In de dynamische wereld van sociaal onderzoek is het ontwerpen van effectieve vragenlijsten een kunst op zich. Deze cruciale instrumenten vormen de brug tussen onderzoekers en de diepgaande inzichten die ze zoeken. Bij Van Dam Datapartners werken we niet alleen met de data die er al zijn, maar helpen we onze opdrachtgevers ook met het verzamelen van nieuwe data om specifieke vragen te kunnen beantwoorden. Onze voorkeur gaat daarin uit naar een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden. Kwantitatieve benaderingen bieden meetbare data en statistische analyses,
terwijl kwalitatieve benaderingen ons in staat stellen te duiken in de diepte van menselijke percepties.
Een veelvoorkomende vorm van kwantitatief onderzoek is het inzetten van vragenlijsten. Een vragenlijst lijkt op het eerste gezicht een eenvoudig instrument om deze input te verzamelen, maar de ene vragenlijst is zeker de andere niet. Er zijn dus enkele belangrijke aandachtspunten bij het creëren van zo’n vragenlijst, en na het lezen van dit whitepaper ben je klaar om zelf aan de slag te gaan.