Overslaan en naar de inhoud gaan

Vuurwerkterreur

In datzelfde land mag je ongestraft je omgeving terroriseren met vuurwerk. Decibellen en milieu tellen even niet mee.

We hebben het weer overleefd. Het jaarlijkse spektakel van Oud en Nieuw. Nederlandse steden en dorpen veranderen twee dagen in een soort oorlogsgebieden. Elk jaar worden de knallen harder.

De rotjes uit mijn jeugd (de astronauten van de fabriek Schuurman uit Leeuwarden) hebben plaatsgemaakt voor nitraatbommen. Ik zie de jongelui verveeld en lusteloos hun projectielen weggooien. Op het platteland wordt het gebruik van carbid ook steeds populairder. Vroeger, toen het carbid werd afgeschoten in melkbussen, was dit nog wel ludiek. Maar ook op dit gebied gaat de ontwikkeling door en inmiddels zijn de carbidschoten getransformeerd tot heuse mortieraanvallen. Meermalen per dag trillen bij mij de ramen bijna uit de sponningen.

Het is mij een compleet raadsel waarom in Nederland deze zaken nog worden getolereerd. In een land waar je voor elke scheet zestien vergunningen nodig hebt, waar gemeenten en brandweer hele boekwerken met voorschriften hanteren als je een muurtje wilt metselen of een (paas)vuurtje wilt stoken, waar een brokje asbest tot bestuurlijke hysterie leidt; in datzelfde land mag je ongestraft je omgeving terroriseren met vuurwerk. Decibellen en milieu tellen even niet mee. En dan heb ik het nog niet eens over de dodelijke slachtoffers, afgerukte ledematen, gehoorbeschadigingen, de vele branden, materiële schade en zo voorts. Nee, bij het vuurwerk kijkt de politiek even de andere kant op. Het is niet meer dan een jaarlijks ritueel dat in het nieuwe jaar, als de balans van de schade is opgemaakt, een burgemeester, een brandweerman, een politiecommissaris of een plastische chirurg, een dappere poging doet met een oproep het vuurwerk te verbieden. Een paar weken later hoor je er niemand meer over.

Voor het verbieden van vuurwerk is namelijk moed nodig. Je ontneemt mensen hun speeltje. En dat doen politici niet graag. Het verhogen van de BTW, afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, afschaffen van de studiefinanciering, afschaffen van de Wajong; da’s allemaal geen enkel probleem. Niet meer dan een pennestreek. Maar vuurwerk afschaffen, nee daar branden de politici zich niet de vingers aan. Te delicaat.

Ik ben dan ook erg blij met het initiatief van GroenLinks om het afsteken van vuurwerk te verbieden. Het meldpunt heeft al meer dan 75.000 meldingen van overlast opgeleverd. Ik denk dat miljoenen Nederlanders zielsgelukkig zullen zijn als ze verlost zijn van het jaarlijkse vuurwerkterreur. Dus laten we het nieuwe jaar met een goed voornemen beginnen: afschaffen dat vuurwerk.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 15

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Edwin van der Kraan

Helemaal eens. Rik Bolhuis legt de vinger op de zere plek. Politici zouden bij dit onderwerp absoluut meer daadkracht kunnen tonen. Er is immers geen enkel relevant argument om niet tot een verbod op (consumenten) vuurwerk te komen.

Op 4 januari 2013, 08:27
Akkie

Helemaal mee eens.
De Romeinen zeiden het al. Geef het volk brood en spelen, dan houden ze zich koest. Daarom kan ook de voetbalellende altijd maar doorgaan.

Op 4 januari 2013, 10:08
Hannes Haganum

Beste Rik,
Dank voor je mooie column. Scherper kun je deze hypocresie niet verwoorden.

