Onveiligheid onaanvaardbaar
De spoortunnel gaat minstens 1,1 miljard euro kosten, schatten burgemeester Antoin Scholten van Zwijndrecht en wethouder Dion van Steensel van Dordrecht. Zij presenteerden dinsdag het voorstel aan de verkeerswoordvoerders van de diverse fracties in de Tweede Kamer. Al jaren is sprake van een apart traject voor het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor, het zogenoemde basisnet. Volgens de twee Drechtsteden wordt hun veiligheidsprobleem er niet door opgelost. Zij stellen zelfs dat de onveiligheid 'onaanvaardbaar groot' blijft.
Tunnel
Voor de korte termijn pleiten Dordrecht en Zwijndrecht voor technische maatregelen, zoals veiligere wissels. Na 2020 zou langs de A16 een nieuwe spoorlijn plus tunnel moeten komen. Daarnaast zou de Betuweroute beter moeten worden gebruikt door een aansluiting met het spoor tussen Den Bosch en Utrecht, via een zuidwestboog bij Meteren. Het goederenvervoer langs de Brabantroute via Breda en Tilburg zou daarmee ontlast worden.
Toename transport
De Drechtsteden voeren ook aan dat het transport per spoor na 2020 weer sterk zal toenemen. Met een nieuwe spoorlijn verwachten zij meer ruimte te krijgen voor woningbouw. Ook zal de geluidsoverlast afnemen. Er wonen 160.000 mensen in Dordrecht en Zwijndrecht. Ongeveer 20.000 van hen wonen binnen 200 meter van het spoor. Ook de haven van Rotterdam zou gebaat zijn bij zo'n tunneltracé tussen grofweg het rangeerterrein Kijfhoek en de Moerdijkbrug.
Drechtsteden willen nieuwe goederenspoorlijn
Dordrecht en Zwijndrecht pleiten voor de aanleg van een goederenspoorlijn tussen Rotterdam en Antwerpen, inclusief een ondergrondse…
Toename transport
De Drechtsteden voeren ook aan dat het transport per spoor na 2020 weer sterk zal toenemen. Met een nieuwe spoorlijn verwachten zij meer ruimte te krijgen voor woningbouw. Ook zal de geluidsoverlast afnemen. Er wonen 160.000 mensen in Dordrecht en Zwijndrecht. Ongeveer 20.000 van hen wonen binnen 200 meter van het spoor. Ook de haven van Rotterdam zou gebaat zijn bij zo'n tunneltracé tussen grofweg het rangeerterrein Kijfhoek en de Moerdijkbrug.
De Drechtsteden voeren ook aan dat het transport per spoor na 2020 weer sterk zal toenemen. Met een nieuwe spoorlijn verwachten zij meer ruimte te krijgen voor woningbouw. Ook zal de geluidsoverlast afnemen. Er wonen 160.000 mensen in Dordrecht en Zwijndrecht. Ongeveer 20.000 van hen wonen binnen 200 meter van het spoor. Ook de haven van Rotterdam zou gebaat zijn bij zo'n tunneltracé tussen grofweg het rangeerterrein Kijfhoek en de Moerdijkbrug.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Toe maar weer, de heren bestuurders gaan weer doordrammen net zo lang tot ze hun zin hebben. Gisteren ook al het verhaal van de Kamer van Koophandel over tekort aan bedrijventerrein in Z-H Zuid. De werkelijkheid is dat er duizenden ha's ongebruikt liggen.
Het gaat weer precies zo als 15 jaar geleden toen besloten moest worden over de aanleg van de Betuwelijn. Daar zouden in 2010 ruim 250 treinen per dag overgaan. De werkelijkheid is dat Prorail haar prognose heeft bijgesteld van 250 naar 175 treinen per WEEK. Nu ligt daar een grotendeels ongebruikt tracé als een betonnen muur (door de geluidsschermen) van ruim 100 km. Ruim 10 miljard euro weg en een fraai rivierenlandschap voor altijd verpest.
Goede zaak! De chloor treinen gaan nu dwars door de twee steden heen op kleine afstand van de woningen. Hierdoor is Zwijndrecht een van de gevaarlijkste steden om te wonen!