Overslaan en naar de inhoud gaan

Provincie Utrecht maakt helihaven mogelijk

De provincie Utrecht heeft aangegeven waar een helihaven aan moet voldoen, om toestemming te krijgen. Mits een helikoptervervoerbedrijf…

Praktisch gezien moeilijk
Gedeputeerde Wouter de Jong heeft een dubbele boodschap voor ondernemers die een helikopterverbinding willen beginnen in de provincie Utrecht. De provincie maakt de komst van helicopterstandplaatsen formeel mogelijk, maar praktisch zal het ‘nog heel moeilijk worden’ volgens De Jong. De normen voor geluidsproductie en de eis dat een helihaven niet dicht bij ‘gevoelige bebouwing’ mag komen, maakt dat er niet veel plekken zijn waar het zou kunnen.

Gedeputeerde Wouter de Jong heeft een dubbele boodschap voor ondernemers die een helikopterverbinding willen beginnen in de provincie Utrecht. De provincie maakt de komst van helicopterstandplaatsen formeel mogelijk, maar praktisch zal het ‘nog heel moeilijk worden’ volgens De Jong. De normen voor geluidsproductie en de eis dat een helihaven niet dicht bij ‘gevoelige bebouwing’ mag komen, maakt dat er niet veel plekken zijn waar het zou kunnen.

Met de OV-chipkaart
De provinciale Luchtvaartnota is het gevolg van decentralisatie van de regelgeving rond burgerluchthavens. Het is de bedoeling dat provincies per 1 november 2009 het ‘bevoegd gezag’ krijgen over de niet-nationale Burgerluchtvaartterreinen. In Utrecht is de mogelijke komst van helihavens al enige jaren een punt van discussie. Het bedrijf Helinet zegt samen met openbaarvervoerbedrijf Connexion graag een dienst aan te bieden met geluidsarme helicopters die reizigers binnen een kwartier naar Rotterdam zouden vervoeren. Het bedrijf presenteert het als een soort openbaar vervoer, ‘het liefst met ov-chipkaart’ te betalen.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bedrijfsterreinen
Een eventuele helihaven komt volgens de provincie ‘al snel in de richting van de bebouwde kom’, omdat er een verbod is binnen twee kilometer van een natuurgebied. Maar omdat bij de bebouwde kom wel strenge geluidsnormen gelden, wordt het volgens een woordvoerder ‘erg moeilijk’ om een vergunning te krijgen. Toch sluit gedeputeerde De Jong het geenszins uit dat er in Utrecht helihavens komen. ‘Er zijn plekken bij bedrijfsterreinen en bijvoorbeeld bij Oude Rijn, waar het wellicht met nieuwe helikopters mogelijk is om aan de normen te voldoen. Dan kunnen ze wat ons betreft komen, als ze ook aan de veiligheidsnormen voldoen,' zegt de provinciale woordvoerder.

 

Gelderland
De keuze om met normen te komen, waar een gegadigde rekening mee kan houden, is deels strategisch, zegt de woordvoerder. ‘Nu is de bewijslast dat zij zich aan de normen zullen houden in eerste instantie bij de potentiële aanbieder. Ik ben benieuwd hoe andere provincies het aanpakken. Gelderland heeft bijvoorbeeld twee vaste helihavens aangewezen.’

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

 

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in