Die tegenvaller blijkt uit de maartcirculaire van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vooraf was gerekend op 300 duizend bijstandsgerechtigden in 2010. Dat blijken er in werkelijkheid 10 duizend meer te zijn. Het gemeentefonds gaat in dat geval niet omhoog; de extra uitgaven moeten worden betaald uit het vast te verdelen bedrag. Gemeenten moeten het tekort uit eigen middelen dekken.
Gemeenten zijn ook extra geld kwijt aan inkomensondersteunende maatregelen in het kader van de Wet investering jongeren. Er moeten meer jongeren in een leer- of werktraject worden geplaatst dan verwacht.
Dit was toch te voorzien? Gaan we hierna weer berichten over dat er geen Armoede in Nederland is omdat..? En waar mogen deze mensen wonen? En hoe gaan we het oplossen met de vaste lasten die stijgen? En de bezuinigingen in het minimabeleid?
Jose
Voordat de Wet werk en bijstand (WWB) er was, had je de ABW en nAbw; in het pré WWB tijdperk voerden de gemeenten in zg. MEDEBEWIND met het Rijk de ABW /nAbw uit; kort gezegd: 90% voor rekening van het Rijk; de gemeenten wilden in hun m.i. hoogmoed, meer invloed etc. en dat kregen ze ook en dat leidde dat het Rijk niet meer bijdroeg; de gemeenten krijgen op basis van prognoses geld en dat is of genoeg of te weinig !!! Hoogmoed komt voor de val; de gemeenten willen nu ook de klanten van UWV (was GAK) hebben > alle Wajongers, alle WSW'ers.; waarom eigenlijk? m.i. zitten de Wajongers GOED bij het UWV; en de WSW 'ers zitten nu ook goed; als alle plannen van dit kabinet (de WWB is van Rutte) werkelijkheid worden, dan gaan we m.i. terug naar vroeger waarbij de kinderen de ouders onderhielden, zoals het nu nog steeds in 3de wereld landen gebruikelijk is; voor de goede orde: bijstand is voor het héle gezin en als er gezinsleden zijn met zelfstandige inkomsten, dan wordt daar rekening mee gehouden; de overheid moet in slechte tijden werkverruimende maatregelen treffen opdat werklozen werk vinden; dat de gemeenten nu klagen, dat is eigen schuld dikke bult, maar helaas zullen de burgers er onder lijden.
Pieter Martens
Ik zie helemaal niets staan in de maart circulaire hierover .......
Arjan Gelder
Duidelijk is dat ons sociale stelsel failliet is.
Door de decentralisatie komen wij steeds meer in een land met Russisch roulette. Naar mijn mening moet het roer echt om. Echter zal men veel creatiever moeten gaan denken. Het gehele sociale stelsel zal een stuk eenvoudiger kunnen worden. Ga uit van een basis inkomen voor iedereen boven b.v. 18 jaar. maar wel met de verplichting wanneer je kunt werken en geen betaald werk hebt, vrijwilligers werk voor de gemeenschap van 20 uur per week. Het basis inkomen zal komen te liggen rond het minimum loon nu.Wanneer mensen meer willen, kan men zich particulier bij verzekeren. WW en WAO vervallen, zo ook de kinderbijslag. Daar tegenover gratis onderwijs, gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen.
Doodat de loonkosten omlaag gaan, kan het loon voor werkenden omhoog. Men kan zich eenvoudig particulier bij verzekeren, omdat er minder afdrachten bestaan.
Ook de AOW gaat omhoog. Veel subsidies vervallen. Ook de bureaucratie wordt sterk verminderd. Doordat men bij ontslag gelijk recht heeft op een basis inkomen bestaan er geen wachttijden op recht van uitkering. Schuld problemen zullen duidelijk verminderen. Vanaf dag 1 heeft men recht op het basis inkomen en vanaf dag 1 dient men vrijwilligerswerk te doen!
Hiermee ontstaat een echt sociaal Nederland.
Welke politici durven deze uitdaging aan? De Partij Voor Gerechtigheid ziet dit als één van haar speerpunten.
Joschke
Die ton extra is voor de gemeente Den Haag geen probleem. Ze hoeven alleen maar de onterechte declaraties van de wethouders zoals Huffnagel (bonnetjes en bonnetjes), Norder etc terugvorderen. EN van Aartsen moet doen wat hij moet doen, en niet de wethouders dekken... en dan is het financiele probleem, altahns voor de gemeente Den Haag opgelost.
piet brontsema
onbegrijpelijk een groeiende economie met veel vraag vaan arbeidskrachten en toch meer bijstandsaanvragen kennelijk is er bij veel gemeenten nog veel mis om over het uwv werkbedrijf nog maar te zwijgen, die leveren al jarenlang wanprestatie op wanprestatie. wanneer geven wij de verantwoordelijk voor reïntegratie en loonbetaling bij werkloosheid niet eens aan de werkgevers net als bij de ziektewet, dan wordt de druk misschien wat opgevoerd en de creativiteit wat groter
Overdehekel
Als de overheid nu eens geen miljarden per jaar over de balk gooit zou dit helpen? En ambtenaren zich eens dienstbaar opstellen voor het ontvangen salaris (=belastinggeld)?
Is de burger dan niet bereid zich ander op te stellen? Denk het wel maar tot nu ben ik ambtenaren spuugzat!
Koos Werkloos
Iedereen weet dat dankzij de Massa-Immigratie de bijstand fors omhoog gaat. Er moet steeds minder geld, over steeds meer mensen worden verdeeld. Het raakt een keer op. De spoeling wordt steeds dunner! Niemand durft in Nederland te zeggen: Vol is Vol! Genoeg is Genoeg!
