Overslaan en naar de inhoud gaan

VNG: meer mobiliteit door afschaffing ambtenarenstatus

De VNG is ervan overtuigd dat het afschaffen van de ambtenarenstatus meer ruimte biedt aan gemeenten voor het voeren van een meer…

Gelijktrekken
Volgens de VNG zullen door het kabinetsvoornemen om de ambtenarenstatus af te schaffen de bestaande rechtspositionele verschillen tussen ambtenaren en werknemers in het bedrijfsleven komen te vervallen. ‘Het ambtenarenrecht wordt gelijkgetrokken met het arbeidsrecht van de marktsector. Bepalingen in de cao zullen op basis van het geldende cao-recht direct doorwerken in de individuele arbeidsovereenkomst van de ambtenaar, die in de plaats komt van de eenzijdige aanstelling’, aldus de VNG in een persbericht. Belangrijk gevolg van dit voornemen voor gemeenten is, aldus de VNG, het wegvallen van de scheidslijnen op de arbeidsmarkt tussen ambtenaren en werknemers. Daardoor zou de arbeidsmobiliteit toenemen.

ABVAKABO
‘Veel ketelmuziek en rituele bezweringsformules’, aldus Jan-Willem Dieten, onderhandelaar Rijks-cao’s van vakbond ABVAKABO/FNV. ‘Het afschaffen van de ambtenarenstatus is iets anders dan ambtelijke rechtspositieregelingen. De VNG denkt kennelijk dat we de hele CAO kunnen openbreken, maar dat is een illusie. Dat zal nooit gebeuren. Afspraak blijft afspraak.’

Loonsverhoging
Dieten weet niet wat de VNG wil of denkt te doen met het kabinetsvoornemen. ‘Ambtenaar zijn vergt grote loyaliteit en toewijding. Zij werken voor de publieke zaak en niet in het bedrijfsleven, waar andere doelen gelden. Veel vakbondsleden werken aan diversiteitbeleid of de ecologische hoofdstructuur. Wat gaan ze daarmee doen? Het loongebouw van ambtenaren is veel platter dan in het bedrijfsleven. Er zijn kleinere verschillen tussen hoge en lage salarissen. Als je de ambtenarenstatus loslaat, moeten de lonen meer marktconform worden. Met 10 procent loonsverhoging wordt de overheid wel een aantrekkelijke werkgever.’

Keuzes
Bovendien maken onderhandelingen over een ambtenaren-cao of een andere cao geen verschil, aldus Dieten. ‘De onderhandelingen zijn even moeilijk of gemakkelijk en er zijn net zoveel goede en slechte cao’s.’ Je kunt ook niet een cao eenzijdig schrappen. ‘En als er ambtenaren uit moeten, dan moeten ze ook keuzes maken in welk werk eruit moet.’

Gemeenten
Ook Bert de Haas, onderhandelaar gemeente-cao’s van ABVAKABO/FNV ziet het voordeel niet van gelijktrekking. ‘Afschaffen van de ambtenarenstatus is niet de beste oplossing voor de problemen. Er komt dan niet meer concurrerend personeelsbeleid. Beter is het om te beginnen met de schotten binnen de overheid zelf te slechten. Van de ene naar de andere gemeente gaat al moeilijk.’

Zinvol
De Haas heeft geen behoefte aan discussie over het onderwerp. ‘Het levert niet voldoende op. Het is ongelooflijk ingewikkeld om dit op de schop te doen. Wij gaan er natuurlijk niet mee akkoord dat rechten achteruit gaan. Het zorgt voor veel onrust, onveiligheid en onzekerheid op en het lost niets op. Relevanter is of er wel verschillende cao’s of rechtsposities moeten zijn op overheidsniveau. Dat vindt ik wel een zinvolle discussie.’

Ook Bert de Haas, onderhandelaar gemeente-cao’s van ABVAKABO/FNV ziet het voordeel niet van gelijktrekking. ‘Afschaffen van de ambtenarenstatus is niet de beste oplossing voor de problemen. Er komt dan niet meer concurrerend personeelsbeleid. Beter is het om te beginnen met de schotten binnen de overheid zelf te slechten. Van de ene naar de andere gemeente gaat al moeilijk.’



