sociaal / Partnerbijdrage

Datageletterdheid – Stap 1: Strategie & Visie

Datageletterdheid – Stap 1: Strategie & Visie. Datageletterdheid centraal in proces van datagedreven werken

17 juni 2021
Proces-datageletterdheid-300x189.png

In deze reeks artikelen neem ik je mee hoe datageletterdheid centraal staat in het proces van datagedreven werken. Elke twee weken post ik een artikel en neem je daarin stap voor stap mee in het belang van datageletterdheid binnen datagedreven werken. Vandaag behandel ik de eerste stap: strategie & visie.

Stap 1: strategie & visie

Een organisatie heeft doelen die zij wil bereiken. Met een strategie vertaal je deze doelen in acties en beleid om deze doelen te bereiken c.q. te realiseren. In deel één beschrijf ik hoe je dit als medewerker oppakt en in deel twee als organisatie.

 

Deel 1: De datageletterdheid van de medewerkers

Op basis van het huidige vermogen van de medewerkers om data te lezen, er mee te werken, het te kunnen analyseren en er over te kunnen communiceren (datageletterdheid) stel je een Data-strategie en Data-visie op met daarin korte termijn en lange termijn doelen en ambities. Deze doelen en ambities sluiten enerzijds aan bij realistische mogelijkheden op basis van het vermogen van de medewerkers, anderzijds sluiten zij aan bij de algemene strategie en visie van de organisatie waarbij de data-strategie en data-visie ondersteunend zijn aan de algemene strategie en visie. In de data-strategie neem je onder andere definities en terminologie op die relevant zijn voor specifiek jullie organisatie waardoor je dezelfde data-taal spreekt.

 

Om te toetsen hoe datageletterd je medewerkers zijn kun je hen eenvoudig een online assessment laten afnemen. Na het invullen van het assessment kun je als organisatie op basis van de resultaten de medewerkers naar verschillend vermogen inschalen. Je wilt voorkomen dat je mensen in hokjes gaat plaatsen uiteraard. Wat je wel wilt is op een datagedreven manier het aanbod aan benodigde trainingen, opleidingen en leerlijnen matchen aan de behoeften van de medewerkers per verschillende functie of rol binnen de organisatie.

 

Hierbij heb je als organisatie baat bij het inzichtelijk hebben van de rollen en bijbehorende vaardigheden en competenties die er binnen de organisatie bestaan. Vervolgens categoriseer je de gewenste vaardigheden en competenties naar verschillende categorieën. Op die manier creëer je verschillende data-personas. Met behulp van de resultaten uit de assessments breng je het ‘gat’ inzichtelijk aan benodigde kennis en vaardigheden en kun je individuen in groepjes een specifieke leerlijn laten volgen die aansluit bij hun rol en daarmee hun behoeften in vaardigheden en competenties. Het beschikbaar stellen van trainingen voor de gehele organisatie en afwachten wie wanneer welke training gaat volgen is ‘oldskool’ en zeker niet datagedreven. Zie ook www.datageletterdheid.nl om je eigen datakills en datakennis te testen!

 

Deel 2: De data-volwassenheid van de organisatie

Daarnaast is het belangrijk om als organisatie vast te stellen hoe data-volwassen je bent. Dit gaat niet om de vaardigheden van het individu maar om het type analyses die binnen een team, afdeling of divisie plaatsvinden, de manier waarop deze analyses gedaan worden, binnen welke kaders en überhaupt waarom deze analyses plaatsvinden (nice-to-have, dit deden we altijd al zo, ik denk dat het moet van m’n baas, dit doe ik elke eerste maandag van de maand of omdat het in lijn is met onze data-strategie!).

 

Net als bij het in kaart brengen van de datageletterdheid van het individu kun je met behulp van online assessments (en eventueel aanvullende interviews) de data-volwassenheid van de organisatie in kaart brengen. Op die manier krijg je per relevant aspect binnen het proces van datagedreven werken een beeld van de volwassenheid. De aspecten zijn: strategie & visie, structuur & processen, betrouwbare data, tools & analyse en technologie & systemen. Verder zijn zaken als data-governance, ethiek en privacy verwerkt in de aspecten. Nadat je de data-volwassenheid in kaart hebt gebracht kun je eenvoudig vaststellen wat een volgende stap is. Met andere woorden je kunt dan gericht een bepaalde pilot of een bepaald project uitvoeren die past bij de data-volwassenheid.

 

Brengen we eerst de basis op orde (fase 1: beschrijvende analyses)? Zijn we klaar voor een verdiepend onderzoek naar de oorzaken (fase 2: diagnosticerend)? Gaan we voor een voorspelmodel (fase 3: voorspellend)? Of gaan we voor geautomatiseerde handelingen in te maken keuzes voor beleid (fase 4: prescriptief)?

 

Samenvattend

Afhankelijk van de datageletterdheid van de medewerkers en van de data-volwassenheid van de organisatie kun je de volgende stap zetten binnen datagedreven werken. Door eerst in kaart te brengen hoe datageletterd de medewerkers zijn en in welk stadium van data-volwassenheid de organisatie zich momenteel bevindt, kun je op een datagedreven manier de volgende stap zetten. Hiermee bespaar je tijd, kosten en teleurstelling en creëer je enthousiasme, pro activiteit en welwillendheid om de benodigde organisatorische veranderingen stapsgewijs in gang te zetten. Dit doe je met behulp van leerlijnen op maat en met pilots en projecten per team of afdeling gekoppeld aan de data-volwassenheid.

 

4 redenen om nu te investeren in de datageletterdheid van je medewerkers i.r.t. strategie & visie:

  1. Medewerkers spreken dezelfde data-taal. Dit voorkomt ruis en tegenstribbeling (hakken in het zand) en zorgt ervoor dat men op dezelfde lijn zit met de neuzen dezelfde kant op;
  2. Je creëert enthousiasme en betrokkenheid: men is op de hoogte van zijn of haar eigen toegevoegde waarde in lijn met de organisatorische strategie en visie;
  3. Je investeert in je medewerkers door (datagedreven) trainingen en opleidingen via leerlijnen op maat te faciliteren. Hierdoor zijn ze ook daadwerkelijk in staat om hun werk goed te doen op het gebied van datagedreven werken;
  4. Je krijgt de gewenste en zeker benodigde feedback van je medewerkers in relatie tot strategie en visie. Je opent oren en ogen binnen de organisatie als medewerkers meer in staat zijn om data te lezen, er mee te werken, het te kunnen analyseren en er over te kunnen communiceren!

 

Wil je meer weten over datageletterdheid en datagedreven werken? Of ben je benieuwd naar alle stappen binnen het proces van datagedreven werken? Download hier de gratis whitepaper ‘Datageletterdheid & Datagedreven werken: voor niet technische mensen’. Meteen doorpakken en aan de slag om je eigen datageletterdheid en je kennis over datagedreven werken te vergroten? Vraag dan een gratis demo aan van onze E-learning datageletterdheid & datagedreven werken: de basis.

 

Wil je contact met mij om even te sparren over datageletterdheid of datagedreven werken? Bel me gerust op 085- 112 4371 of stuur me een mail via peterfrans@vandamoosterbaan.nl.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.