Overslaan en naar de inhoud gaan

'Staatscommissie tegen regelzucht'

Een staatscommissie moet de regelzucht van ‘Den Haag’ een halt toe roepen. Dat bepleit gemeentesecretaris Jan Fraanje van Boxtel.

Speelruimte
Fraanje vroeg in 2004 om meer speelruimte voor gemeenten, uitmondend in een manifest voor een slagvaardiger overheid. Anno 2009 constateert hij dat gemeenten als gevolg van controlezucht nog altijd overspoeld worden met regels. Een staatscommissie zou het probleem bij de wortel moeten aanpakken  

 

Opgejaagd
Met name op het terrein van ruimtelijke ordening worden gemeenten nog steeds overspoeld met nieuwe regels, vindt Fraanje. ‘We worden opgejaagd en uitgedaagd om vergunningenprocedures zo kort mogelijk te maken en slagvaardig te werken voor burgers en bedrijven. Maar in de ruimtelijke hoek stapelen de verplichtingen zich op: bouwregelgeving wordt gevolgd door regels voor fijn stof, geluid, bodem, water, externe veiligheid, flora en fauna, archeologie, enzovoort. Dit gevoegd bij allerlei toetsen voor bijvoorbeeld energie en het politiekeurmerk veilig wonen, maakt het lastig om snel resultaat te boeken,’aldus de gemeentesecretaris.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Gezondheidseffectrapportage
‘En het blijft maar doorgaan,’ meent Fraanje. ‘Onlangs is de gezondheidseffectrapportage
gelanceerd en als de voortekenen niet bedriegen worden we binnenkort opgezadeld met een maatschappelijke kosten-batenanalyse. Van dit soort regels heb je twee keer last: zowel bij het maken van het plan, als bij toetsing van de vergunningaanvraag. En je moet voor al die verschillende onderdelen te biecht bij allerlei verschillende clubs, variërend van het waterschap en het ministerie van LNV tot de veiligheidsregio. Voeg dit bij de procedures die er zijn voor rechtsbescherming en de bij tijd en wijle minutieuze toetsing door rechters, en het is dan eigenlijk een wonder dat er in dit land nog iets totstand komt.

 

Lees het hele interview met Jan Fraanje in Binnenlands Bestuur nummer 19 van 8 mei 2009.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

C. Emmen

Zijn het de ministeries in Den Haag met de regelzucht of is het de Haagse politiek diede regelzucht aanwakkerd.
De politiek wordt toch onder andere aangestuurd door politieke partijen waar de burgemeesters en gemeenteraden deel van uitmaken. Waar begint en eindigt hun invloed?

Op 8 mei 2009, 09:30
Grasmaaier

Weer een goed initiatief, alleen wanneer gebeurt er eens een keer echt wat mee. En Fraanje geeft gewoon gelijk, de laatste twee decennia is het voor de aanvrager (en gemeente) alleen maar ingewikkelder geworden. Schrap niet alleen een deel van al die aanvullende onderzoeken in het kader van de Wro maar herschrijf ook het Bouwbesluit in begrijpelijke taal. Terug naar de oude gemeentelijke bouwverordening zou ik bijna zeggen... Nee, laat Den Haag de gehele bouwregelgeving begrijpelijker en eenvoudiger maken.

Op 8 mei 2009, 10:12
Willem Nass

Een uitstekend initiatief, al valt het natuurlijk nog te bezien of de commissie er echt komt en zo ja, of de commissie veel zal kunnen uitrichten. Als de commissie er komt, zou het geen kwaad kunnen als de commissie ook eens naar de Orde van advocaten en de Raad voor Rechtsbijstand zou kunnen kijken. http://www.bureaucratieindeadvocatuur.nl

