Dubbele petten
Hij zal dan ook terugtreden als commissaris bij energiebedrijf Delta, dat mogelijk wordt afgesplitst van het publieke netwerkbedrijf.Het besluit om niet langer in de Raad van Toezicht zitting te nemen bij bedrijven waar de provincie aandeelhouder van is, is niet ingegeven door gerezen problemen hierbij, verzekert gedeputeerde Marten Wiersma (GroenLinks). ‘Het besluit, dat nog moet worden bekrachtigd door Provinciale Staten, moet zorgen voor meer duidelijkheid. Je voorkomt hiermee dat er dubbele petten zijn. Dat is voor het bedrijf niet goed en voor de politiek niet goed.’
Publieke taak
Die ‘dubbele petten’ komen sterker naar voren naarmate het bedrijf commerciëler wordt, zegt Wiersma. ‘Zolang een energiebedrijf een nutsbedrijf is, is er weinig aan de hand. Maar als een energiebedrijf wordt opgesplitst in een commercieel leveringsbedrijf en een publiek netwerkbedrijf, dan is het zeer de vraag of je als provincie in de Raad van Commissarissen van zo’n commercieel energiebedrijf moet blijven zitten, ook al ben je een belangrijk aandeelhouder.’ Niet alleen energiebedrijf Delta, maar ook havenbedrijf Zeeland SeaPorts en de ontwikkelingsmaatschappij IMPULS gaan steeds meer opereren als een commerciële NV.
Hoog salaris
Als commissaris van energiebedrijf Delta merkte Wiersma dat je het als gedeputeerde en tevens lid van de raad van commissarissen moeilijk kunt krijgen. Vanuit het vennootschapsrecht ben je er in de eerste plaats voor het belang van de onderneming, maar dat kan botsen met het publieke of politieke belang.
Politiek
Er ontstond dit voorjaar de nodige ophef over een hoge bonus die de topman van dit bedrijf kreeg. Wiersma noemt zelf het afsplitsen van waterbedrijf Evides als voorbeeld. ‘De raad van commissarissen van Delta heeft het nooit geapprecieerd. Dan heb je politiek oordeel dat je dat goed onderdeel vindt, maar als Commissaris niet. Dan komt het op de goede verstandshouding binnen gedeputeerde staten.’
Aandeelhouder
Dat de Zeeuwse gedeputeerden niet meer als bedrijfscommissaris zullen aantreden, betekent niet dat de provincie geen invloed meer heeft bij de deelnemingen. De provincie zal als aandeelhouder voortaan overheidscommissarissen ‘van buiten’ benoemen, externe deskundigen.
Persoonlijke titel
Het Rijk adviseerde overigens al in 2001, in de nota Beleid Commissarissen van overheidswege, ook aan de lagere overheden om voorzichtig en terughoudend te zijn met overheidscommissarissen. De commissaris zit er immers op persoonlijke titel met als taak het belang van het bedrijf te dienen, niet het overheidsbelang. En dat levert ‘een spanningsveld op’, bijvoorbeeld rond beloningsbeleid, aldus het rapport.
Provinciebestuurders mogen geen commissaris meer zijn
Zeeuwse provinciebestuurders nemen niet langer zitting in de Raad van Commissarissen van bedrijven waarvan de provincie aandeelhouder…
Persoonlijke titel
Het Rijk adviseerde overigens al in 2001, in de nota Beleid Commissarissen van overheidswege, ook aan de lagere overheden om voorzichtig en terughoudend te zijn met overheidscommissarissen. De commissaris zit er immers op persoonlijke titel met als taak het belang van het bedrijf te dienen, niet het overheidsbelang. En dat levert ‘een spanningsveld op’, bijvoorbeeld rond beloningsbeleid, aldus het rapport.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
duidelijk zo'n artikel, nu het onderschrift van de foto nog even aanpassen...
Suggestie: het oude stadhuis van de gemeente Middelburg
Wat een flauwekul dat een commissaris er alleen voor het bedrijf zit! Die zit er wel degelijk ook voor het overheidsbelang. Al hebben vele commissarissen dat de laatste jaren fout ingevuld. Bij met name de energiebedrijven! En maar dividend (laten) uitkeren. Om over bonussen maar niet te spreken. En toen was er opeens geen geld meer voor noodzakelijke investeringen/vervangingen. Wanbeleid!!!! De overheid MOET (goede functionerende) commissarissen houden. En dus niet op dividend sturen, maar op continuiteit!
En wat Zeeland doet? Externe commissarissen. Tsja, kosten een vermogen en huilen met de wolven in het bos....
Eens met Jan (beleids & management)
De redenering van gedeputeerde Wiersma gaat op meerdere punten mank. Ten eerste zijn stelling dat het energiebedrijf commerciëler "wordt", waarmee hij lijkt te bedoelen dat het publieke belang waarvoor het bedrijf is opgericht, door datzelfde bedrijf overboord gegooid "wordt".
Dat klopt niet, want een en ander gebeurt niet in het luchtledige. Daar was de provincie zelf bij. Denkend vanuit het publieke belang kan de provincie invloed uitoefenen op de manier waarop een energiebedrijf "commercieel" opereert. Een bedrijf kan bijvoorbeeld best kostenbewust en efficiënt opereren zonder wanstaltige bonussen uit te keren of de continuïteit afhankelijk te maken van exotische krachten op de "vrije markt".
Maar die verantwoordelijkheid willen de gedeputeerden kennelijk liever kwijt. Zij hebben liever dat een externe commissaris toeziet op het stilletjes verpatsen van het publieke belang, terwijl ze zelf hun handen in onschuld wassen. Dit soort gedeputeerden denkt nu even liever aan brede rivieren die traag door oneindig laagland gaan. En in de toekomst, als ze een andere functie zoeken? Ja, dan wordt een goed betaald extern commissariaat bijzonder interessant!
Marten Wiersma (GroenLinks) lijkt het voorbeeld van Wim Kok (PvdA) te willen volgen: eerst in de politiek sociaal praten maar niet doen, en dan later cashen met commissariaten.
Ten tweede verzint hij een niet-bestaande tegenstelling tussen het bedrijfsbelang en het publieke belang. Als het bedrijf is opgericht als een nutsbedrijf, dan is het bedrijf als geheel een middel om het publieke belang te dienen. De privatisering van nutsbedrijven werd destijds ook verkocht met het argument dat ze dan efficiënter het publieke belang zouden dienen. Ongeacht het antwoord op de vraag of de efficiëntie en de prijs-kwaliteitsverhouding voor de consument inderdaad zijn toegenomen, betekent het in ieder geval dat de privatisering het belang dat het bedrijf moet dienen, niet heeft veranderd.
Maar toch wordt die privatisering nu achteraf aangegrepen om plotseling een probleem met "dubbele petten" te ontdekken. Zo wordt publiek eigendom verkwanseld om de zelfverrijking van managers, ex-politici en hun vriendjes uit het "middenveld" mogelijk te maken.