. Van jou te horen dat anderen geen nuance kennen. Iemand die zelfs de Tweede Wereldoorlog er bij weet te halen om geweld te rechtvaardigen. Maar eigenlijk helemaal niet grappig. Maar diep triest.

Op 12 februari 2013, 15:57
O. ten Hove

Wat mij stoort is dat wanneer een ambtenaar belaagd wordt dan gelijk de belager als schuldig wordt beschouwd en de ambtenaar als slachtoffer. Nogmaals er zijn genoeg ambtenaren die het bloed onder je nagels vandaan halen. Dit is de nuancering die ik mis bij types (ambtenaren?) als Gerard en cas. Aan een verhaal zitten altijd twee kanten, en die hoor ik niet bij jullie. En de tweede wereldoorlog werd alleen maar erbij gehaald om de stelling dat 'geweld nooit valt te rechtvaaerdigen' wat een onzin stelling is. Blijbaar nooit gehoord van zelfvefrdeiging, gepast geweld van de poltite en dergelijke... Dus ik vraag mij af wie de gestoorde is. De persoon die de nuance aanbrengt, of degene die altijd vindt dat de ambtenaar onshuldig is...
Dus denk na, voordat je wat zegt... Maar het is wat prof. Smalhout zegt door het slechte onderwijs sinds de M

Op 12 februari 2013, 19:58
Gerard

@Joschke. Ach, ach. Nu komt de Mamoetwet er ook nog bij. In een mail met spel- en typefouten. Ach, ach. Kijk nu nog eens naar je reacties en probeer je in te leven hoe dit bij het slachtoffer over zal komen. Hoe erg zou deze ambtenaar zich volgens jou moeten hebben misdragen dat dit geweld rechtvaardig is? Waar ligt jouw nuance in je stelling (waar je je erg in hebt ingegraven...)? Kijk nog eens in de spiegel Joschke. Dat kan soms meer zeggen dan jouw "begrijpend lezen". Geef gewoon toe dat je je ongenuanceerd hebt uitgelaten. De Tweede Wereldoorlog op een vreselijke manier bij dit onderwerp gehaald. En nu tegen anderen tekeer gaat over "nadenken voordat je wat zegt". Maar ik denk niet dat iemand is staat is jou deze zelfreflectie bij te brengen. Helaas.

Op 12 februari 2013, 20:50
O. ten Hove

Gerard, luister. Je bent waarschijnlijk zo politiek correct ingesteld dat elk geweld jegens een ambtanaar altijd fout is. Mijn stelling is dat dit niet klopt... ik heb zelf als bijstandsconsulent voor de gemeente Den Haag gewerkt en bij de interne opleiding werd betoogd dat geweld altijd fout is... en daar maken sommigen ambtenaren gebruik van.
Het feit dat deze ambtanaar met een hamer bewerkt werd, hoeft nog niet te betekenen dat hij slachtoffer is in die zin dat hij niets zou hebben uitgelokt. Ik begreep dat hij voor de sociale recherche werkte, en deze mensen kennende, kunnen zij van hun macht misbruik maken. De teneur van jouw stelling is dat hij omdat hij ambtenaar is, onschuldig zou zijn. Wacht eerst het onderzoek af...
En de Tweede Wereldoorlog werd door anderen er zelf impliciet bijgehaald door te stellen dat geweld nooit te rechtvaardigen valt. Wat uiteraard onzin is. Wat doe je als je dochter verkracht wordt en je kunt haar helpen door met een stok op de verkrachter in te slaan? Zeker weten dat je dit doet, maar geweld valt toch niet te rechtvaardigen. Dus denk na voordat je een uitspraak doet, en zoek uit wat er gebeurde...

Op 13 februari 2013, 09:53

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in