Wieweet
@Koos
Buiten dat er steeds minder geld over steeds meer mensen verdeeld moet worden moet er steeds meer geld door steeds minder mensen opgebracht worden.
Hoe eerlijk is dat?
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Dit was toch te voorzien? Gaan we hierna weer berichten over dat er geen Armoede in Nederland is omdat..? En waar mogen deze mensen wonen? En hoe gaan we het oplossen met de vaste lasten die stijgen? En de bezuinigingen in het minimabeleid?
Voordat de Wet werk en bijstand (WWB) er was, had je de ABW en nAbw; in het pré WWB tijdperk voerden de gemeenten in zg. MEDEBEWIND met het Rijk de ABW /nAbw uit; kort gezegd: 90% voor rekening van het Rijk; de gemeenten wilden in hun m.i. hoogmoed, meer invloed etc. en dat kregen ze ook en dat leidde dat het Rijk niet meer bijdroeg; de gemeenten krijgen op basis van prognoses geld en dat is of genoeg of te weinig !!! Hoogmoed komt voor de val; de gemeenten willen nu ook de klanten van UWV (was GAK) hebben > alle Wajongers, alle WSW'ers.; waarom eigenlijk? m.i. zitten de Wajongers GOED bij het UWV; en de WSW 'ers zitten nu ook goed; als alle plannen van dit kabinet (de WWB is van Rutte) werkelijkheid worden, dan gaan we m.i. terug naar vroeger waarbij de kinderen de ouders onderhielden, zoals het nu nog steeds in 3de wereld landen gebruikelijk is; voor de goede orde: bijstand is voor het héle gezin en als er gezinsleden zijn met zelfstandige inkomsten, dan wordt daar rekening mee gehouden; de overheid moet in slechte tijden werkverruimende maatregelen treffen opdat werklozen werk vinden; dat de gemeenten nu klagen, dat is eigen schuld dikke bult, maar helaas zullen de burgers er onder lijden.
Ik zie helemaal niets staan in de maart circulaire hierover .......
Duidelijk is dat ons sociale stelsel failliet is.
Door de decentralisatie komen wij steeds meer in een land met Russisch roulette. Naar mijn mening moet het roer echt om. Echter zal men veel creatiever moeten gaan denken. Het gehele sociale stelsel zal een stuk eenvoudiger kunnen worden. Ga uit van een basis inkomen voor iedereen boven b.v. 18 jaar. maar wel met de verplichting wanneer je kunt werken en geen betaald werk hebt, vrijwilligers werk voor de gemeenschap van 20 uur per week. Het basis inkomen zal komen te liggen rond het minimum loon nu.Wanneer mensen meer willen, kan men zich particulier bij verzekeren. WW en WAO vervallen, zo ook de kinderbijslag. Daar tegenover gratis onderwijs, gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen.
Doodat de loonkosten omlaag gaan, kan het loon voor werkenden omhoog. Men kan zich eenvoudig particulier bij verzekeren, omdat er minder afdrachten bestaan.
Ook de AOW gaat omhoog. Veel subsidies vervallen. Ook de bureaucratie wordt sterk verminderd. Doordat men bij ontslag gelijk recht heeft op een basis inkomen bestaan er geen wachttijden op recht van uitkering. Schuld problemen zullen duidelijk verminderen. Vanaf dag 1 heeft men recht op het basis inkomen en vanaf dag 1 dient men vrijwilligerswerk te doen!
Hiermee ontstaat een echt sociaal Nederland.
Welke politici durven deze uitdaging aan? De Partij Voor Gerechtigheid ziet dit als één van haar speerpunten.
Die ton extra is voor de gemeente Den Haag geen probleem. Ze hoeven alleen maar de onterechte declaraties van de wethouders zoals Huffnagel (bonnetjes en bonnetjes), Norder etc terugvorderen. EN van Aartsen moet doen wat hij moet doen, en niet de wethouders dekken... en dan is het financiele probleem, altahns voor de gemeente Den Haag opgelost.
onbegrijpelijk een groeiende economie met veel vraag vaan arbeidskrachten en toch meer bijstandsaanvragen kennelijk is er bij veel gemeenten nog veel mis om over het uwv werkbedrijf nog maar te zwijgen, die leveren al jarenlang wanprestatie op wanprestatie. wanneer geven wij de verantwoordelijk voor reïntegratie en loonbetaling bij werkloosheid niet eens aan de werkgevers net als bij de ziektewet, dan wordt de druk misschien wat opgevoerd en de creativiteit wat groter
Als de overheid nu eens geen miljarden per jaar over de balk gooit zou dit helpen? En ambtenaren zich eens dienstbaar opstellen voor het ontvangen salaris (=belastinggeld)?
Is de burger dan niet bereid zich ander op te stellen? Denk het wel maar tot nu ben ik ambtenaren spuugzat!
Iedereen weet dat dankzij de Massa-Immigratie de bijstand fors omhoog gaat. Er moet steeds minder geld, over steeds meer mensen worden verdeeld. Het raakt een keer op. De spoeling wordt steeds dunner! Niemand durft in Nederland te zeggen: Vol is Vol! Genoeg is Genoeg!
@Koos
Buiten dat er steeds minder geld over steeds meer mensen verdeeld moet worden moet er steeds meer geld door steeds minder mensen opgebracht worden.
Hoe eerlijk is dat?