Noord-Zuidlijn bereikt bijna diepste punt
Bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam is bijna het diepste punt in de grond bereikt. In de bouwput van het toekomstige station Ceintuurbaan zijn bouwvakkers diep onder de grond begonnen met het afgraven van de laatste 5 meter.
Het station gaat uiteindelijk 31,5 meter diep de grond in. Het is daarmee de diepst gelegen halte van de metrolijn. De werkzaamheden zijn nu tot 26 meter gevorderd.
Jaar
Het afgraven van de laatste 5 meter heeft nog heel wat voeten in de aarde, omdat de luchtdruk in de bouwput wegens de diepe ligging kunstmatig verhoogd moet worden. Het afgraven van het station is naar verwachting over een jaar afgerond.
Laatste fase
Verantwoordelijk wethouder Hans Gerson: 'Alles verloopt hier perfect. We gaan nu de laatste en moeilijkste fase in.' Ook het werk aan de stations in Amsterdam-Noord en bij de RAI nadert voltooiing, zo zei Gerson woensdag.
Luchtdruk
Het onderste deel van de bouwput bij de Ceintuurbaan is vanwege het verschil in luchtdruk een afgesloten werkruimte, die bouwvakkers alleen kunnen bereiken door een speciale sluis. Er kunnen maximaal veertig werknemers tegelijk in de ruimte en zij kunnen om gezondheidsredenen maar vier tot zes uur per dag onder de verhoogde druk werken. Het verhogen van de luchtdruk is bij de aanleg van de andere stations niet nodig, omdat die minder diep in de grond komen te liggen.
Boren
Amsterdam wil volgend jaar beginnen met het boren van de twee metrotunnels tussen de stations. In september besluit de gemeente of het technisch en financieel haalbaar is om zowel vanaf Amsterdam-Noord als vanaf station Zuid onder de grond te gaan boren, zo liet projectdirecteur Peter Dijk weten. De commissie-Veerman, die onderzoek deed naar de metrolijn, adviseerde eerder dit jaar die mogelijkheid te onderzoeken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.