Op 4 januari 2013, 10:18
jan peters

Een hartenkreet die menigeen zal aanspreken. Het is me alleen te gemakkelijk en niet van deze tijd om het probleem linea recta bij 'de politiek' op het bord te leggen. De sneren die in het artikel aan politici worden uitgedeeld vormen bepaald geen aanmoediging om de hartenkreet te beantwoorden. Niet terecht, niet nodig en niet constructief. 'De politiek', dat zijn we allemaal. Wijzen naar 'de politiek' is wijzen naar jezelf; niet voor niets wijzen er altijd drie vingers naar jezelf. Wat zou een eigentijdse aanpak zijn voor een vraagstuk dat zoveel ergernis oproept?

Op 5 januari 2013, 22:28
Steven

Mooi Stukje. Volkomen mee eens. Niet voor niets heeft het Nederlandse verbond van huisartsen vorige week ook al aangedrongen op een verbod van particulier voorwerk. Gemeenten zouden het vuurwerk afsteken moeten overnemen.

Op 7 januari 2013, 12:46
P

In het artikel staat dat er meer dan 75.000 meldingen van overlast zijn binnengekomen bij het meldpunt van Groenlinks. Die 75.000 meldingen is maar 5% van de Nederlanders. Je kunt dus ook met recht stellen dat 95% tegen een vuurwerkverbod is.

Op 7 januari 2013, 13:26
Gerold den Haan

Jammer,........
Natuurlijk begrijp ik alle reacties als het gaat om het zware en daarbij vaak illegale gedeelte van het vuurwerk. Dat moet blijkbaar steeds harder, zo extreem mogelijk, en het liefst elk jaar uitdagender. En dat met alle nadelige gevolgen van dien. Maar ook ik denk terug aan de Schuurman/Leeuwarden tijd. En ook dat beeld is er nog steeds. Jongetjes en meisjes die voor de eerste keer van hun ouders hieraan mogen deelnemen. Vol spanning stuift een groepje uiteen terwijl de knal die dan komt nauwelijks hoorbaar is. Maar ze hebben plezier !!! Laten we met dit, terecht aangekaarte probleem, niet meteen praten over een algehele afschaffing want dan gaan we weer veel te ver !

Op 7 januari 2013, 13:28
Monica

We willen in Nederland steeds meer leuke en al dan niet gevaarlijke dingen verbieden. Veiligheid voor alles en overlast mag niet! Mensen, laten we vooral leven en genieten! Hoe meer er verboden wordt, hoe saaier het leven.

Op 7 januari 2013, 13:35
Paul Hart

Uit het hart gegrepen. En dan vooral het feit dat deze terreur zo langzamerhand een half jaar duurt: het begint (hier althans) al in oktober, en duurt als je pech hebt tot begin of half maart.
Eén nuancering: van mij mag dat verbod op hetn geknal van particulieren, maar hoeft een totaalverbod nou ook weer niet. Laten we alsjeblieft wel de oudejaarstraditie bewaren: om 24:00 uur een groot, mooi, van vergunningen voorzien professioneel vuurwerk, van pak 'm beet een half uur, drie kwartier. Dan wordt het weer ècht leuk. Voor eventjes

Op 7 januari 2013, 13:35
Bart

Paula en haar 95 %.
Er is in ieder geval 5% die het zo zat is dat ze reageren.
De overige 95% reageren (nog) niet, immers welk effect heeft het.
Het is te overwergeneens een volksraadpleging op toue te zetten te zetten.
Dan moet(en) de kamer(s) wel nadenken.