Zinvol
De Haas heeft geen behoefte aan discussie over het onderwerp. ‘Het levert niet voldoende op. Het is ongelooflijk ingewikkeld om dit op de schop te doen. Wij gaan er natuurlijk niet mee akkoord dat rechten achteruit gaan. Het zorgt voor veel onrust, onveiligheid en onzekerheid op en het lost niets op. Relevanter is of er wel verschillende cao’s of rechtsposities moeten zijn op overheidsniveau. Dat vindt ik wel een zinvolle discussie.’

De Haas heeft geen behoefte aan discussie over het onderwerp. ‘Het levert niet voldoende op. Het is ongelooflijk ingewikkeld om dit op de schop te doen. Wij gaan er natuurlijk niet mee akkoord dat rechten achteruit gaan. Het zorgt voor veel onrust, onveiligheid en onzekerheid op en het lost niets op. Relevanter is of er wel verschillende cao’s of rechtsposities moeten zijn op overheidsniveau. Dat vindt ik wel een zinvolle discussie.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 29

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

c.goldhagen

Ik ben al 37 jaar ambtenaar. Mijn arbeidsvoorwaarden zijn de afgelopen jaren al flink uitgehold, denk aan het pensioen. Ik had in 1973 een contract gesloten waarin stond dat ik na 40 dienstjaren (met 59 jaar) met pensioen zou mogen. Iik moet nu veel langer doorwerken, wel pensioenpremie blijven afdragen welke echter niet meer bijdragen voor mijn pensioen. Feit blijft nog steeds dat ambtenaren financiëel achterlopen met het bedrijfsleven. Denk aan bestek '81 van Van Agt. De 13% korting die mij toen is opgelegd, is nog steeds niet ingelopen (200 uur ADV per jaar compenseert dit niet). Bij de overheid gelden afspraken kennelijk maar één richting uit en dat is niet naar de mijne. Ik ben het beu om al maar gepakt te worden, ook voor mij nemen de kosten toe terwijl ik al jaren om mijn maximum schaal zit. Ik heb steeds minder te besteden. Een nullijn nu is voor mij reden om in actie te komen. De overheid heeft er tesamen met het bedrijfsleven een potje van gemaakt, laten zij dit maar oplossen. Ik betaal netjes mijn belasting, waarom moet ik opdraaien voor de graaicultuur van het bedrijfsleven? De ministers zelf kunnen ook wel minder, denk aan de ruime onkostenvergoedingen, wachtgeldregeling terwijl er geen sollicitatieplicht is, privejet gebruik, declareercultuur etc. etc. Genoeg!!!!!

Op 22 oktober 2010, 08:32
Baudoin

VNG is spreekbuis van werkgevers. Zoals alle werkgevers duikt men bijna blind op alle maatregelen die misschien op korte termijn 1 euro besparen.

Op 22 oktober 2010, 09:06
Broadcaster

Hoe spel je dat eigenlijk VNG?
J.U.D.A.S. !

Op 22 oktober 2010, 09:06
Freek Putter

Het is betreurendswaardig dat de VNG zich zo vervreemd van de ambtelijke organisatie.
De ambtenaar zit in een speciale positie. Zijn baas is tevens wetgever. Bv Donner zegt de ambtenaren krijgen de komende jaren geen loonverhoging. Voorts wordt veel aandacht aan de intregriteit gevraagd. Terecht moet de ambtenaar de eed weer afleggen. Indien dit doorgang vindt ontkent men de speciale positie en zal dit ook gevolgen voor de opstelling van de ambtenaar met zich mee brengen.

Op 22 oktober 2010, 09:11
Cees

Tja, het bestuur en de ambtelijke top van de VNG bestaat uit politici en partijtijgers. Ergo politieke dienstbaarheid en opportunisme zijn de norm. In een echte vereniging zou eerst eens gevraagd worden wat de leden ervan vinden. En wat de mening is van het personeel van de leden over hun rechtpositie. En pas daarna komt de vereniging met een standpunt naar buiten. Toch geen sprookje?

Op 22 oktober 2010, 09:23
Ambtenaar Junior

c.goldhagen • Arbo-adviseur • 22.10.10 08:32
helemaal mee eens,
en ben net 8 jaar ambtenaar. zie lijdzaam dat het proces van uitkleding doorgaat. er komt niks bij, er gaat alleen af.
als zo doorgaat, hoop ik wel dat er mensen zijn die van zich laten horen. van de vakbond hoeven we niks te verwachten. we zullen mischien wat moeten leren van de fransen, wat meer staken...
we zijn te meegaand, we laten alles over ons heen komen.

