Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft geen akkoord kunnen bereiken met de betrokken partijen over de veerverbinding tussen Harlingen en Terschelling. Dat betekent dat een eerdere uitspraak van het gerechtshof moet worden uitgevoerd en de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) vooralsnog mag blijven varen. Mansveld heeft dat dinsdagavond aan de Tweede Kamer geschreven.
Geen akkoord veerverbinding Harlingen-Terschelling
Staatssecretaris Mansveld zag de EVT als een bedreiging voor rederij Doeksen, waarmee de overheid een contract heeft.
Streep door besluit
Mansveld had eerder aan de rechter gevraagd in te grijpen, omdat zij de EVT zag als een bedreiging voor rederij Doeksen, waarmee de overheid een contract heeft. Mansveld wilde dat EVT haar veerdienst zou stopzetten. Ze kreeg in een door EVT aangespannen kort geding gelijk bij de rechter, maar het gerechtshof in Den Haag haalde en streep door dat besluit.
Vlieland
Na Terschelling gaat ook Vlieland niet akkoord met een versoberde dienstregeling die rederij Doeksen wil doorvoeren op de veerverbindingen. Vlieland heeft niets te maken met het conflict tussen Doeksen en de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT), maar het eiland wordt volgens burgemeester Ella Schadd ,,wel het zwaarst getroffen''. ,,Daar moet een einde aan komen'', zei ze woensdag.
Onrust
Rederij TSM (Doeksen) zegt verliezen te lijden door de veerdienst van concurrent EVT op Terschelling. Nu die na een uitspraak van het gerechtshof voorlopig in de vaart blijft, wil Doeksen de dienstregeling vanaf Harlingen op Vlieland en Terschelling versoberen en de prijs voor de sneldienst verhogen. De strijd tussen beide rederijen zorgt volgens Schadd ,,voor veel onrust op Vlieland''. ,,Het blijft maar doorzeuren. Ik hoop dat het Rijk er nu eens een einde aan maakt.''
Continuïteit en betrouwbaarheid
Schadd heeft twijfels over de verliezen die Doeksen zegt te maken. ,,Het is de vraag of dat alleen aan EVT ligt.'' Het maakt de Vlielandse burgemeester niet uit wie uiteindelijk op de beide eilanden mag varen. ,,Als het maar een rederij is die continuïteit waarborgt, betrouwbaar is en voor een redelijke prijs vaart.''
Groep ondernemers
EVT is in 2008 opgericht door een groep ondernemers op Terschelling. Daarna ontspon zich een jarenlange strijd over wie op het Waddeneiland mag varen. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wilde EVT uit de vaart halen, maar daar stak het gerechtshof in Den Haag kortgeleden een stokje voor. Een bemiddelingspoging van Mansveld om beide partijen alsnog tot elkaar te brengen, liep daarna op niets uit.
EVT stunt met goedkope tickets en vaart alleen op tijden en in periodes dat veel mensen naar Terschelling gaan. Doeksen vaart ook op onrendabele momenten en zegt door EVT veel inkomsten mis te lopen.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Waarom worden de boeken van Doeksen niet gecontroleerd? Dan blijkt wel of ze in de 'onrendabele' uren zoveel verlies leiden als ze zegt. En als het inderdaad zo is dat EVT alleen op de rendabele uren vaart dan zou in hun vergunning moeten staan dat ze evenals Doeksen ook op die onrendabele uren en dagen moeten varen, want dat is pas eerlijke concurrentie.
Hopelijk komt er voor zowel de EVT, Doeksen en de inwoners van de beide eilanden redelijk snel een einde aan deze onverkwikkelijke strijd.