In zeker 25 gemeenten krijgen inwoners die Wmo- of jeugdzorg op maat aanvragen niet standaard een beslissing op papier, zo blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur en Investico. Dat terwijl het niet afgeven van zo’n beschikking in strijd is met de wet en de rechtsbescherming van burgers aantast.
Tientallen gemeenten overtreden wet bij toekennen zorg
Een rechter en andere experts waarschuwen voor het afschaffen van standaard beschikken
Door Binnenlands Bestuur-redacteur Koen Enneking en Investico-onderzoeksjournalisten Sahra Mohamed, Bobby Uilen en Machteld Veen
Bureaucratisch
Veel lokale overheden hebben de wens om sneller, goedkoper, laagdrempeliger en flexibeler zorg, hulp en ondersteuning te organiseren. Van beschikkingen die weliswaar ‘bureaucratisch’ zijn, maar ook de burger recht op bezwaar geven, willen een hoop gemeenten het liefste zoveel mogelijk af. Vaak geven ze deze alleen als een inwoner er expliciet om vraagt.
Schandalig
Deze manier van ‘beschikkingsvrij’ of ‘beschikkingsarm’ werken tast de rechtsbescherming van inwoners aan, is in strijd met de wet en kan schadelijke gevolgen hebben voor kwetsbare gezinnen. Toch krijgen ouders in zeker 25 gemeenten nog altijd geen standaard beschikkingen, zo blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur in samenwerking met Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw. Gemeenten geven deze alleen op aanvraag van de inwoners. Jeugd- en bestuursrechter Willie Elferink vindt dat ‘eerlijk gezegd schandalig’. ‘Het is strijdig met de Algemene wet bestuursrecht, en dat weten gemeenten dondersgoed.’ Hij ziet niet in waarom standaard beschikken belemmerend zouden werken. ‘Overheidsorganen doen dagelijks niets anders dan vele duizenden beschikkingen afgeven. Wonderbaarlijk dat dit nu ineens een probleem zou zijn.’
Toegangskaartje
Deze rechter en andere experts waarschuwen voor het afschaffen van beschikkingen. ‘Het is wel je toegangskaartje tot de bestuursrechter’, benadrukt hoogleraar bestuurskunde Bert Marseille. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen trok hierover al meerdere keren aan de bel. ‘Wetten zijn er niet voor niks’, zegt hij.

Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is veel beter eens goed te kijken naar het gebruik en/of misbruik) van andere geldstromen in de richting van de (oorspronkelijk) bedoelde geldstroom voor de Jeugdzorg. Daarvoor is het noodzakelijk om veel scherper in de wetgeving op te nemen wat precies wel/niet onder deze wetgeving valt. Geldstromen kunnen nu veel te gemakkelijk door elkaar lopen (jeugdzorg, cultuur, sport, onderwijs, bepaalde vormen van zorg e.d.). Het draait dan om de vraag: wat valt onder welk budget.
Op aanvragen waarbij een beroep wordt gedaan op voorzieningen/ondersteuning in het kader van de WMO of de Jeugdzorg behoren burgers altijd een beschikking te krijgen. Als dit niet gebeurd altijd (schriftelijk!) om een dergelijke beschikking vragen. Als dit proces niet volgens de regels verloopt kunnen beide partijen namelijk grote problemen ondervinden bij het willen indienen van bezwaar en/of beroep (o.a. vertraging in de verdere procedure, onenigheid over mondelinge afspraken e.d.).