Overslaan en naar de inhoud gaan

Veel meer werklozen zoeken werk op internet

Werklozen zoeken tegenwoordig massaal op internet naar vacatures. Kranten en tijdschriften worden bijna niet meer bekeken.

Werklozen zijn in de periode 2004-2011 bijna tweemaal zo vaak personeelsadvertenties op internet gaan bekijken. Bijna driekwart van de werklozen nam vorig jaar op internet personeelsadvertenties door. 57 procent van alle werklozen reageerde daadwerkelijk op een digitale advertentie.

Advertenties print neemt af
Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag heeft gepubliceerd. Het belang van personeelsadvertenties in andere media, zoals kranten en tijdschriften, neemt geleidelijk af. In 2004 zocht nog 74 procent van de werklozen op deze manier naar werk, in 2011 was dat 58 procent.


Sociale media
Ook het zoeken van werk met behulp van persoonlijke relaties is populair. Dat kan zowel door persoonlijke contacten als via sociale media. In 2011 informeerde 55 procent van de werklozen bij familie of bekenden naar een baan.


Andere manieren
Oudere werklozen zoeken op een andere manier naar werk dan jongeren. Ze reageren vaker op personeelsadvertenties of bij uitkeringsinstantie UWV. Jongeren wenden zich vaker rechtstreeks tot een werkgever.

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in