Geen beleidskeuzes
In de praktijk betekent het dat de wethouders van coalitiepartijen GroenLinks, SP en PvdA de lopende zaken blijven behartigen, maar geen nieuwe beleidskeuzes meer maken. De begroting die is behandeld tijdens de laatste raadsvergadering wordt wel overgenomen, inclusief amendementen. 'Dus ook de kwestie lastenverlaging waarover het college viel, moet worden uitgevoerd', zo meldt een woordvoerder.
Verkiezingen
De Graaf heeft in gesprekken met de fractievoorzitters gewezen op het feit dat de tijd tot de verkiezingen erg kort is en het vormen van een nieuwe coalitie wellicht teveel tijd zou vergen. In het overleg zeiden GroenLinks en SP liever een nieuw college te willen vormen dan demissionair verder te gaan. De PvdA had zich dan terug moeten trekken omdat het de aanleiding vormde voor de breuk. Mogelijke coalitiepartners CDA, VVD en D66 wilden dat echter niet.
Onroerendezaakbelasting
De PvdA-fractie diende dinsdagavond tijdens de raadsvergadering een amendement in over de onroerendezaakbelasting (ozb). De fractie wilde een veel lagere verhoging van de ozb dan het college. De eigen wethouder Paul Depla steunde het college. Het amendement kreeg toch voldoende stemmen uit de oppositie en moest worden aangenomen. Alle wethouders zullen hun werk afmaken tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010.
College Nijmegen gaat demissionair verder
Het college van de gemeente Nijmegen gaat de komende maanden demissionair verder. Burgemeester Thom de Graaf is met de fractievoorzitters…
Onroerendezaakbelasting
De PvdA-fractie diende dinsdagavond tijdens de raadsvergadering een amendement in over de onroerendezaakbelasting (ozb). De fractie wilde een veel lagere verhoging van de ozb dan het college. De eigen wethouder Paul Depla steunde het college. Het amendement kreeg toch voldoende stemmen uit de oppositie en moest worden aangenomen. Alle wethouders zullen hun werk afmaken tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010.
De PvdA-fractie diende dinsdagavond tijdens de raadsvergadering een amendement in over de onroerendezaakbelasting (ozb). De fractie wilde een veel lagere verhoging van de ozb dan het college. De eigen wethouder Paul Depla steunde het college. Het amendement kreeg toch voldoende stemmen uit de oppositie en moest worden aangenomen. Alle wethouders zullen hun werk afmaken tot aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2010.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Gaat Nijmegen voor zichzelf beginnen?
We verzinnen ze waar je bij staat! Nu hebben we gelukkig eindelijk een demissionair college. Nijmegen heeft de primeur, de “Noviomagus primeur”. Fris en fruitig, met een licht butterscotch afdronk. Kan dat nu zomaar?
Alles kan, maar niets is nodig, geldt wat mij betreft in dit geval. Als een college valt en dus het vertrouwen van de gemeenteraad mist, houdt het op. De raad kan besluiten de wethouders niet daadwerkelijk weg te sturen en die kunnen besluiten te blijven zitten, maar geloofwaardig is dat zeker niet.
Het is niet geloofwaardig, omdat in dit geval de middelen die beschikbaar zijn om het werk te doen niet duidelijk kunnen worden bepaald. In elke gemeente bepaalt de raad de hoogte van de WOZ-aanslag door de tarieven vast te stellen. Zo ook in Nijmegen.
En dus is het de grote vraag hoe het college dat stelde niet zonder een extra opbrengst van 5% te kunnen, zijn werk gaat doen. Als het college toch niet wordt weggestuurd kan het doen en laten wat het wil. Dus ook extra uitgeven.
Of gaat de raad zelf concreet aangeven waar wordt bezuinigd ten opzichte van de ingediende conceptbegroting? Dat zou weer een geheel nieuwe invulling van het hier en daar toch al bekritiseerde dualistische stelsel betekenen.
Natuurlijk is er een mouw aan te passen door de start van alle nieuwe plannen waar mogelijk naar de tweede helft van het jaar te schuiven. Maar ook dat is niet geloofwaardig. Kan iemand dan nog uitleggen wat de wethouders in Nijmegen eigenlijk doen? In een recent verschenen artikel van de griffier van de gemeenteraad van Sanibel (Florida), mevrouw Pamela Smith MMC, staat het te lezen: “It was interesting to find that the Mayor was appointed by the Queen, and the elected officials appoint a Board of Alderman, who serve much like our City’s Department Directors.”
Een college dat uitsluitend op de winkel gaat passen is dan ook feitelijk overbodig. Lopende zaken beheren? Dat doen anderen wel.
Hetgeen overigens niet wegneemt dat in heel wat Nederlandse gemeenten het als een weldaad zou mogen worden beschouwd wanneer colleges zich het tot hun primaire taak zouden rekenen op de winkel te passen. Veel ambitie (laat ik zeggen 5% teveel) kan organisaties verlammen en de betekenis van het lokaal bestuur voor burger en bedrijf doen schrompelen.
Het is zo eenvoudig, aldus artikel 42 van de gemeentewet: indien zoveel wethouders hun ontslag indienen of worden ontslagen dat niet ten minste de helft van het met inachtneming van artikel 36 bepaalde aantal wethouders in functie is, treedt de burgemeester in de plaats van het college totdat dit wel het geval is. Zelfs voor het overzichtelijke rijtje nevenfuncties van burgemeester De Graaf komt meer ruimte als hij zich alleen met zichzelf moet verstaan om besluiten te nemen. Tenminste, als hij in dat geval maar niet aan zichzelf twijfelt.
H.D. Eleveld
directeur Deltaplan.