Koplopers
Koplopers zijn de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) en de gemeentelijke Belastingdienst. De Rotterdamse deelgemeenten namen de derde plaats over van de dienst Stadstoezicht.
Record aantal klachten bij ombudsman Rotterdam
De ombudsman Rotterdam heeft in 2010 een recordaantal klachten ontvangen en behandeld. Volgens het woensdag gepresenteerde jaarverslag…
Kredietbank
Het meest werd geklaagd over de gemeentelijke Kredietbank. Dat was vorig jaar ook al zo. Reden voor de gemeentelijke ombudsman Anne Mieke Zwaneveld om een apart onderzoek in te stellen naar de gang van zaken bij de Kredietbank. Dit onderzoek verschijnt later dit jaar. Duidelijk is in ieder geval dat er vooral veel klachten zijn over de trage en onzorgvuldige behandeling. ‘De bedoeling is dat de mensen van de Kredietbank leren hun administratie in orde te krijgen, maar de bank geeft niet altijd het goede voorbeeld. Teveel cliënten raken daardoor dieper in de schuld,’ aldus Zwaneveld.
Belastingdienst
Ook het aantal klachten over de gemeentelijke Belastingdienst is meer dan verdubbeld, van 122 naar 260. Veel van de klachten gingen over de afwijzing van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Traagheid, ondoorzichtigheid en onzorgvuldigheid zijn veelgehoorde klachten. Zwaneveld: ‘Net als bij de Kredietbank gaat het hier om mensen met een laag inkomen, bij wie het water vaak tot aan de lippen staat’.
Beroepstermijn
De ombudsman heeft met name kritiek op het feit dat de belastingdienst de aanbevolen termijn van zes weken voor het afhandelen van een beroepsschrift oprekt tot negen maanden. Terwijl mensen die in beroep gaan tegen een beslissing van de belastingdienst binnen 10 dagen moeten reageren, willen ze hun rechten niet verliezen. ‘Ik vind dat onwenselijk,’ aldus Zwaneveld.
Bekijk hier het volledige jaarverslag van de Ombudsman Rotterdam.