Op 7 januari 2013, 13:38
henk V

Op zich wel een aardig verhaal maar wel erg met de groene blik geschreven. Rik doet nu net of al het vuurwerk levensgevaarlijk is. Dat is een beetje jammer, want natuurlijk is geen enkel stuk vuurwerk zonder gevaar maar de werkelijke overlast en het grote gevaar komt van het illegale vuurwerk. Zoals de naam al doet vermoeden is dit al verboden, dus een vuurwerkverbod zou dan neer komen op een verbod van een legaal artikel. Dan moet je ook drank gaan verbieden, omdat dat veel (verkeers)doden kost. Dan ook maar direct roken helemaal verbieden, omdat dit veel medische kosten met zich brengt. Het is onbegrijpelijk dat illegaal vuurwerk niet in europees verband wordt aangepakt. We zijn in europa wel in staat om te bepalen hoe een oormerk van een schaap er moet uitzien, maar kennelijk kunnen we niet verzinnen dat het niet handig is dat je 5 meter over de grens levengevaarlijk vuurwerk vrij mag inslaan bij de Aldi. Als er nu iets is wat je goed europees kan regelen met bijvoorbeeld een invoerverbod dan is het wel de import van zwaar en gevaarlijk vuurwerk. Je kunt toch ook niet vriij handgranaten importeren? Deze vergelijking is overigens niet eens zo krom als hij lijkt te zijn. Wel eens gezien hoe zo krater van zwaar vuurwerk er uit ziet?

Op 7 januari 2013, 13:50
Behoud de vuurwerktraditie

Heer Bolhuis, direct in de eerste alinea snijdt u enkele punten aan die in ons land allang verboden zijn! Carbidregels worden per gemeente bepaald, en meestal staan zij melkbussen tot 30 a 40 liter toe. Die zogenoemde "kanonnen" zijn nu al niet toegestaan. Idem voor de vuurwerkknallen die u "nitraatbommen" noemt. Deze zijn in Nederland niet te koop en reeds verboden. Dat zijn veelal illegaal geïmporteerde stukken vuurwerk die het hele jaar door in het buitenland gekocht kunnen worden. Kortom, ook al verboden. Wat zou een verbod op consumentenvuurwerk daaraan kunnen bijdragen? Iets dat verboden is opnieuw verbieden?
Dan nog iets, 80.000 klachten bij het meldpunt, waarvan de ruime meerderheid al binnengekomen was voordat de officiële verkoop in ons land van start gegaan was. Wat zegt u dat? Dat kan dus niets anders zijn geweest dan op illegale wijze verkregen vuurwerk. En veelal van een zwaar kaliber, want meldingen om een kanonslag zullen niet gauw binnenkomen. Kortom, ook al reeds verboden.
Zou de oplossing niet ergens in het midden liggen? Bijvoorbeeld meer aandacht voor het opsporen van die zware illegale knallers, meer aandacht voor veiligheid en vuurwerkbrillen, meer (sociale) controle op vandalisme en het verhalen van de schades op de daders? Vergeet ook niet dat bij een verbod in ons land de vraag naar het illegale sterk zal toenemen, wederom met alle gevolgen van dien.

Op 7 januari 2013, 14:22
Josta van der Wiele

Ermee eens dat deze terreur moet stoppen.
Wie huisdieren heeft weet hoe bang zij zijn.
En wethouder Peters die vindt dat de politiek 'wij allemaal' zijn? Was dat maar waar. Dan zou deze onzin allang zijn beëindigd. Ik vraag me echt af wie de volksvertegenwoordiging tegenwoordig vertegenwoordigt. Mij niet, in ieder geval.

Op 8 januari 2013, 10:52
Rico

Als jullie vuurwerk gaan afschaffen dan word het aleen maar erger dan koopt heel nederland in belgie of duitsland in en dat betekend dus NOG MEER OVERLAST!!! want tenslotte gaat het buitenlandse vuurwerk harder

Op 6 november 2013, 01:52
Van Duijn

Fantastisch artikel. Wat een zegen zou het zijn zonder vuurwerk. Nu duik ik altijd een paar dagen onder omdat het zo onveilig is en ik bovendien helemaal gek wordt van die herrie.
En natuurlijk kan afschaffen wel, dat is een kwestie van kiezen en handhaven. En misschien volgt België wel als Nederland het afschaft.

Op 25 november 2013, 09:59

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in