Absurd
Koopmans denkt dat extra huizenbouw door de crisis misschien niet eens meer nodig is en noemde de kosten van de IJmeerverbinding “absurd”. Vijf miljard daarvoor vind hij niet te rechtvaardigen. Duivesteijn laat weten dat het logisch is dat je alleen bouwt als het nodig is. ‘Natuurlijk moet je daar kritisch naar kijken, maar ik ben ervan overtuigd dat de noodzaak zal blijken.’ De vijf miljard klopt ook niet helemaal. Dat gaat over de verbinding tussen Lelystad en Schiphol, niet voor het kleine stukje tussen Amsterdam en Almere.’
Commitment
Minister Eurlings stelde tijdens het overleg een brug voor auto’s en treinen voor. Hij houdt ale opties open voor een goed alternatief voor het voorstel van de gemeente Almere. Duivesteijn vindt het belangrijk dat er Kamerbreed commitment aanwezig is voor een verbinding tussen de twee steden. ‘De discussie over het hoe volgt nog.’ Ook belangrijk is dat de Kamer het als een groot project beschouwd en het daarom twee keer per jaar bespreekt. ‘Daarmee is de betrokkenheid geborgd.’
Impuls
Dat geldt ook voor de samenhang tussen de drie schaalsprongen: ecologisch, infrastructureel en stedelijk. Duivesteijn wil een betere impuls voor de ecologische schaalsprong die in de toekomstvisie IJmeer-Markermeer staat. ‘Er is 115 miljoen voor nodig, terwijl er 30 miljoen voor wordt uitgetrokken. Daar kan misschien nog wel wat bij.’
Werkmaatschappij
Almere heeft de voorkeur voor een tunnelverbinding naar Amsterdam voor openbaar vervoer met mogelijkheden voor autoverkeer. ‘Maar alles is bespreekbaar.’ De verhouding opbrengsten/kosten voor de IJmeerverbinding is dezelfde als die voor de afgeschoten Zuiderzeelijn (verhouding baten-kosten: 0,2). Volgens Eurlings zou deze op het niveau van de Hanzelijn (0,9) of hsl (1,2) moeten liggen. Duivesteijn erkent dat de baten beter moeten. ‘Almere heeft daarom een werkmaatschappij geinitieerd waarin onder meer het Rijk participeert. Die moet de plannen uitwerken en optimaliseren om te zien of het goedkoper kan.’
Toekomst
Het belangrijkste is volgens Duivesteijn dat er commitment is voor de westelijke ontwikkeling van Almere. ‘Als dat er is, kan dat ook stapsgewijs gebeuren. Er is voldoende basis om verder te werken.’ Om het belang van de lange termijn te benadrukken stelt de wethouder: ‘De crisis van vandaag is niet de toekomst van morgen.’
‘Camiel Eurlings is toch ook een CDA’er?’
Hoewel hij een congres bijwoont in Shanghai, wil de Almeerse wethouder Adri Duivesteijn toch wel even reageren op het…
Toekomst
Het belangrijkste is volgens Duivesteijn dat er commitment is voor de westelijke ontwikkeling van Almere. ‘Als dat er is, kan dat ook stapsgewijs gebeuren. Er is voldoende basis om verder te werken.’ Om het belang van de lange termijn te benadrukken stelt de wethouder: ‘De crisis van vandaag is niet de toekomst van morgen.’
Het belangrijkste is volgens Duivesteijn dat er commitment is voor de westelijke ontwikkeling van Almere. ‘Als dat er is, kan dat ook stapsgewijs gebeuren. Er is voldoende basis om verder te werken.’ Om het belang van de lange termijn te benadrukken stelt de wethouder: ‘De crisis van vandaag is niet de toekomst van morgen.’