Op 22 oktober 2010, 09:28
Ruud Mank

Door de bevolking worden we al eeuwenlang uitgekotst en nu ook nog door het adviesorgaan van onze werkgever.
Wij moeten wel een erg dikke huid hebben en anders krijgen we er wel een.
Nog even en we zijn een bezienswaardigheid in Burgers Zoo.

Op 22 oktober 2010, 09:35
jaja

Kijk we zijn met gewoon veel te veel ambtenaar. Eerst eens een grote shake-out in de verandergeile managementlagen en vervolgens ons richten op onze kerntaken. 40% minder ambtenaren is heel goed mogelijk als wij onze processen efficienter inrichten.

Op 22 oktober 2010, 09:36
Scheefwoner

@ C. Goldhagen
Dit schreewt om een reactie want ik wordt inmiddels erg moe van het feit dat ambtenaren altijd maar denken dat ze achterlopen bij het bedrijfsleven. Dit is namelijk pertinent onwaar durf ik stellig te zeggen met 16 jaar recruitment ervaring (ook als ambtenaar) waarbij ik wekelijks vele ambtenaren spreek die de mogelijkheden binnen het bedrijfsleven verkennen en tot de conclusie komen dat het gras niet groener is bij de buren.
In dat licht vind ik uw reactie ook het gejammer van een klein kind dat zijn zak snoep wordt afgepakt. Als u die baan bij de Overheid zo zat bent waarom zit u er dan al 37 jaar? Waarschijnlijk om de baanzekerheid. Veelzeggend in uw reactie is ook de houding dat het allemaal aan de ander ligt behalve aan uzelf. Want initatief om het verder te schoppen (dus te groeien) blijkt negens uit. Voordeel van uw betoog is echter dat ambtenaren hiermee keer op keer zelf aantonen dat snijden in het apparaat meer dan noodzakelijk is!

Op 22 oktober 2010, 09:46
Robert Nieuwveld

Ik ben zelf ambtenaar geweest en werk nu als beleidsadviseur voor de overheid. De reactie van C. Goldhagen verwoordt precies waar het om gaat. Kijk eens over de schutting en als het gras daar groener is stap dan over de schutting. Het voorstel van de VNG laat meer marktwerking toe. En dat betekent dat alle hardwerkende mensen (ambtenaren én bij het bedrijfsleven) meer kansen krijgen om in dienst van de overheid te treden en kwalitatief hoogwaardig werk te gaan leveren. De niet gemotiveerde ambtenaar die alleen zijn stoel warm houdt gaat dan het onderspit delven. Zijn alle eerdere reacties soms van dit soort mensen die voor hun (schijn)zekerheid vrezen? Laat hen dan alsjeblieft op hun 59-ste achter de geraniums gaan zitten en het werk over aan mensen die het leuk vinden om het te doen.

Op 22 oktober 2010, 10:26
peter van den berg

Alleen al vanwege de krimp in bevolking en de straks grote behoefte aan ambtenaren (de uitstroom binnen uw beroepsgroep is werkelijk massaal en nog steeds vervroegd(!)) is een dichtgetimmerd arbeidsvoorwaardenpakket niet nodig.
En zeker: als je kiest voor de relatieve veiligheid van een ambtelijke loopbaan, waarbij de grillen van de vrije markt aan je voorbij gaan, kies je misschien voor een wat geringer inkomen. Als je de secundaire arbeidsvoorwaarden echter in ogenschouw neemt, verdient een ambtenaar gemiddeld zeker niet minder dan een werknemer in het vrije bedrijf, waarschijnlijk zelfs beter!
Het gras is buiten uw organisatie niet groener, wel loopt u daar aanmerkelijke risico´s vanwege ontslag, pensioenbreuk, etc