Op 8 mei 2009, 11:50
R. Windt

Die staatscommissie moet voor elk terrein onafhankelijke deskundigen bijelkaar brengen, die direct of indirect met een specifiek onderwerp te maken hebben.
Verslavingszorg bijvoorbeeld. Daar zit ook heel brede aspecten aan. Die subgroepen beginnen zich te orienteren bij het veldwerk en de doegroep. A.u.b. niet met verkokerde bovenlagen. Het eindigt ook met veldwerk en doelgroep, als die groep deskundigen een blauwdruk heett uitgevochten onderelkaar. De praktijkmensen en doelgroep lichten die blauwdruk door en hun bevindingen worden eventueel aangepast in die blauwdruk of grand desigh.
Dan komt het bij de volksvertegenwoordiging. Dan heb je tenminste een houdbaar plan voor de langere termijn, waar niemand voor onaangename verrassingen komt te staan. Dat moet gewoon overal in het land zo uitgevoerd worden. Hooguit aanpassingen als er lokaal afwijkende aspecten zijn. Iedereen weet waar die aan toe is.
De Staatscommissie blijft e.e.a. monitoren op voortgang.
Wie decentralisatie bedacht heeft in een van de kleinste landen van de wereld?
Men heeft de aanname daarbij gehad dat al die lokale overheden en politieke vertegenwoordiging dit adequaat gaat oppakken. Volstrekt verkeerde inschatting. De rechtsongelijkheid alleen al die er mee gepaard gaat per gemeentegrens overgang.
Afgelopen die ad hoc maatregeltjes waar (vaak te zwakke en ondeskundige) politici zich overwegend zelf mee willen profileren en er gezamenlijk een kluwen van maken, waar veldwerkers en doelgroep alleen maar last van hebben en als geld opraakt daar ook de bezuinigingen vallen.
Afgelopen overal gefragmenteerd wielen opnieuw uitvinden. Afgelopen versnipperd beleid. Afgelopen rechtsongelijkheid.
Afgelopen kapitaalvernietiging en hobbyen met belastinggeld. Afgelopen wanhopige burgers, die op allerlei terreinen tegen muren oplopen en het moeten doen met de reactie, vaak nog met grote vanzelfsprekendheid. Het zijn de regels mevrouw of mijnheer, hoe onrechtvaardig ook in een individueel geval. Betrokken onderlaag in een organisatie is passief gemaakt, omdat bovenlagen geen kritische geluiden dulden!
Raad u aan eens Rondom Tien van zaterdagavond te bekijken. Allemaal gasten die tegen muren aanlopen.
Terwijl voor burgers, die het goed gaan en niet afhankelijk zijn van de verziekte systemen, zich het niet kunnen voorstellen dat dit de dagelijkse praktijk is!
Fortuyn dacht dat hij als relatieve buitenstaander dit had kunnen oppakken, met een goede partijorganisatie uiteraard en goede mensen om hem heen.
Pragmatiek, Integriteit en Menselijke maat ten gunste van het algemeen belang, wilde hij als "de nieuwe politiek" invoeren.
Een vraaggerichten publieke sector, zonder de dure bureaucratische wanorde. Waar lokaal probleemeigenaars zijn aangewezen
die verantwoordelijk zijn voor die processen
en overal in het land onder dezelfde logo's bekend zijn.

Op 10 mei 2009, 17:40
R. Windt

VNG: 'Beknibbel niet op handhavingscapaciteit'
Visie
Om over deze zaken meer duidelijkheid te krijgen, wil de VNG dat er een visie wordt ontwikkeld op de gemeentelijke handhavingscapaciteit. Dat wil zij samen met het Rijk en het Strategisch Beraad Veiligheid (SBV) ontwikkelen. In het najaar moet de visie klaar zijn.
Verhip men kan en wil dus wel, landelijk beleid ontwikkelen en per Gemeente uitvoeren!
Kennelijk alleen als er een collectief urgent belang is. De bedoeling, als uitkomst van die beleidsvisie, meer geld van het Rijk, neem ik aan. Hopelijk zijn in dat overleg aanleunende partijen, doelgroep en uitvoerenden ook van de partij (zie eerder bericht)!

Op 13 mei 2009, 01:46

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in