Overslaan en naar de inhoud gaan

Geslacht uit het GBA verwijderen

De Eerste Kamerfractie van GroenLinks wil dat er onderzocht wordt of het mogelijk is om de geslachtsregistratie uit de Gemeentelijke…

GroenLinks in de Eerste Kamer wil onderzoeken of er mogelijkheden zijn om in de Gemeentelijke Basisadministratie het geslacht weg te laten. Hiermee wil de partij transgenders en feministen tegemoet komen. ‘De staat heeft de kennis van het geslacht voor heel weinig nodig,’ aldus Margreet de Boer van de GroenLinks-senaatsfractie.

Gedoe bij grens
De discussie over de registratie van het geslacht in de gemeentelijke administratie speelt al langer. Weliswaar in een beperkte kring, geeft De Boer toe. ‘ Binnen GroenLinks natuurlijk, maar ook feministen  en transgenders pleiten al heel lang voor een onzijdige registratie.’ Vooral die laatste groep zou volgens de senator erg gebaat zijn bij een verandering in de GBA. ‘Ze hebben vaak gedoe bij de grens, worden er met hun neus op gedrukt dat het geslacht in hun paspoort niet bij hun hoort.


Biologische kenmerken 

Mannen en vrouwen zijn biologisch gescheiden, maar als je toe wilt naar een maatschappij waarin rollen niet meer afhankelijk zijn van het geslacht zou dit een goede stap zijn. Bovendien worden biologische kenmerken als huidskleur toch ook niet in het GBA opgenomen?’
 

Bevolkingsonderzoeken

Voor borstkankeronderzoek of andere bevolkingsonderzoeken is het nodig dat de staat over het geslacht van de burger beschikt. Maar dat hoeft volgens De Boer geen reden zijn om het geslacht in het GBA te houden. ‘Daar zijn andere oplossingen voor te verzinnen. Sikkelcelonderzoek bijvoorbeeld, wordt nu ook al via de huisarts gedaan, dat zou ook een mogelijkheid voor geslachtsbepaalde onderzoeken kunnen zijn.’
 
Homohuwelijk

'Vroeger was het noodzakelijk voor de gemeente om het geslacht te weten voor bijvoorbeeld het afsluiten van huwelijken tussen man en vrouw. Maar sinds de invoering van het homohuwelijk is ook dat geen reden meer,’ aldus De Boer.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 34

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Flipper

Prima hoor groenlinks. Maar als jullie in deze tijden met dat soort zaken aankomen, dan voorspel ik heel weinig zeteltjes straks bij de gemeenteraadsverkiezingen en denkelijk ook bij Tweede Kamer verkiezingen. Je kunt natuurlijk strak en onwrikbaar voor ideologieën gaan die slechts in kleine kring leven. Maar verbaas je dan niet over de dan nog slechtere verkiezingsresultaten straks.
Schaamt men zich daar eigenlijk, landelijk, niet om alles van groenlinks, van zichzelf dus af te breken. Lokale afdelingen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om de boel nog een beetje bij elkaar te houden van groenlinks, en de moederpartij(-leden) breken alles af.
Met wat mij betreft een wel sympathiek idee wordt de partij toch verder afgebroken. Denk toch eens na daar in Den Haag.
Flipper

Op 29 juni 2013, 12:54
Willem Kamps

Is de komkommertijd al begonnen? Wat een non-item of beter, wat een gelul.Je bent óf een mannetje óf een vrouwtje. Laat je je ombouwen, dan ben je wat je eerst niet was, je zat immers in het verkeerde lijf! En feministen? Zijn die ineens onzijdig? Hebben die alles laten verwijderen dat op een geslacht duidt? Nee dus, dus ze behoren nog steeds tot de categorie V. Morgen graag echt nieuws.

Op 1 juli 2013, 08:22
D.J. Koppen

Wat een onzinnig voorstel.

Op 1 juli 2013, 08:39
Emmetje

In onze wettelijke privacy regels is uitdrukkelijk vermeld dat onze overheid niet meer in haar registraties opneemt dan zij voor de uitvoering van haar taken nodig heeft. Welnu als de overheid hiermee aangeeft de geslachtsaanduiding niet meer nodig te hebben dan dient deze dus niet langer in de basisadministraties te worden opgenomen. Voor wie meent dat de wereld om ons heen slechts bi-polair, zwart - wit, is vergist zich uiteraard zijn er vele schakeringen grijs ook tussen M en V/F. Kijk eens naar je eigenschappen, dat is toch ook een mix van wat we als vrouwelijke en mannelijke eigenschappen betittelen. Dit initiatief verdient ondersteuning en navolging..