Op 22 oktober 2010, 10:27
Holzken

Ik ben ambtenaar. Ondanks dat mijn "carri~ere" niet vlekkeloos was, ben ik nog steeds trots daarop. En wij ambenaren kunnen in elk geval nog klagen, ik spreek hierover geen waarde-oordeel. Overal wordt de arbeisdpositie afgekalfd en de regering weet elke groep binnen onze samenleving goed tegen elkaar op te zetten. Zo blijven ze zelf buiten schot. Het werkt al eeuwen, nu nog en zal dat ook in de toekomst doen. Verhip, we kiezen ze er zelfs voor.
Dat alles terzijde, het gaat nl. om het standpunt van de VNG (en in het verlengde daarvan, van een fiks aantal gemeenten). Goede werkgevers zorgen ervoor dat de werknemers het goed naar de zin hebben. Dat verhoogt de prestatie en daar heeft de werkgever baat bij.
Hou eens op met de volste overtuigingen als loze kreten de wereld in te smijten en probeer eens om ons, jullie werknemers, met jullie argumenten te overtuigen. Vreest u bij voorbaat dat dat niet lukt? Zou dat allemaal puur en alleen aan ons liggen? Of is het gewoon de angst dat er geen argumenten zijn, in ieder geval geen goede en overtuigende?
Het enige dat hiermee wordt bereikt, is dat de bazen het makkelijker krijgen om in decennia opgebouwde rechten opzij te schuiven wanneer hen dat uitkomt, omdat het hen dan beter uitkomt. Waar plichten zijn, zijn ook rechten. Waar de rechten afkalven, kan het niet vanzelfsprekend zijn dat de plichten gelijk blijven.
Tja, en op de gewone arbeidsmarkt is dat nu eenmaal makkelijker dan wanneer er sprake is van een ambtenaar in bestuursland. Begrijpelijk dat een werkgever als gemeenten, vooral in deze tijden, wil dat dat gelijk getrokken wordt. En de VNG is daarvan de spreekbuis. Het heeft nergens anders mee te maken vrees ik. Maar ... kom maar met uw argumeneten, ik wil ze wel eens horen.

Op 22 oktober 2010, 10:30
Jan

@ PC vd Berg. Secundaire arbeidsvoorwaarden? Noem er eens een paar (veel meer zijn er trouwens ook niet over), en dan ook nog die het bedrijfsleven niet heeft?
@Robert: "En dat betekent dat alle hardwerkende mensen (ambtenaren én bij het bedrijfsleven) meer kansen krijgen om in dienst van de overheid te treden". Kan dat nu niet dan???
Maar goed, over een paar jaar, als de babyboomers er massal uit gaan, komen de gemeenten (en andere overheden) er wel achter. En dan wordt er (weer) gepiept dat ze geen mensen kunnen krijgen....

Op 22 oktober 2010, 10:53
Niek

Ik vind het prima als ik straks net zo veel ga verdienen als een advocaat of de dikbetaalde adviseurs die te pas en te onpas worden ingehuurd.
Bovendien kan ik dan straks ook naast deze aanstelling gaan werken voor anderen. Eindelijk gaat knowhow betaald worden!

Op 22 oktober 2010, 11:48
R.Rumkorf

Ik ben al ruim 42 jaar ambtenaar op de straat begonnen, afgekeurd en een andere functie binnen de gemeente. Dat is een van de punten die overheden doen, hun mensen blijven inzetten ook als ze "op " zijn.
Diegene die stelt dat het fenomeen en instituut "Ambtenarenschap" afschaft moet worden om welke redenen dan ook ,stel ik dat dat mensen zijn die totaal geen dossier kennis hebben. De rechtspositionele voordelen die nog bestaan zijn voornamelijk alleen nog maar de dingen waarvoor de laatste 30 jaar flik voor ingeleverd is/moest worden, omdat wij het als ambtenaar al zo "goed"hadden,dus deze rechtsposite is door ons zelf betaald en afschaffen betekent eenvoudig betalen aan de ambtenaar voor wat hij niet meer krijgt maar wel voor betaald heeft.
Als afschaffen ook betekent dat een werknemer die "op " is maar gedumpt moet worden zoals veel gebeurd in het "zo goede" bedrijfsleven dan is de vraag terecht is de overheid dan wel zo'n goede werkgever.
Last but no least Hoe gaan we dan om met de loonverschillen in de management functies tussen overheid en bedrijfsleven? of worden die dan eenvoudig weg aangepast naar boven volgens het verdeel en heers tactiek.
Kort om de man/vrouw met de eenvoudige ambtenaren pet krijgt simpelweg de vette rekening in zijn maag gesplitst.

