Tot voor kort wilde de minister niet ingaan op de vraag of het jeugdzorgstelsel moet worden veranderd. Hij vond een discussie over het systeem niet nuttig en de aandacht onnodig afleiden van de praktijk. Nu zijn gemeenten verantwoordelijk voor lichte en preventieve zorg en moeten jongeren langs de provinciale bureaus jeugdzorg om toegang te krijgen voor gespecialiseerde jeugdzorg. Voorstanders van een stelselwijzinging, waaronder de VNG, willen graag dat alles naar de gemeenten gaat.
Rouvoet zinspeelt op andere jeugdzorg
Het wordt steeds waarschijnlijker dat het jeugdzorgstelsel op de schop gaat. Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin zinspeelt…
De jeugdzorg is pas sinds 2005 op deze manier georganiseerd, toen de Wet op de Jeugdzorg van kracht werd. Op dit moment wordt die wet geëvalueerd, en de resulaten daarvan worden waarschijnlijk dit najaar bekend.
Het budget voor de jeudgzorg is nog steeds een heet hangijzer. Ministerie en provincies zijn hierover al tijden in overleg en zijn er nog steeds niet uit. Het bedrag dat in de begroting staat genoemd (ruim 1 miljard) is nog niet definitief.
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Hij durft wel met het eind in zicht! Dat getuig nog eens van politieke moed!
Deskundigen vragen al tientallen jaren om eens goed te laten onderzoeken of er niet eerder sprake is van een lompe bureaucratie die werkgelegenehid in stand houdt in plaats van hulp, maar dat is om politieke redenen (zijn baantje!) steeds afgehouden. Vele honderden miljoenen extra en een komende (falende) decentralisatie met efficiencykorting naar de gemeenten in het vooruitzicht later, ziet ook hij eindelijk dat jeugdzorg, waar RvK, kinderrechters, advocaten, 'zorgers' en niet te vergeten managers, goed aan hebben verdient een volkomen verziekt en rot systeem is dat met hulp aan hiervoor in aanmerking komende kinderen niets van doen heeft. Compliment!
Aan een volgende minister de eer om te proberen de kar uit de modder te trekken.
Dit systeem verrijkt zich over de ruggen van hulpvragende kinderen! Ze zeggen het kind centraal te stellen maar doen verder niets!
Bang om verantwoordelijkheid naar zich toe te trekken en ze verschuilen zich achter ouders om die tot een niet-haalbare compromis te leiden om zelf maar niet verantwoordelijk te zijn.
Luister en HELP nu eens een kind dat om hulp vraagt en probeer zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wens van het kind maar DOE IETS ! Onderneem een proeftrajekt in het belang van het kind en geef blijk naar dit kind dat er serieus met hun problemen wordt omgegaan. Uitzichtloze situatie nu voor kinderen die denken bij BJZ aan het goed adres te zijn,maar niets daarvan is waar! Rvk, BJZ, advocaten etc., ze kosten handen vol geld maar voor mijn kind doen ze niets, erkennen de problemen allemaal, al jarenlang, maar doen niets, een SCHANDE!
Het rijk zou het budget voor de jeugdzorg
gewoon naar de gemeenten moeten overhevelen, zodat de gemeente dan wel een samenwerking van een aantal kleine gemeenten de totale regie op het CJG kunnen voeren.
Praktijksituatie:
Een pubermeisje, die thuis de boel ernstig op stelten zet en daar ontoelaatbaar gedrag vertoont en volkomen doet wat ze zelf wil, maar buitenshuis zich wel sociaal wenselijk gedraagt tegenover mensen, krijgt nu van BJZ intensieve thuisbegeleiding, maar een time out plek is er niet voor de uitgeputte gezinsleden, die al enkele jaren op hun tandvlees lopen. Met de opvang die er wel is, belandt ze tussen jongeren, waar ze eerder slechter dan beter van wordt. Ze is nog niet aan de drugs, of met criminaliteit bezig. Zijn al twee jaar via huisarts en psychologen met de gedragsproblemen bezig. Nu dan BJZ. Groot aandachtspunt is dat ouders serieus genomen worden. Een puber kan buitengewoon uitgekookt zijn en de een tegen de ander uitspelen.