Op 1 juli 2013, 09:07
Ruud Mank

De optie 'Onzijdig' in het paspoort opnemen of bij de grens sikkelcelonderzoeken door artsen laten doen om tot geslachtsbepaling te kunnen komen. ik moet ineens heel hard denken degene die niet lang geleden opperde om de Eerste Kamer maar op te doeken.........

Op 1 juli 2013, 09:17
jan

Laten we tegenwoordig de regels bepalen voor zieken en abnormalen, of houden we ook nog eens rekening met de gewone mensen?

Op 1 juli 2013, 09:26
Mariska

In reactie op Jan, "zieken en abnormalen" moet ik hieruit concluderen dat jij feministen en transgenders bestempelt als "zieken en abnormalen". Laat je eens bijpraten door de medische wetenschap, specialisten als psychiaters en psychologen, wellicht kan je tot voortschreidend inzicht komen. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat je reactie wel erg vooringenomen, paternalistisch, denigrerend en disqualificerend overkomt.

Op 1 juli 2013, 09:46
Mariska

Juist door rekening te houden met "de gewone mensen" is het niet langer noodzakelijk om het geslacht in de registraties te handhaven.
Welke toegevoegde waarde heeft het nog om het geslacht te blijven registreren anders dan uit "nieuwsgierigheid" ?

Op 1 juli 2013, 10:11
O. ten Hove

Moet mw De Boer zich profileren? Zijn er verkiezingen in aantocht? Staat haar zetel o de tocht. En als dat zo is terecht gezien het beleid van GrijsRechts. Deze partij verpest de arbeids- en woningmarkt met hun accoorden, laat de mensen met lage inkomens in de sociale huursector in de kou staan. Het is een fake-prtij die zichzelf net als d'66 het beste kan opheffen.
De Boer (geen mw want dat wil ze niet) richt je op de kerntaken: bestrijding van de crisis door rechts veroorzaakt en door jullie geschraagd, helaas. Dat is de taak van een zogenaamde linke partij en dat betekent: sociale zekerheid, gezondheidszorg, werkgelegenheid... maar met dat soort zaken zoals de 'onzijdigheid' redt je het niet met de komende verkiezingen. De kiezers zullen straks afrekenen en terecht met Grijs rechts. Waar is de tijd van de CPN, PSP en PPR. Die stonden nog ergens voor...

Op 1 juli 2013, 10:52
Jes

Er zijn op dit moment wel andere zaken om je druk over te maken vind ik. Trouwens de gegevens m/v zijn nog steeds nodig voor selecties uit te GBA t.b.v. borstkankeronderzoek, baarmoederhalsonderzoek en onderzoeken naar prostaatkanker. De GGD genereert haar gegevens van de inwoners van Nederland uit de GBA, dé basisregistratie personen in Nederland.

Op 1 juli 2013, 10:58
Bernadette Jansen

Ik verbaas me in hoge mate over de felheid van de reacties op dit voorstel: het is toch een prachtige vorm van deregulering? Registratie als man of vrouw is nergens voor nodig en bovendien helpt het mensen die er last van hebben. Werkelijk, wat kun je hier nu toch op tegen hebben? Goed plan dus!

Op 1 juli 2013, 11:11
Ronald K

Mevrouw De Boer moet dan nog wel even alle buitenlanden overhalen om ook geslachtsloze paspoorten te aanvaarden.

Op 1 juli 2013, 11:41
O. ten Hove

Als ik de reacties Jes en Jansen tegen elkaar afweeg denk ik dat Jes meer verstand van zaken heeft dan secretaresse Jansen die als griffier waar dan ook een mr in de rechten zal zijn. En meesters in de rechten zijn nu over het algemeen niet de bloem der natie. Goede opmerking Jes want hiermee stel je gelijk vast wat een onzin voorstel het van De Boer is.

