Overslaan en naar de inhoud gaan

Met contract wordt er beter gereïntegreerd

Reïntegratie is erbij gebaat als er minder vrijblijvende afspraken worden gemaakt. Gemeenten en UWV moeten met iedere klant die moet…

Handtekening weinig waarde
Nu krijgen de meeste mensen bij de uitkeringsbeschikking wel een trajectplan waaronder ze ook hun handtekening moeten zetten, maar in de praktijk heeft dat plan volgens Faber weinig waarde. Rechten en plichten staan er meestal niet in benoemd en van maatwerk is geen sprake.

Tijpad wordt niet gehaald
Inspraak in het plan heeft de uitkeringsgerechtigde nauwelijks. In de meeste plannen staat nu wel een tijdpad waarin de cliënt klaar moet zijn, maar dat wordt in driekwart van de gevallen niet gehaald. Daarnaast zijn de geformuleerde doelen vaak standaard en vaak  te hoog gegrepen, en gaven cliënten bij Faber aan dat de reïntegratiebureaus zich niet aan de afspraak houden.

Verwachting
Een contract kan helpen om dit allemaal te verbeteren, denkt Faber. ‘In een contract worden de rechten en plichten voor iedereen duidelijk geëxpliciteerd. Zo weten uitkeringsinstantie en uitkeringsgerechtigde waar ze aan toe zijn en wat ze van elkaar mogen verwachten.’

Motivatie
Bij ongeveer twintig procent van de reïntegratietrajecten wordt nu een contract afgesloten of iets wat daar op lijkt. Het onderzoek toont volgens Faber aan dat de motivatie van cliënten verbetert bij een contract. ‘En het grote voordeel voor hen is natuurlijk dat ze ook naleving ervan kunnen afdwingen bij de rechter. Nu staat de cliënt in principe met lege handen als een traject niet aan de afspraken voldoet.’

Bespaart uitkeringen
Maar ook voor de opdrachtgevers, gemeenten en UWV, heeft een contract voordelen. Faber: ‘Een contract dwingt tot beter maatwerk en daarmee tot verhoogde effectiviteit van de reïntegratie. Dat werkt kostenbesparend omdat minder snel trajecten worden ingezet waar iemand geen baat bij heeft.  Daarbij zullen meer mensen slagen wat uitkeringen bespaart.’

Bij ongeveer twintig procent van de reïntegratietrajecten wordt nu een contract afgesloten of iets wat daar op lijkt. Het onderzoek toont volgens Faber aan dat de motivatie van cliënten verbetert bij een contract. ‘En het grote voordeel voor hen is natuurlijk dat ze ook naleving ervan kunnen afdwingen bij de rechter. Nu staat de cliënt in principe met lege handen als een traject niet aan de afspraken voldoet.’



Bespaart uitkeringen
Maar ook voor de opdrachtgevers, gemeenten en UWV, heeft een contract voordelen. Faber: ‘Een contract dwingt tot beter maatwerk en daarmee tot verhoogde effectiviteit van de reïntegratie. Dat werkt kostenbesparend omdat minder snel trajecten worden ingezet waar iemand geen baat bij heeft.  Daarbij zullen meer mensen slagen wat uitkeringen bespaart.’

Maar ook voor de opdrachtgevers, gemeenten en UWV, heeft een contract voordelen. Faber: ‘Een contract dwingt tot beter maatwerk en daarmee tot verhoogde effectiviteit van de reïntegratie. Dat werkt kostenbesparend omdat minder snel trajecten worden ingezet waar iemand geen baat bij heeft.  Daarbij zullen meer mensen slagen wat uitkeringen bespaart.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

piet brontsema

perfect mevrouw , helemaal mee eens, Biedt uw diensten maar aan bij de stad Groningen, daar kunnen ze nog wel wat hulp gebruiken en zo zijn er meer gemeenten. Vooral die gemeenten die nog denken ,dat er een crisis is. Ja waarschijnlijk een crisis in denken en handelen

Op 24 september 2009, 09:14
W.Wilkens

Volstrekt overbodig die juridische constrcuties die werk moeten verschaffen!
Netjes duidelijk maken in het gesprek dat iedereen zijn steentje bijdraagt aan de samenleving, zo niet, dan zegt de samenleving 'het contract' op met de burger door de uitkering eerst eens te korten en dan stop te zetten.
'De klant' begrijpt dat binnen de kortste keren.

Op 24 september 2009, 09:42
m.berkelaar

Heb ervaring met 'reïntegratie': heel snel na baanverlies al behandeld alsof ik debiel zou zijn. Zeer slecht bureau dat niet verder kwam dan het aanbieden van krantenknipsels. Uiteindelijk geweigerd hiermee verder te gaan. Werd daarna gebeld door directeur bureau, die me stijf schold. (UWV mag géén telefoonnummers doorgeven zonder toestemming cliënt!)
Uiteindelijk, natuurlijk, gewoon zelf baan gevonden. Afschaffen reïntegratiebureaus is wellicht nog het beste.

Op 24 september 2009, 10:07
Hans casteleijn

Mevrouw fFber heeft een leuk promotie-onderzoek gedaan dat ongetwijfeld goed is voor haar eigen loopbaanontwikkeling, maar het lijkt haar te ontbreken aan praktische levenservaring. Het leven bestaat uit meer dan managen, targets, contracten en resultaatverplichtingen, beste Karin ! Je zult mensen, die vaak door een complex aan problemen in een uitkering terecht zijn gekomen, ook moeten inspireren en coachen. En iemand die geïnspireerd is, die gaat er zelf al voor 100 procent voor. We zullen gewoon moeten leren dat wil de maatschappij effectiever draaien, we dan ook duurzaam moeten investeren in mensen. Dan wordt doorwerken tot 67 jaar geen probleem, maar een uitdaging. Helaas vergeet ook minister Donner dat die situatie nog ver weg is.

Op 24 september 2009, 10:11

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in