Donkere hoeken, verlaten perrons en slechte verlichting zorgen voor een gevoel van onveiligheid, vooral ’s avonds. Met het nieuwe programma ‘Een veilig station; altijd voor iedereen!’ wil het kabinet daar verandering in brengen.
20 miljoen voor veiliger stations
Het kabinet investeert 20 miljoen euro in ‘Stationsdeals’ om de sociale veiligheid op stations te vergroten, met extra aandacht voor vrouwen
In samenwerking met NS, ProRail en gemeenten worden Stationsdeals gesloten. Stations waar de situatie het meest urgent is, krijgen voorrang. Deze deals moeten leiden tot maatwerkmaatregelen die zowel de fysieke omgeving als het toezicht verbeteren.
De selectie van stations gebeurt op basis van gegevens uit de Stationsbelevingsmonitor, incidentcijfers, signalen van medewerkers en lokale input. Mogelijke maatregelen zijn extra cameratoezicht en inzet van boa’s, veiligheidsteams, betere verlichting op perrons en aanlooproutes, en het snoeien van struiken om donkere plekken te voorkomen. Ook wordt gekeken naar het langer openhouden van winkels, zodat stations levendiger en socialer aanvoelen.
Drie keer per dag bedreigd
Volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voelde 61 procent van de regelmatige ov-reizigers zich het afgelopen jaar weleens onveilig in het openbaar vervoer. Vooral vrouwen ervaren vaker sociale onveiligheid, wat ertoe leidt dat zij ’s avonds minder vaak met het ov reizen.
Het aantal stations dat lager dan een 6 scoort op het veiligheidsgevoel na 19.00 uur, steeg van 50 naar 55. Ook ov-medewerkers merken de verharding van de samenleving: NS-personeel krijgt gemiddeld drie keer per dag te maken met agressie of bedreiging. Sinds 2020 is het aantal incidenten met agressie tegen medewerkers met ruim 60 procent toegenomen.
Hogere boetes en bodycams
Het actieplan bouwt voort op bestaande veiligheidsmaatregelen. Zo breidt ProRail het cameratoezicht uit en is 12 miljoen euro beschikbaar gesteld voor bodycams voor NS-hoofdconducteurs. De boete voor zwartrijden is sinds 1 oktober met 40 procent verhoogd.
Daarnaast onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met Justitie en Veiligheid, hoe boa’s in het ov meer bevoegdheden kunnen krijgen, zoals inzage in het rijbewijzenregister. Lopende pilots bij NS en RET laten zien dat nauwere samenwerking tussen boa’s en politie de veiligheid en professionaliteit vergroot.

Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De verantwoordelijkheid voor ('het gevoel van') veiligheid op en rond treinstations is in allereerste instantie de verantwoordelijkheid van Prorail.
In de praktijk bekommert Prorail zich weinig om deze gevoelens.
En nog minder om input uit de directe omgeving. Doorgaans is de directe omgeving van stations immers eveneens eigendom van Prorail.
De bevoegde instantie daar niet de politie maar de Spoorwegpolitie, aangevuld met BOA's.
Doortastend handhavend optreden - 'Zero tolerance' - blijft daar doorgaans achterwege.
Hetzelfde geldt voor de veiligheid in de treinen.
De vraag is dan ook waarom Prorail en NS hier nog steeds te kort schieten.
En waarom het Kabinet hier €20 miljoen extra budget meent te moeten vrij maken.
Het behoeft geen betoog dat een daadwerkelijk veilig openbaar vervoer een recht is. En dat een daadwerkelijk veilig openbaar vervoerzich in de kortste keren terugverdient.