Het kabinet haalt alvast een half miljard euro uit het stikstoffonds naar voren om plannen van provincies uit te voeren. Dat meldt minister Christianne van der Wal aan de Tweede Kamer. Een aantal provincies had al plannen ingediend om de staat van 'natuur, water en klimaat' te verbeteren. Onderzoeksinstituut Wageningen Economic Research heeft daar een positief oordeel over gegeven.
504 miljoen uit stikstoffonds nu al naar plannen provincies
Minister Van der Wal spreekt van een 'grote stap vooruit'.

Verloren jaren
Van der Wal spreekt van een 'grote stap vooruit'. Met een bedrag van 504 miljoen euro kan een aantal stikstofbesparende plannen van de provincies al worden uitgevoerd. De bewindsvrouw had in april gevraagd aan provincies om alvast met plannen te komen, 'zodat het wiel gaat draaien'. Zo hoopt ze te voorkomen dat 2022 en 2023 'verloren jaren' worden. Provincies hebben nog een klein jaar de tijd om met gebiedsplannen te komen en het stikstoffonds moet vanaf 1 januari 2024 in werking zijn.
Het gaat om een brede mix van voorstellen, benadrukt Van der Wal. Er zitten onder meer plannen bij om boeren te 'faciliteren' die vrijwillig willen stoppen. Maar er is ook geld gereserveerd 'voor meten in de natuur en op het boerenerf, technologie en innovatie'. De voorstellen moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van effectiviteit.
Er zijn ook plannen ingediend om zogenoemde PAS-melders sneller te legaliseren. Onder het oude beleid kregen deze boerenbedrijven toestemming om zonder vergunning meer stikstof uit te stoten. Ze hoefden alleen een melding te maken. Sinds de uitspraak van de Raad van State in 2019 zijn deze melders nu eigenlijk illegaal. Het kabinet wil deze bedrijven graag zekerheid geven en haalt voor deze versnelling 250 miljoen euro uit een potje voor de opkoopregeling. (ANP)
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Wanneer we nu eens eindelijk serieus werk zouden maken van het principe "de vervuiler betaalt" dan was het niet zo moeilijk. Laat boeren stikstofrechten kopen voor hun vervuilende productie. De prijsstijging van non-ecologisch boeren maakt vanzelf dat die productie het gaat verliezen van ecologische producten. Net zo goed als dat Schiphol landingsrechten zou moeten kopen, dan worden ze vanzelf minder aangedaan. Of dat er gewoon wel belasting op kerosine wordt geheven. Het is toch vreemd dat vliegen nagenoeg belastingvrij is, maar dat het hele OV volledig wordt belast. De vervuiler betaalt dus niet en dat moet veranderen!
Aan het huidige stikstofbeleid richting burgers ontbreekt:
een duidelijk en compleet beeld van de negatieve invloed, die stikstof op andere sectoren van de samenleving heeft (natuur, gezondheid e.d.). Deskundigen op allerlei gebied spreken elkaar tegen over de huidige insteek.
een collectie aanpak van (eventueel) noodzakelijk beleid voor alle afzonderlijke sectoren.
een duidelijk communicatieplan voor alle afzonderlijke sectoren