De Rotterdamse wethouder Joost Eerdmans (veiligheid) begint een offensief tegen asociaal rijgedrag in de stad. Vooral de boosdoeners wil hij direct confronteren met de effecten van ,,hufterig rijgedrag’’. Dat doet hij onder andere samen met het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid (NIV), die de confrontatie via onder meer testritten mogelijk maakt.
Rotterdam pakt asociaal rijgedrag aan
Rotterdam zou vooral in de zomermaanden op doorgaande wegen veel last hebben van automobilisten die veel te hard rijden. Eerdmans wil hun…
Gedragsverandering
,,Ik wil wijken intrekken en daar mensen bewustmaken van wat bijvoorbeeld te hard rijden doet met andere weggebruikers’’, zegt Eerdmans. In zijn offensief wil hij vooral een gedragsverandering teweeg brengen bij mensen die zich herhaaldelijk in het verkeer misdragen.
Hot spots voor hardrijders
Rotterdam zou vooral in de zomermaanden op doorgaande wegen veel last hebben van automobilisten die veel te hard rijden. In de stad zijn verschillende zogeheten hot spots, waar regelmatig verkeersovertredingen plaatsvinden. Inmiddels zijn daar met de politie afspraken over gemaakt. Die gaat verkeersacties uitvoeren op plekken waar dat het hardst nodig is.
Boetedoening als klaar-over
Het liefst zou Eerdmans zien dat weggebruikers die een verkeersovertreding maken een tijdje in de wijk waar ze hun overtreding hebben begaan, rondlopen als klaar-over of op een andere manier aan boetedoening doen. ,,De weg er naar toe om dat misschien mogelijk te maken ben ik nu aan het verkennen.’’
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Zet ook degenen die voor een verkeersovertreding veroordeeld zijn tot een taakstraf in voor het project. Met name degenen die veroordeeld zijn voor zwaar letsel of dood kunnen hun geweten zuiveren met voorlichting aan de groep hardrijders.
Ik ben de overtuiging aangedaan dat over het algemeen, alleen de financiële maatregel werkt; "pijn moet in de portemonnee gevoeld worden voordat er iets in gedrag wordt aangepast", dus geef bij ernstige overtredingen gewoon de EMG-maatregel. Er wordt m.n. door ouders!!! in de kinderrijke 30 max-buurten, veel te hard gereden (soms wel 60 km!). Wanneer deze groep vervolgens erop wordt aangesproken is er altijd weer die kul reden van haast/kinderen ophalen/kinderen naar de sport.... De 30-max-maatregel is nota bene voor hen ingevoerd! Ook wordt door deze zelfde groep nog altijd overal maar geparkeerd om hun jeugd te kunnen afzetten/ophalen etc.