Men zal het hele systeem echt beter moeten stroomlijnen en de nodige gevarieerde opvangplaatsen moeten organiseren.
Dit is een heel net gezin, die nu maar moet overleven, omdat adequate tijdelijke opvang er niet is voor dochter.
Hulp is in het algemeen, traag, te laat, of niet adequaat!
Met overige kinderen gaat het prima.
Ben voor een eenduidig landelijk systeem. Gemeenten voeren uit en controle daarop van landelijke overheid.
Kwaliteit binnen Gemeenten is te verschillend. Ieder kind moet overal recht hebben op dezelfde goede herkenbare voorzieningen en goede hulpverleners, die ook de omgeving van kind erbij betrekken en vooral ouders, broers en zusters niet negeren.
De Heer Klink zegt bij P&W de efficiency te willen verbeteren en op die manier te besparen. Dit i.p.v. de kaasschaafmethode.
Dat kun je alleen met een eenduidig systeem, waar uitvoerders niet tig-keer wielen uitvinden en clienten niet in een rotonde van onvermogen terecht komen met heel veel dure intakegesprekken.
Gaat het echt uitmaken wie de jeugdzorg uitvoert? Volgens mij zal elke overheid zich hieraan vertillen. Het probleem valt op deze manier naar mijn mening niet op te lossen.
Kan iemand mij uitleggen waarom het beter zou gaan als gemeenten de regie krijgen? De gemeenten die dat nu al doen, zijn nu niet echt de beste voorbeelden. En daarom blijf ik op dit moment op het standpunt dat wij nu alsjeblieft niet weer een hele structuurdiscussie moeten gaan voeren, want daar heeft geen kind iets aan!
Esther • provinciaal politica • 22.09.09 12:08
Er is m.i. dan ook geen garantie dat het beter gaat. Ik kijk er niet van op dat er Gemeenten zijn die slecht scoren.
Dat is waarschijnlijk ook zo met provincies, anders was deze discussie al helemaal niet ontstaan. E.e.a. wekt de indruk dat de verbindingen tussen Provincie en Gemeenten niet optimaal is op dit terrein in elk geval.
Laat men voor Nederland een grand desigh maken op beleidsterreinen.
Met EEN instantie die eindverantwoordelijkheid heeft.
Het moet niet uitmaken waar je woont.
We hebben de mond vol over mobiliteit, maar eenduidige sociale voorzieningen overal sjokken mijlen erachteraan.
In een van de kleinste landen van de wereld is het m.i. bizar dat verantwoordelijkheden zo versnipperd zijn op tal van beleidsterreinen. Niet herkenbaar voor al die burgers ook in verschillende regio's.
In elke stad kan men in winkelstraten door de bekende winkellogo's de weg vinden.
Sociale vangnetten zijn een lappendeken en overal veel te verschillend qua opzet en namen.
Voor jonge adhd kinderen o.a. zijn time-out plekken. Er is ook nog add. Kinderen die de hyperaktiviteit niet hebben, maar wel enorm eenzaam zijn en op hun tenen lopen.
Dit is een nog slecht (h)erkende aanzienlijke groep. Zelfs door de ouders zelf!
Voor pubers zijn deze plekken ook hard nodig! Dring er dus bij deze op aan bij u hier eindelijk ook eens aandacht aan te besteden. Tevens om op kleuterscholen deskundigen te laten monitoren welke kinderen eens nader geobserveerd moeten worden.
Preventieve maatregelen. Niet wachten dat kinderen door aanleg en omstandigheden schooluitval riskeren of met justitie in aanraking komen en vaak al diep in het drugscircuit belanden.
Het zijn bewus of onbewust vervangende middelen voor Ritalin.
Waarom wachten Gemeenten en Provincies tot Den Haag maatregelen opdringt??Of op moet dringen.
Minister Klink wil naar effectiever en dus goedkoper beleid en uitvoering en liever niet snijden in budgetten. Verbijsterend dat Den Haag, Provincies en Gemeenten eerst op een crisis wachten daarvoor!
Dan moet je nog afwachten of men het algemeen belang weet te dienen en over eigen schaduw heen stapt.