De provincie Overijssel signaleert groeiende onrust en onvrede onder inwoners en instellingen die participeren in het inspraaktraject rond Lelystad Airport. In een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur), die in de nacht van maandag op dinsdag is gepubliceerd op de website van de provincie, roept het provinciebestuur de minister op haar ‘aanpak aan te passen en te investeren in draagvlak’.
Bezorgdheid over aanpak minister rond Lelystad Airport
‘De laatste tijd krijgen wij signalen dat er veel onvrede is over de manier waarop uw ministerie omgaat met de partijen die…
Cynisme
‘De laatste tijd krijgen wij signalen dat er veel onvrede is over de manier waarop uw ministerie omgaat met de partijen die deelnemen en hun inbreng’, schrijven Gedeputeerde Staten. ‘De gang van zaken rond Lelystad Airport wekt bij vele bezorgde inwoners de suggestie alsof u allang besloten heeft welke kant het op moet met de luchtvaart.’ Het provinciebestuur constateert ‘cynisme’ onder betrokken gemeenten en deelnemers aan de luchtvaartgesprekken en wijst op de 1100 reacties die zijn binnengekomen op de ontwerp-wijziging van het luchthavenbesluit. ‘In uw nota van antwoord missen wij herkenning en begrip van het maatschappelijk signaal dat hiervan uit gaat.’
Vakantievluchten
Vliegveld Lelystad, geopend in 1973, wordt nu gebruikt voor klein zakelijk vliegverkeer, lestoestellen en hobbyvluchten. Het is de bedoeling dat Lelystad vakantievluchten gaat overnemen van Schiphol. Wanneer dat gaat gebeuren is onduidelijk. (ANP)
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ach, zo kennen we onze VVD-CDA regering: gewoon alles er doorheen drukken ten koste van het milieu en ten gunste van boeren en bedrijfsleven die op hun wenken bediend worden.
Zie hier het resultaat van tenminste 10 jaar onnozel luchtvaartbeleid van enkel maar op de luchtvaartwinkel passen. Voor de korte tot middellange termijn is er geen weg meer terug. Dit zou alleen maar leiden tot kapitaalvernietiging (Lelystad Airport) en een fikse terugslag voor de economie. Bovendien is de huidige intensiteit van het vliegverkeer voor de bewoners van zo langzamerhand bijna geheel Noord-Holland niet meer aanvaardbaar. Als Nederland nog op vakantie wil zullen ook andere gebiedsdelen eens hun portie moeten bijdragen.
Hopelijk brengt de komende luchtvaartnota voor middellange tot lange termijn nieuwe oplossingen (denk bijvoorbeeld aan Schiphol in Zee).