Provincie Gelderland probeert met sleuven langs de weg het verkeerslawaai te verminderen. Bij wijze van proef worden op twee plekken op de nieuwe rondweg bij Hummelo betonnen sleuven naast het wegdek aangebracht.
Gelderland vangt verkeerslawaai in sleuven
Betonnen sleuven naast de weg moeten het rolgeluid van banden verminderen.
Geluid buigt af
De zogenoemde diffractoren zorgen ervoor dat het geluid afbuigt, licht provinciewoordvoerster Loes Kleijn toe. De methode is ontwikkeld door de Universiteit Twente, speciaal om het rolgeluid van banden te verminderen. Door de verschillen in geluidsdruk boven de holtes in de sleuf buigen geluidsgolven schuin naar boven af, zo luidt de technische verklaring. De geluidsreductie is vooral effectief op wegen waar 80 kilometer per uur of harder wordt gereden, omdat het verkeer daar meer geluid produceert. Bij een eerdere proef in Enschede nam het geluid met twee tot drie decibel af.
Belevingsonderzoek bij bewoners
De nieuwe proef wordt op twee locaties toegepast, zowel met als zonder bebouwing, aldus Kleijn, over een lengte van circa 100 meter. Om het effect van de maatregel te meten, wordt bij bewoners een belevingsonderzoek gedaan. Voor de nulmeting moeten de diffractoren eerst drie maanden buiten werking zijn. Vervolgens wordt na drie en na zes maanden onderzocht hoe de bewoners de geluidsoverlast ervaren.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Alternatieven
3 decibel reductie is erg weinig. Ik denk dat je met dicht groenblijvend struikgewas of twee rijen coniferen veel meer verkeerslawaai weg vangt tegen dezelfde kosten. Of zet een scherm neer van een eenvoudige constructie (met golfplaat) en een meter hoog.
lawaaivoertuigen van de weg halen helpt ook.