Op 22 oktober 2010, 12:03
Ron Dudderie

In tijden van crisis zijn er altijd mensen die hun kans zoeken. De echte rekenmeesters waarschuwen de bezuinigers steeds voor het inrekenen van voordelen door bezuiniging op ambtenaren, je kunt het wel roepen, het wordt zelden ook gerealiseerd. Belangrijkste reden: de rechtspositie van ambtenaren. Dat zit dus in de weg! En wat je dan doet..... met een positief lijkende beweegreden dit " vuiltje" wegwerken.
Let dus op, want " de avond voor de val grijpt de slimme rat zijn kans en vraagt de grijze muis ten dans" (geleend van " The Scene".

Op 22 oktober 2010, 13:02
hardwerkende ambtenaar

Volledig Nutteloze Gestoorden zijn het!

Op 22 oktober 2010, 16:28
m.bosma

Wel grappig. Dit kabinet wil de ambtenarenstatus afschaffen. We krijgen dus een arbeidsovereenkomst; geen aanstelling meer. Als de nul-lijn niet het resultaat van het CAO-overleg wordt, zo staat in het regeerakkoord, dan zal het wettelijk worden geregeld. Eenzijdig dus, dus toch een aanstelling en overeenkomst. Sluitstuk van de begroting bedoeling ze.

Op 22 oktober 2010, 23:15
Theo

Status van ambtenaar afschaffen gaat veel verder dan de arbeidspositie van het ambtenarenrecht naar arbeidsrecht trekken.
De bijzondere bepalingen die bv in Strafrecht zijn opgenomen t.a.v. ambtenarenstatus gaan er dan ook uit? Denk het niet, dus VNG denk na voordat je iets roept. De overheid heeft als werkgever al niet de naam betrouwebaar te zijn, het is juist die ambtenarenstatus waar veel ambtenaren trots op zijn en het stukje extra bescherming maakt dat het financieel achterlopen bij opwaarderen en voorop lopen bij inleveren geaccepteerd wordt.
Efficienter werken ja, ken en gebruik de kwaliteiten van je eigen medewerkers alvorens anderen, vermeed beteren, in te huren.

Op 23 oktober 2010, 12:44
HMC van Heusen-Smulders

Hoewel al aardig wat jaren binnen de overheid actief, ben ik pro minder ambtenaren. ECHTER! en dat met hoofdletters, vooral daar waar alleen maar wordt gepraat, terwijl vaak alleen maar daar wordt gesneden waar wordt gewerkt! De schrijvers, de bepalers, de bepraters en de lobbyisten, de ziekmakers van de overheid, die het voor de werkers onmogelijk maken om burgergericht en nog klantvriendelijk te werken. De lagen van mist waar de grote salarissen naartoe verdwijnen en waar zelden tot nooit iemand wordt afgerekend. Het functioneert niet, dus wordt onderaan nog maar - weer eens - gereorganiseerd. De vele Management Development doorsluiskanalen, waardoor managers veelal twee jaar op een plek zitten om 'hun ding' te doen en de rotzooi voor een ander achterlaten. Hoeveel dezelfde wielen worden er niet onder het mom van efficiency uitgevonden met weer diezelfde drogredenen en boekjesterminologie. En dat allemaal om die so called managers, leiderschapskwaliteiten te laten ontwikkelen. Om nog maar niet te spreken over die tientallen duizenden euro's en tijd van de baas om de opleidingen te mogen volgen, terwijl de gemiddelde medewerker allerlei redenen dient aan te geven om maar een training te mogen volgen die zij WEL direct inzetten! Niet de werkers en niet de burgers zijn hiermee geholpen. Dus schrappen in het hogere segment! En ja, de ambtenarenstatus is juist voor die laag heel aantrekkelijk omdat zij het vaak in het bedrijfsleven niet redden. Daar wordt men namelijk wel afgerekend op resultaten. Laat die mens met dat kleine ambtenarensalaris die echt voor de burger wil gaan, toch met rust. Daar is geen winst op te behalen!

Op 24 oktober 2010, 14:43
Criticus - NL

@ TIP
Woorden naar mijn hart.

Op 25 oktober 2010, 08:14
Kees

Je hebt altijd van die mensen die reageren als recruitert. Helemaal mee eens wat c.goldhagen stelt. Ambtenaren zijn een makkelijk doelwit. Gelijktrekken van de arbeidsvoorwaarden zal niet gebeuren, en altijd maar trekken om een fatsoenlijke cao te krijgen. Had ik al gezegd om de bedrijfsmatige externen er nu eens uit te schoppen? Gemeenten zijn geen bedrijf maar een dienstverlenend orgaan. En daar heb ik nog steeds lol in.

