Overslaan en naar de inhoud gaan

80 procent Ww'ers digitaal aangemeld

Ww'ers hebben er helemaal geen moeite mee dat ze zich digitaal bij het UWV moeten aanmelden, zo blijkt.

Uitkeringsinstituut UWV krijgt inmiddels 80 procent van de ontslagen werknemers die een beroep doen op de WW, binnen via internet. Ook houdt 60 procent van de WW'ers digitaal hun 'werkmap' bij in hun zoektocht naar een baan.

Ontmenselijken
Maar in de Tweede Kamer zeiden donderdag onder meer oppositiepartijen PvdA, SP en GroenLinks zich zorgen te maken over de 'digitalisering van het UWV'. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt meent dat het UWV wordt 'ontmenselijkt', omdat het kabinet flink bezuinigt op het uitkeringsinstituut. In 2015 is er nog budget voor persoonlijke begeleiding voor 10 procent van de werkzoekenden. De rest moet het met e-dienstverlening doen.

Vervelend

Maar volgens een UWV-woordvoerder blijkt in de praktijk dat mensen het vaak prettig vinden om digitaal contact te hebben op zelf gekozen momenten. Een grote groep vindt het volgens hem juist vervelend als ze voor een gesprek van tien minuten moeten afreizen naar een vestiging van het zogeheten Werkbedrijf.

Daarentegen zitten juist veel werklozen met weinig computerervaring in de groep van 40 procent, die nog niet aan de slag is met een digitale werkmap. Dat laat volgens de woordvoerder zien dat nog niet iedereen er aan toe is.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reinaert

Is aan de werklozen zelf ook gevraagd wat zij ervan vinden? Dat zou wel eens heel nuttige informatie kunnen opleveren!
Die meneer van het UWV zegt wat hij denkt, maar waarop is dat gebaseerd? De huidige UWV-site is soms onduidelijk en verwarrend, ook voor niet -digibeten en beter opgeleiden en ligt er nogal eens uit. En als je er dan in zit wordt je er zo weer uitgeknikkerd.
Het UWV moet haar eigen woorden goed in gedachten houden: "we stimuleren en ondersteunen onze klanten om aan het aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden.
"en "We plaatsen onze klanten centraal, we zijn in ze geïnteresseerd en we behandelen ze met respect.". Stimuleren en ondersteunen of politieagent spelen?Staat de klant centraal? Of het digitaliseren?

Op 20 februari 2012, 08:09
berry

Mijn vrouw heeft zich ook digitaal aangemeld. Mijn mening is dat de website heel bewerkelijk is en enige bekwaamheid is vereist. Onpersoonlijk en het doel om via het Werkplein aan werk te komen is minimaal. Elke vroege ochtend (!) een standaard e-mail waarin staat dat er geen vacatures zijn! Een digitaal monster wat veels stress veroorzaakt en niets oplevert. Gewoon het Werrkplein ( laten ) bezoeken en in de fysieke kaartenbak zoeken naar vacatures. Of bedrijven actief in de digitale kaartenbak snuffelen? Geen cijfers van bekend! Ik denk nihil.

Op 21 februari 2012, 09:09
Adri

Je word gedwongen om via internet te werken bij UWV of je dit kan of niet

Op 17 juni 2015, 20:09

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

ad comes here

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in