Overslaan en naar de inhoud gaan

Camerabewaking bij verkeerspaaltjes

De gemeente Steenwijkerland gaat het centrum van Steenwijk afsluiten met automatische paaltjes, die op hun beurt ‘bewaakt’ zullen…

Hinder
Het nieuwe afsluitsysteem van de binnenstad van Steenwijk bestaat uit acht palen die automatisch op en neer gaan. Rond het middaguur wordt het centrum afgesloten zodat winkelend publiek geen hinder meer heeft van (vracht)auto’s. Gedurende de ochtenduren zijn de palen naar beneden en is het toegestaan om in het voetgangsgebied te laden en te lossen. Tot nu toe werd enkel op borden aangegeven dat het gebied ’s middags verboden is voor auto’s, maar volgens de gemeente werden die borden te veel genegeerd. Vandaar de automatische paaltjes.

 

Bewaking
De gemeente kiest ervoor om de acht automatische paaltjes in ‘de kern van het centrum’ met evenzoveel camera’s te bewaken. De beelden, die volgens de gemeente ‘puur op de paaltjes gericht zijn’, blijven zes weken bewaard. Volgens het speciale privacyregelement zijn ze bedoeld voor ‘bewaking en beveiliging’. Zo zouden ze nodig zijn om ervoor te zorgen dat het afsluitsysteem ‘doelmatig, vlot en veilig’ gebruikt wordt, het bewaken van de paaltjes en het verhalen van schade, veroorzaakt door gebruikers. Volgens een gemeentewoordvoerder is er geen specifieke aanleiding waarom Steenwijkerland het nodig acht dat de paaltjes bewaakt worden.

 

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Het belangrijkste overheidsnieuws van de dag

Schrijf je in voor de Binnenlands Bestuur nieuwsbrief

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Theo Baijer

Zo moet het, een goed doordacht initiatief Steenwijkerland. Gelukkig is er momenteel ook wat meer 'best practice' op dit gebied voor handen. Goed dat het eens gepubliceerd wordt.
Denk ook even aan een internationaal leesbaar bord (met pictogram) over de werking van deze beweegbare wegafsluiting. En laat de camera de werking van de VRI (verkeersregelinstallaties) ook registreren samen met de bewegingen van het verkeer. Deze installaties zijn ook beter niet in de drukke onoverzichtelijke wegsituaties te plaatsen waar de verkeersdeelnemers blootgesteld zijn aan afleidingen, terwijl de rijsnelheden daar bijv. hoog zijn. Kijk dus vooral ook door de bril van de verkeersdeelnemer.

Op 27 mei 2010, 16:50

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heeft u al een account? Log in