Op 1 juli 2013, 11:57
criticus

In de praktijk wordt het lastig communiceren met de burger. Woorden als hem/haar hij/zij moeten vermeden worden (is niet meer uit het GBA te halen).
Uiteraard staat het M. de Boer vrij om zijn/haar mening over iets te hebben, en misschien vindt hij/zij het prettig om met "het"aangesproken te worden, maar zelf spreek ik mensen liever aan met meneer of mevrouw i.pv. het of de mens.

Op 1 juli 2013, 12:22
Pipadekloon

Misschien gewoon man,vrouw of dameskapper in het paspoort dan is het probleem ook opgelost.

Op 1 juli 2013, 12:32
Marco Ouwerkerk

Je kan wel zien waar Groen Links zich druk om maakt in deze tijden. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit echt een hoofdpijndossier voor ze is. Wat is de volgende stap voor Groen Links? Dat we ook niet gaan registreren waar we wonen (ik voel me achtergesteld bij mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats). Of hoe oud we zijn?
Bevolkingsonderzoek, GGD/gezondheid, aanschrijven van burgers, zo maar wat zaken waar ze daar blijkbaar minder belang aan hechten. Daarnaast lijkt het me in voorkomende gevallen bij de grens wel handig om te kunnen controleren of iemand een man of vrouw is, aangezien het aan de naam van een persoon niet altijd meer te beoordelen is. Waarom dan nog wel de lengte en foto in het paspoort? Ik ben lelijk en voel me daar flink ongemakkelijk bij.

Op 1 juli 2013, 12:47
Joke

Heel vaak moet je opgeven of je een man of een vrouw bent, terwijl dat helemaal niet nodig is. Als je een formulier invult op de website van een gemeente, andere overheid of bedrijf bijvoorbeeld. Maar meestal heeft dat alleen tot doel te weten of het antwoord aan 'Geachte mevrouw' of 'Beste meneer' toegemaild moet worden. Maak er een onverplicht veld van op de website van je gemeente, en dan vullen de meeste mensen het alsnog in. Maar dan zet je niet degenen voor het blok die het niet willen of kunnen zeggen of ze M of V zijn.

Op 1 juli 2013, 12:50
Paul

GroenLinks in de Eerste Kamer wil onderzoeken of er mogelijkheden zijn om in de senaat mensen die niets te doen hebben weg te laten. Hiermee wil de partij de belastingbetaler tegemoet komen. ‘De staat heeft verveelde leeglopers voor heel weinig nodig,’ aldus ieder weldenkend lid van de GroenLinks-senaatsfractie.

Op 1 juli 2013, 13:00
Steven de Jong

Dit heeft inderdaad weinig toegevoegde waarde. Echter laat groenlinks zich druk maken over het afnemen van het vingerafdruk!!!!
Dit heeft een veel grotere impact

Op 1 juli 2013, 13:02
Margreet

Heeft iemand misschien een onzijdige voornaam voor mij?

Op 1 juli 2013, 13:17
Jannet

Als dit al een punt van irritatie/discriminatie oplevert, kijk dan ook eens naar het feit dat je als gescheiden moeder een verklaring van de vader van je kinderen nodig hebt om deze mee te mogen nemen op vakantie naar het buitenland. Iedereen moet immers aantonen dat de kinderen toestemming hebben van beide ouders om met één van bieden te reizen. Nu de kinderen een eigen paspoort moeten hebben is er bij controle eerder twijfel over de status van de moeder. Vaders hebben die twijfel niet, want de kinderen hebben meestal zijn achternaam en de meereizende vriendin wordt automatisch aangezien als "moeder van". De vader heeft officieel ook een verklaring van de moeder nodig, maar de controle weet niet dat de echte moeder er niet bij is, dus vraagt er niet naar. Hierdoor treft de maatregel eerder de moeders. De maatregel is ooit ingevoerd om kinderontvoering naar het buitenland te voorkomen, heel nobel, maar pakt heel anders uit. Dit vind ik veel erger dan als m/v geregistreerd staan, je bent immers m of v (al dan niet handmatig aangepast).