Op 25 oktober 2010, 09:07
Ron Dudderie

Valt tegen toch, dat de VNG dit voorstelt?
Get real! De VNG is een rechtse werkgeversclub. Dat hebben we de laatste jaren toch wel gemerkt in de CAO-onderhandelingen.

Op 25 oktober 2010, 11:12
Fred IJspeerd

Waar het in arbeidsrelaties om gaat, zijn de psychologische contracten tussen werkgever en werknemer. In het privaatrecht kan je gelijk naar de rechter als een psychologisch contract is geschonden. In het ambtenarenrecht wordt eerst gekeken naar zaken als "is er wel een besluit", "termijnen" etc.
Mijn conclusie: schendingen van het psychologisch contract gebeuren. Onthoud de benadeelde dan niet de directe toegang tot de rechter = voor mij leve de arbeidsovereenkomst!

Op 25 oktober 2010, 12:56
criticus

Ik sanp de ophef niet goed. De VNG hefet tocg gelijk?
Als je de ambtenarenstatus afschaft , het ontslagrecht versoepelt, de bestaande ambtenaren lonen verder gelijk laat, is er nauwelijks meer een reden om ambtenaar te zijn. Er nog moeilijker goede mensen te vinden zijn voro de overheid. En bestaande ambtenaren kiezne dan inderdaad makkelijker voor het bedrijfsleven.
HET KLOPT dus volledig dat er meer mobiliteit komt.
Volgens mij is dit echter niet de mobiliteit waar de overheid op zit te wachten....
Maar de VNG heeft wél gelijk.

Op 25 oktober 2010, 13:30
M. Vermeulen

En hoe liggen ambtenaren in de reguliere arbeidsmarkt ? Ik heb een paar jaar geleden gesolliciteerd naar een baan in het bedrijfsleven. Zodra ze echter horen dat je ambtenaar bent, krijg je een stempel. Men krabbelt terug en wil je niet meer hebben. Over mobiliteit gesproken. Als ambtenaar kan je daarvan echt niet profiteren, omdat het bedrijfsleven je simpelweg geen kans geeft.

Op 26 oktober 2010, 08:53
Michiel Jonker

@TIP.
Helemaal mee eens!
@Fred IJspeerd
Ooit een rechter gezien die een psychologisch contract rechtsgeldig vond? Laat me niet lachen. In ontslagzaken ben je als werknemer in het bedrijfsleven zo goed als vogelvrij (dus: rechteloos).
Het zou beter zijn als werknemers in het bedrijfsleven tot een bepaald salaris óók de ambtenarenstatus krijgen. Zij hebben immers niets in te brengen maar zijn wel de dupe als de bovenlaag al graaiend stommiteiten uithaalt.

Op 26 oktober 2010, 13:18
Ambtenaar 2.0

De forse beloningen en giga wanperstaties in de marktsecor zijn niet echt een voorbeeld voor hoe de overheid zou moeten gaan werken. Ik zou wel eens willen vernemen wat nou efficienter is... Een commerciele partij die contractueel alles uitsluit en zelf ook nog winst wil genereren of een overheid die nog enigzins maatschappelijk wordt gestuurd. En als je rijk wil worden dan moet je niet een gemiddelde ambtenaar worden maar naar het bedrijfsleven.
Verder vraag ik mij af of nou de ambtenaren zo ineffcient zijn of dat de gekozen gemeenteraad vooral kijkt naar haar eigen agenda maar geen oog heeft voor realisatiekosten of haalbaarheid. En dan heb je ook nog het management dat voornamelijk op basis van kruiwagens de visie jaarlijks omgooit en vooral niet de verantwoordelijkheid neemt. Zowel de raad als het management rent na 4 jaar naar een volgende werkplek en is nergens voor verantwoordelijk. Het is dan grappig om te zien dat de oorzaak bij de uitvoerende ambtenaren met een lage salaris wordt gezocht. Jammer dat de VNG niet verder kijkt dan de voordeur.
Jammer, ik heb altijd het hoop dat iets meer inhoud heeft maar ook dit is weer zo leeg als het maar kan. Misschien zelfs populistisch.

Op 26 oktober 2010, 15:57
Criticus - NL

@ Ambtenaar 2.0
Werk je soms in mijn gemeente of is het op meer plaatsen zo?

Op 26 oktober 2010, 21:53

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in