Op 1 juli 2013, 13:57
Joost de Valk

In de serie deregulering heb ik nog meer geweldig goede ideeën (om te onderzoeken): Laten we straatnamen afschaffen en alleen postcode en huisnummer toepassen, want dit vergroot de privacy. Door onze geboortedatum weg te laten voorkom je leeftijdsdiscriminatie. Door achternamen te veranderen in een nummer, voorkom je discriminatie op basis van culturele achtergrond. Ik denk ook dat de samenleving er met deze maatregelen een stuk aangenamer op word. Misschien '1984' van George Orwell er nog eens op na lezen: komen er vast nog betere ideeën uit.

Op 1 juli 2013, 14:20
Paul

Zou Hermaphroditus De Boer tot de werkelijkheid willen terugkeren of behoort zij misschien tot de partij van de wandelende takken? Hoe wereldvreemd kun je zijn..

Op 1 juli 2013, 15:04
True

Heb altijd al getwijfeld aan de vrouwelijkheid van feministen maar om nou mijn geslacht daarvoor op te geven gaat wat ver.

Op 1 juli 2013, 15:37
mart

ik vind de toevoeging groen blij links andere kleuren tekort doen. Daarnaast vind ik links rechts tekort doen.

Op 1 juli 2013, 16:46
Mariska

Het lijkt wel erg aanmatigend dat uitgerekend de mensen die van het weglaten van de geslachtsaanduiding het minste "hinder" zullen ondervinden het de mensen die er het meeste "profijt" bij hebben dat de geslachtsaanduiding wegelaten kan worden hen dit zo halstarrig wenst te onthouden.
Moeten we ons gaan schamen om "mens" te zijn ?

Op 1 juli 2013, 17:39
True

@Paul (genealoog) op 1 juli 2013 13:00
Lol, tikkeltje te praktisch voor groenlinks, bovendien bespaart het belastinggeld en dat mag natuurlijk niet want waar heb je anders belastingbetalers voor.

Op 1 juli 2013, 18:40
Niels

GroenLinks stoomt onvervaard voort richting volledige overbodigheid. Wat een treurig gezicht.

Op 1 juli 2013, 23:22
hans de Graaf

Lekker belangrijk Margreet, misschien was het je ontgaan maar we maken momenteel een ongekende crisis door. Heb je daar ook oplossingen voor? Ik hoor in dat opzicht weinig opwekkends van Groen Links. Nem nu het vergroenen van het belastingstelsel, oftewel het wegsaneren van (zware) maakindustrie in Nederland. Dus exit Tata Steel, DSM etc., dag tienduizenden banen. Blijf lekker dromen ipv. er voor te zorgen dat de Nederlandse industrie de concurrentie weer aan kan en er in ieder geval een level playing field ontstaat. De uitspraken van uw fractievoorzitter in de Tweede Kamer dat dit soort industrie maar uit Nederland moet verdwijnen toont wel aan hoever uw partij buiten de werkelijkheid staat, er moet tenslotte ook nog geld worden verdiend in Nederland. Zie als voorbeeld Duitsland waar de maakindustrie en belangrijke factor is gebleven en waar het een stuk beter gaat als bij ons.

Op 2 juli 2013, 01:23
Oscar

Ach ja, wat wil je van een partj met een naam als groen links. Alleen schrijven ze het groen in rood en links staat aan de rechterkant van de naam.
Écht de hoogste tijd dat groen links ophoudt te bestaan.

Op 4 juli 2013, 19:18
Oscar

Ohja, wie gaat dat onderzoek (waar echt héél Nederland vol verlangen op zit te wachten) betalen en hoeveel kost het ongeveer?

Op 4 juli 2013, 19:20
Hans Oldenhof

Zinvol initiatief! (...) Misschien moet Margreet haar naam ook aanpassen: De Boer/Boerin *). Direct haar functie neerleggen en iets nuttigs gaan doen mag ook.
*) doorhalen wat niet van toepassing is

Op 5 juli 2013, 21:31
Josta van der Wiele

Goed plan.
Misschien kan GroenLinks dan meteen (laten) onderzoeken of de aanduiding 'gescheiden van' kan verdwijnen.
In de gemeente Utrecht (maar dat zal ongetwijfeld ook elders gebeuren) blijft dat mensen een leven lang achtervolgen.

Op 11 juli 2013, 10:44
Kaas !

we kunnen beter groenlinks uit de politiek verwijderden, al zijn ze zelf goed bezig in dat opzicht.
Op naar de 0 zetels.

Op 11 juli 2013, 11:01

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in